Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor Optima 700  (läst 3544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arpipojka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tanken är ju att spara lite pengar.
Kompressor Optima 700
« skrivet: 16 september 2011, 10:44:11 »
Har en IVT Optima 700 med CL300 från år 2000. Den matar en acc.tank med VV-beredardel. Den går alltså året om.
Nu löser motorskyddet för kompressorn ut ungefär varannan dag. Har gjort sÃ¥ i en vecka. När pumpen gÃ¥r sÃ¥ är allt ok, har en differans pÃ¥ ca 7 grader. Mätte strömmen pÃ¥ ingÃ¥ende faser till ca 4.2 ampere och skruvade upp motorskyddet frÃ¥n 4.5 till 5.5 ampere. Hjälpte inte. Kollade kabelanslutningarna där jag kom Ã¥t, dock inte vid kompressorn som sitter lite dÃ¥ligt till.  Börjar kompressorn ge upp, eller är det nÃ¥got annat vanligt fel pÃ¥ de här värmepumparna ?
Har läst nÃ¥gra inlägg om liknande problem dÃ¥ det visade sig att det var fel pÃ¥ exp.ventil och att kompressorn löser ut pga värme ?  Kan man kolla om kompressorn löser ut pga värme eller pga spänningsfel ?
« Senast ändrad: 16 september 2011, 11:02:44 av arpipojka »
1800-tals gård med vedpanna i köket...kompletterad med luft/vatten värmepump.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kompressor Optima 700
« Svar #1 skrivet: 16 september 2011, 11:27:11 »
När i värmecykeln löser den ut? Är det när den precis har startat eller när den börjar bli klar? Eller är det slumpmässigt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad arpipojka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tanken är ju att spara lite pengar.
SV: Kompressor Optima 700
« Svar #2 skrivet: 16 september 2011, 13:03:44 »
Jag är osäker när den löser ut...har inte varit hemma då. Men jag vet att den gör ett antal cykler utan problem i en dag eller två.
1800-tals gård med vedpanna i köket...kompletterad med luft/vatten värmepump.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Kompressor Optima 700
« Svar #3 skrivet: 18 september 2011, 19:32:41 »
Mailade för längesen med supporten på IVT om hur motorskyddet skulle vara inställt. Enligt den jag hade kontakt med skulle motorskyddet vara uppställt på max, har för mig att det är ca 6,5A.
Men att det löser nu när det inte gjort det tidigare signalerar ju att något inte är som det ska.
Eller har ni gjort någon ändring i inställningarna eller förändrat något den senaste tiden?
Är belastningen på faserna till kompressorn lika så är det ingen fara med motorn.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad arpipojka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tanken är ju att spara lite pengar.
SV: Kompressor Optima 700
« Svar #4 skrivet: 19 september 2011, 08:46:54 »
Ok.  Jag tror jag ställer upp motorskyddet lite till.  Jag har inte ändrat inställningar eller driftsfall pÃ¥ senaste tiden, sÃ¥ lite oroväckande är det ju... men nu har pumpen faktiskt gÃ¥tt i snart 3 dygn utan avbrott.  Jag kör tills det rasar  >:D
1800-tals gård med vedpanna i köket...kompletterad med luft/vatten värmepump.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Kompressor Optima 700
« Svar #5 skrivet: 19 september 2011, 09:58:58 »
Mät spänningsfallet över kontaktorns kontakter. Alltså R in-ut, S in-ut, T in-ut. Ligger på ca 5mV. Om det skiljer mycket på någon fas, att det ligger på det dubbla, så är det fel på kontaktorn. Det medför att kompressorn inte får startspänning på alla faser och löser motorskyddet.

Utloggad arpipojka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tanken är ju att spara lite pengar.
SV: Kompressor Optima 700
« Svar #6 skrivet: 19 september 2011, 19:53:29 »
ok, tack för tipset..ska kolla spänningsfallet.
1800-tals gård med vedpanna i köket...kompletterad med luft/vatten värmepump.

Utloggad zicronix

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor Optima 700
« Svar #7 skrivet: 20 september 2011, 20:40:30 »
Min optima 700 bråkade på samma sätt förra året, motorskyddet löste ut i tid o otid ... ibland flera gånger per dag.

det visade sig vara säkringshållaren för huvudsäkringarna i skåpet ute vid gatan som orsakade detta..
säkringarna hade inte hafft bra kontakt och då legat o fräst lite då o då, en av dom var speciellt dålig, var en stor grop där säkringen skulle ha kontakt..
efter ett samtal med vattenfall så kom en service-tekniker ut o bytte den hållaren, sen dess har jag inte haft ett enda problem med det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!