Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta fjärrvärme med Bergvärme i mindre Hyreshus  (läst 10611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
cc, vi är helt överens om att OM det går att borra (eller få ner 2-3 km slang på tomten) så är det att föredra MEN det finns ingen ekonomi i att söka heltäckande lösningar såvida det inte går att hitta bra lösningar för spetslasten. Och det finns alltid en lösning.
För den större fastigheten så ger en 75%-ig effekttäckning ett behov av en 9kW elpatron och 500kWh spets årligen, vid 65% effekttäckning så blir besparingen bara 1 000 kWh sämre.
Vid luft/vatten så krävs spets från fjärrvärme eller olja/pelletspanna men volymerna blir väldigt små det fåtal dagar den måste gå. En 2-stegs 35kW L/V räcker bra.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ersätta fjärrvärme med Bergvärme i mindre Hyreshus
« Svar #16 skrivet: 10 april 2015, 09:36:30 »
Finns det ngn panna kvar i fastigheterna?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Då jag bara kan och har uttalat mig om hur avtalen för fjärr ser ut här i sthlm så blir det inga såna lösningar
eller förslag frÃ¥n min del..  sÃ¥ även om det är en lösning är det enligt min ödmjuka Ã¥sikt en dÃ¥lig en ,,

En luft vatten till en sÃ¥n fastighet pÃ¥ mitt kalkylbord med dom troligtvis höga temperaturena  som krävs
hade blivit en qvantum vip Q48   ner till -15(här stoppas vp) klarar den 60°  och det finns kraft att leverera
även vid på isning av förångaren och den energi som går vid avfrostningen .
80ampere in i huset och en 42 kw elpanna som spetsar kopplad med strömbegränsare,
33 db 10 fritt runt utedelen  och 5,3m3 per s i luftmängd  tummenupp

Det finns en nackdel till med luft-vatten i dessa storlekar/effekter, Det blir otroliga mängder med vatten/is ifrån dom . avrinningen måste lösas på ett bra sätt.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Skulle vara b ra om frågeställaren kunde komplettera med de uppgifter vi efterfrågar.
Fjärrvärmeavtal?
Möjlighet till jordvärme?
Elanslutningen, klarar den eltillskott?
Nuvarande kostnad för fjärrvärmen/kWh, fasta avgifter?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Skulle vara b ra om frågeställaren kunde komplettera med de uppgifter vi efterfrågar.
Fjärrvärmeavtal?
Möjlighet till jordvärme?
Elanslutningen, klarar den eltillskott?
Nuvarande kostnad för fjärrvärmen/kWh, fasta avgifter?

Och hur djup det är till berg. Det skiljer ju en hel del inom området.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Fivarsson,
jag jobbar främst med IVT värmepumpar i Sthlm. och anger vilka modeller som passar bra ur deras sortiment och vilka jag själv skulle offererat.
Nedan ser du vad jag tycker är den mest ekonomiska installationen, dessa värmepumpar klarar 65 graders framledning, har du varmare än så ut i elementen vid ca. -18 ute blir besparingen lite mindre.
Kasta ut med fjärrvärmecentralerna helt och hållet, kan behövas en grövre el-kabel in i kåkarna.
Monterar du bergvärme blir det inte lönsamt att byta fönster sett rent ekonomiskt.
Monterar du istället enbart en isolerruta på insidan av fönstren vilket kostar ca. 1/4 av ett fönsterbyte är det mer vettigt.

Renen 23,
IVT Greenline HE E21, värmepumpen ger ca. 21KW och det finns en inbyggd elpanna a ca. 16kW (3-stegs).
Ditt maxbehov är ca. 26KW varpå elpannan får hjälpa till lite när det är som kallast ute.
Borra ca. 400m
Säkring, 35A, begränsa värmepumpens tillskott till steg 1.
Din nya energiförbrukning blir ca. 23 500kWh

Knallen 4, 
IVT Greenline HE E28, värmepumpen ger ca. 28KW och det finns en inbyggd elpanna a ca. 16kW (3-stegs).
Ditt maxbehov är ca. 34kW varpå elpannan får hjälpa till lite när det är som kallast ute.
Borra ca. 550m
Säkring, 40A, begränsa värmepumpens tillskott till steg 1.
Din nya energiförbrukning blir ca. 24 000kWh
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!