Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bubbelpol och nytt värmesystem  (läst 1245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yeayeakalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Bubbelpol och nytt värmesystem
« skrivet: 02 september 2008, 21:51:05 »
Hej
Vi bor(2 personer) i Trollhättan i ett 1 plans hus på 120 kvadrat. Vi håller precis på och bygger om badrummet och installerar där en bubbelpol på 360 liter(total vattanmängd) men är inte färdiga än.

Vi förbrukar ca 22000 kwh per år.

I höst skall vi även byta värmesystem för vi har en gammal kombipanna CTC Pionjär

Jag har funderat på att installera

1 CTC Ecoel och en 5kw utedel till den. Klarar CTC'n av att
leverera varmvatten till bubbelpolen? (offert 99500)

eller

2
Nibe F-2025-6Kw
Nibe VVM 300

Vad rekommenderar ni att jag skall göra. Jag skulle helst bara vilja sitta i badkaret
och låta mitt värmesystem fylla det med varmvatten utan att det kostar mig en spänn

Tackar på förhand

Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bubbelpol och nytt värmesystem
« Svar #1 skrivet: 03 september 2008, 12:27:20 »
Inget av dessa alternativ fixar att fylla ditt bubbelbad (din gamla panna gör det nog inte heller).

Du behöver en extra el-VVB i serie efter Ecoel/VVM300/gam-pannan på minst 150 liter.

Nibe F2025 + EVP500 eller Thermia Atria Duo + Thermia MBH 300 skulle annars kunna fixa ditt bubbelbad själva.

Fast gratis varmvatten fÃ¥r du bara med solfÃ¥ngare, men lite trÃ¥kigt att bara kunna bada soliga dagar.  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!