Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1145-8. Jobbar mot ack-tank som har en bivalent shunt. Tankevurpa?  (läst 2408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
Hej! Då var det forumpremiär, även om man har varit besökare under ett antal år.

Skulle behöva lite hjälp med eventuella inställningar eller om Värmebaronen gjort en tankevurpa, och så även jag...
Min VP jobbar mot ack-tank med flytande kondensering mot mittdelen och fast mot övre delen (VV). Jag har även en bivalent shunt som styr ut vattnet till radiatorerna (klimatsystem 2). Schema ligger bifogat.

Den bivalenta shunten tar 1:a hand från radiatorreturen, 2:a från mitten av tanken och 3:e från toppen (VV). Nu har jag noterat att BIV-shunten hinner gå över och börja ta vatten från port 3 vilket gör att det blir en massa VV-körningar. Detta sker givetvis när klimatsystem 2 kallar på varmare vatten och GM inte har hunnit ned så att värmepumpen startat.

Klimatsystem 1 (VP mot tank) och klimatsystem 2 (tank mot radiatorer) har samma kurva men står ett "hack" ifrån varandra så klimatsystem 1 är lite varmare. Jag har klurat på det här en stund och hittar ingen lösning. Inkopplingen har skett efter Värmebaronens schema och innan jag började begripa hur en VP jobbar.

Finns det några goda idéer därute så är jag öppen för förslag, fråga om jag varit otydlig. Svårt att få med allt inom rimlig textmängd.

Med vänlig hälsning // Henrik


Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
En lösning fast rätt dålig är att höja kurvan för klimatsystem nr 1 så det finns varmt vatten hela tiden till system nr 2. Du skrev att shunten tar från 3 ställen men antar att den tar från mitten på tanken eller toppen dvs 2 ställen. Hur mycket värme får du från solen om den står för liten del är det bättre att skippa den istället för att låta vp gå med sämre cop hela året för att få nån kwh på sommaren dvs spärra shunten från att ta värme från övre delen i alla fall den tiden när inte solen ger så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, de månader som solen inget ger så bör du nog spärra shunten.
Övrig tid så skulle jag nog öka kurvan på värmepumpen så att vattnet i mitten av tanken alltid är så varmt att shunten inte hinner börja ta vatten från övre delen.
Visst, det ger sämre COP än vad som skulle kunna vara optimalt, men jag ser ingen annan lösning, och COp blir bättre än om den fullkondenserar mot 55 grader varje gång.
Å andra sidan har jag inte läst in mig på anläggningen, ovan är bara min spontana reaktion.
Värmepumpen måste helt enkelt se till att vattnet i mittenuttaget alltid är så varmt att shunten aldrig öppnar mot toppen av tanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Vilken automatik har du?
Dem få gånger jag gjort liknade system ( många år sen ) beställde jag en automatik med ställbar stopptid när shunten nått läge 5 ,
då fick värmepumpen/solen verkligen jobba för att nå börvärde utan spets när det ligger på gränsen gällande brytpunkten i effekt
och för att fÃ¥ intergralberäkningen att fungera  mot din värmepump och den automatik du valt för styrning av shunten
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
Tack för alla åsikter. Då har jag förstått att jag tänker på rätt sätt och att det inte finns någon "quick fix". Har som sagt laborerat lite med GM, diff framledning mm...
Shunten är en ESBE VRB 140 och som ställmotor är det en ARA561 (vilket jag tror är Nibes "egen" beteckning", har för mig att det är en variant av ARA600). Detta styrs av VP.

Steg ett blir att följa Rickards och Smurfens råd, öka kurvan på system 1 så att det alltid finns vatten med tillräcklig temperatur i mittenuttaget på tanken. Eventuellt även spärra shunten.
Såg även att det finns extrabrytare att köpa till ARA600 så jag skall kolla om NIBE eller ESBE har till ARA561. Då borde man kunna bryta så den inte går längre än vad jag vill.

Solens tillskott är marginellt, installationen hamnade utan tvekan på intressekontot. Vi är inga storförbrukare än av varmvatten under sommaren så det drar nog ner det en hel del.
Loggar temp in/ut till solslingan men tappade data efter sommaren så jag får återkomma med detta.

Ã…terkommer!




Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det kanske gÃ¥r kugga om motorn sÃ¥ när shunten är fullt öppen stÃ¥r den fortfarande mot nedre delen av tanken  Sc:,h Har du dubbla växelventiler sÃ¥ att när vp laddar vv tas returen till vp frÃ¥n mitten pÃ¥ tanken istället för frÃ¥n botten ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har samma koppling som du men med en nibe f1230 med förbikopplad beredare.
Jag kör mest med ved men har märkt av samma tendens som du dÃ¥ jag bara kört bergvärme.  Jag tror att shunten inte är helt tät och enda lösningen jag ser är att plugga röret till tankens övre del med en kulventil.
Dock har jag inte gjort det ännu, men det finns planerat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Men spärra även shunten i så fall annars tas inget vatten från tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
Då har jag kommit ett steg framåt.

Pratade med ESBE idag. Fick bekräftat att ARA 561 är en egen serie (OEM) bara för NIBE, därav att det är så krångligt att hitta information på nätet om den.
Damen på ESBE sa att hon var inte helt säker på att deras extrabrytare skulle passa just ARA 561 men hon trodde starkt på det, det fanns dock inte dokumenterat hos de.

Hade vänligen att skicka en extrabrytare direkt så jag kan prova, helt utan kostnad. Passar den var det bara att behålla men återkoppla om det fungerade.
Det tycker jag var mycket kundvänligt av henne.

Så nu är planen spärra shunten under "icke solsäsong" så att vatten inte tas från port 3 till radiatorer. Så får vi se hur det går. Jag får hoppas att shunten inte läcker igenom allt för mycket, som har påpekats nedan.
Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!