Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria optimum 12 - överdimensionerad  (läst 1841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oljo76

  • Gäst
oljo76
Atria optimum 12 - överdimensionerad
« skrivet: 26 november 2014, 09:57:47 »
Är en atria optimum 12 överdimensionerad för mig ?

 - Efter lite byteshandel har jag kommit över en atria optimum 12:a (1 -2 Ã¥r gammal-lätt begagnad) med 2 separata ackumulator tankar (300 eller 500 liter st ej kollat vilket än).

Har idag ett vattenburet system som ej används (oljepanna) - värmer idag med vedkamin och luft/luft. Nackdelen är att med detta fÃ¥r jag ingen värme i källaren och jag fÃ¥r heller ej ut värmen i hela huset. Bor i södra Sverige.   

Boytan är 75 kvm - vill dock även värma källaren som är lika stor dvs 75+75 = 150 kvm

Frågan är om atria optimum 12 - helt fel (överdimensionerad) - tänker mig att använda bägge ackumulator tankarna.

tackar för synpunkter !

jonny


Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Atria optimum 12 - överdimensionerad
« Svar #1 skrivet: 26 november 2014, 11:21:38 »
Nej. Du har ju ack.tankarna.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!