Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Straffas Stockholmare?  (läst 1784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Firebeetle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar! Eller vill det iaf...
Straffas Stockholmare?
« skrivet: 27 april 2006, 21:50:41 »
Tack för ett bra forum!

Skulle uppskatta svar på två frågor:

1.) Pelletspanna Viessman Vitolig+lager för 130.000 eller bergvärme för 170.000? Jag bor i Stockholm och förbrukar runt 40.000KW/år el. 4 kubik olja. Pellets blir ca 8.000 dyrare/år i drift (men bättre för huset med självdrag m.m...) men kanske går elpriset upp i framtiden? Vilket skulle ni välja?

2.) Jag funderar nu på att byta till bergvärme och har begärt in några offerter. Alla hamnade runt 170.000 för IVT/CTC 9KW och runt 150-200 meter i djup. Efter att ha läst om de offertsummor runt 120.000-130.000 som står för liknande anläggningar här börjar jag undra om jag straffas för att jag bor i Stockholm? Alltså kan man kanske få något tips om någon billig leverantör utanför Stockholm?

TACK!

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Straffas Stockholmare?
« Svar #1 skrivet: 28 april 2006, 07:48:38 »
Det verkar vara dåligt med billiga leverantörer i stockholmstrakten ???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Straffas Stockholmare?
« Svar #2 skrivet: 28 april 2006, 07:52:39 »
Tack för ett bra forum!

Skulle uppskatta svar på två frågor:

1.) Pelletspanna Viessman Vitolig+lager för 130.000 eller bergvärme för 170.000? Jag bor i Stockholm och förbrukar runt 40.000KW/år el. 4 kubik olja. Pellets blir ca 8.000 dyrare/år i drift (men bättre för huset med självdrag m.m...) men kanske går elpriset upp i framtiden? Vilket skulle ni välja?

GÃ¥r elpriserna upp följer antagligen pelletspriserna med, pelletsleverantörerna är inte dumma i huvet.  :P

Citera
2.) Jag funderar nu på att byta till bergvärme och har begärt in några offerter. Alla hamnade runt 170.000 för IVT/CTC 9KW och runt 150-200 meter i djup. Efter att ha läst om de offertsummor runt 120.000-130.000 som står för liknande anläggningar här börjar jag undra om jag straffas för att jag bor i Stockholm? Alltså kan man kanske få något tips om någon billig leverantör utanför Stockholm?

TACK!

Du kan ju alltid kontakta nÃ¥gra leverantörer i städerna som ligger i närheten, det är möjligt att de kan tänka sig att göra jobb i Stockholm.  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
SV: Straffas Stockholmare?
« Svar #3 skrivet: 28 april 2006, 09:54:01 »
Det verkar vara dåligt med billiga leverantörer i stockholmstrakten ???

Billigt finns säkert att hitta men det lär ju inte bli bra. Billigt och bra är sällan kompisar....

ALLT (försäkringar, lokalhyra, matvaror m.m. m.m. m.m. m.m. m.m. m.m. kostar mer pengar i Stockholm, därför en högre prislapp.

/Thomas

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Straffas Stockholmare?
« Svar #4 skrivet: 28 april 2006, 10:32:46 »
Och ännu dyrare är det på gotland, iallafall när det gäller värmepumpsinstallationer. Försökte till och medfå en sthlms firma att installera men det ville de inte.
Det är bara att bita i det sura äpplet om man inte kan installera själv.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Straffas Stockholmare?
« Svar #5 skrivet: 28 april 2006, 13:01:26 »
Att allt skulle vara dyrare i stockholm det är ren nonsens,Lokalhyror är förstÃ¥s dyra ,försäkringar kan jag ocksÃ¥ tänka mig men mat,kläder,verktyg,mm mm är betydligt billigare än hos oss i norr.Det största problemet i huvudstan verkar vara att firmorna tar pÃ¥ sig aldeles för mycke jobb mesta tiden gÃ¥r Ã¥t till att Ã¥ka runt till pÃ¥började arbeten o visa sig .sÃ¥ att kunden ska hÃ¥lla sig lugn.När vi varit ner och jobbat har folk blivit förvÃ¥nade att vi tänkt göra klart direkt.Detta sätt att driva företag skulle aldrig fungera uppe hos oss med vÃ¥rat begränsade invÃ¥narantal vÃ¥ra kunder skulle snabbt sina.Givetvis finns det massor av bra firmor i stockholmstrakten ocksÃ¥  :-\

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!