Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket märke ska vi välja pÃ¥ bergvärmepump?  (läst 5343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snidan01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej!

Vi har fått in flertalet offerter på bergvärme till vårt radhus och trodde att vi hade bestämt oss, nämnligen för en CTC Ecoheat V3 5.
Anledningen för CTC var shuntautomatik för att eliminera knäppningar samt att enkelt kunna ansluta extern värmekälla. Efter att läst en del på forumet så förstår jag att CTC V3 ligger efter konkurenterna och att en V4 lanserades i helgen. Då känns det helt fel att satsa på denna....

De VP som vi valt bort tidigare är Thermia, Bosch och Nibe. Thermia valdes bort pga priset, Bosch pga någon anledning och Nibe pga vetskapen om bekanta som har knäppningar i systemet med denna VP.

Men nu är vi tillbaka på ruta noll igen känns det som.

De förutsättningar vi har är:

2-plans radhus 123 m2
1 dusch och ett vanligt badkar
4 stycken i hushållet.
Stockholmsområdet
2-panels radiatorer

Tunna rör (Koppar) till radiatorerna.
Golvvärme i tvättstuga.
Beräknad Ã¥rsförbrukning 18000 kWh värme  + tappvarmvatten

Risken för knäppningar känns uppenbar då vi har ett litet varmvattensystem. Jag har inte räknat ut hur många liter vi har.

Är det Thermia 6 kW (optimum eller kanske G2?) som kan vara ett bra alternativ eller ska man vänta in nya CTC:n?

Tacksam för tips!
 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilket märke ska vi välja på bergvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2011, 22:54:11 »
Det smartaste är att bygga ett system som motverkar de problem du beskriver saamt har möjligheten att kompletteras med extern värmekälla.
Då spelar märket på VP mindre roll *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Med någon typ av arbetstank borde problemet kunna vara löst. Knäppningarna kräver väl bara en enklare volymtank.

På vilket sett får du uppfattningen om att CTC ligger så pass efter att du inte längre vill köpa den? Kanske kommer CTCn bli lika dyr som konkurrenterna i och med v4?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket märke ska vi välja på bergvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2011, 08:52:02 »
Precis. Har ni lite vatten i systemet så bör ni kompensera det med en tank för att ge VP'n så bra arbetsförhållanden som möjligt. Då har ni även löst problemet med knäppningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilket märke ska vi välja på bergvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2011, 16:35:06 »
Jag skulle vänta på nya ctc och se vad det är innan jag köpte vp lär väl inte dröja länge innan den släpps. Alla vanliga vp med växelventil kan innebära knäppningar i radarna om inte man bygger systemet rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad snidan01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Vilket märke ska vi välja på bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2011, 22:50:03 »
Fördelen som sagt med CTC är att då kommer vi inte få några knäppningar i systemet även fast vi skulle ha för liten vattenmängd. Jag kan inte påvisa vilka saker som skulle kunna göra CTC V3 omodern, utan jag fick den uppfattningen när jag läste här på forumet, bl.a. var menyerna svårbegripliga och gammalmodiga etc. Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Anser ni att CTC V3 står upp mot konkurenterna, tex mot Thermia och Nibe?

Jag hoppas innerligen att V4 kommer snart.

Tack för alla svaren så länge.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket märke ska vi välja på bergvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2011, 23:01:03 »
En volymtank kostar inte mycket. Lägg till en sån så kan du välja vilket fabrikat du vill och både få bra driftförhållanden och knäppfritt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Vilket märke ska vi välja på bergvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2011, 23:19:10 »
Vi är ju Trots allt några som valt ctc och är nöjda så jag tror inte fabrikatet spelar nån större roll. Har du plats för en volymtank så är väl alla pumpar glada att ha en sån att jobba mot framför allt om ni har liten volym
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilket märke ska vi välja på bergvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2011, 23:28:18 »
Thermia valdes bort pga priset.

Ibland är det så att man får vad man betalar för... ;)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag fick iofs ingen offert frÃ¥n CTC men av de vanliga märkena uppfattade inte jag thermia som dyrare. Bara bättre  a:gl
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket märke ska vi välja på bergvärmepump?
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2011, 12:08:24 »
Bland mina offerter var bara Nibe extra dyra  fiR:
ändå frågade jag 3 olika.....
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilket märke ska vi välja på bergvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2011, 12:23:28 »
Med någon typ av arbetstank borde problemet kunna vara löst. Knäppningarna kräver väl bara en enklare volymtank.

På vilket sett får du uppfattningen om att CTC ligger så pass efter att du inte längre vill köpa den? Kanske kommer CTCn bli lika dyr som konkurrenterna i och med v4?



Ctc är väl lika dyr som konkurenterna redan idag bosch är nog den billigaste av de stora märkena eller vilka jämför du med ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!