Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite Funderande över min VP IVT-HT7  (läst 969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fsamuelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Lite Funderande över min VP IVT-HT7
« skrivet: 10 december 2009, 21:39:06 »
Hej !

Har lite funderingar kring min VP som ni proffs kanske kan svara på.

Har haft min VP i nästan 3 Ã¥r och sÃ¥g för ca 4-5 veckor sedan att nivÃ¥n i expansions kärlet "Ett genomskinligt" hade minskat med ca 5-8 cm  :o SÃ¥ jag fyllde pÃ¥ med lite nytt kylmedium. SÃ¥g igen idag att nivÃ¥n hade sjunkit ca 5-8 cm. Vad kan detta bero pÃ¥ ? Har snokat runt lite pÃ¥ forumet men inte hittat nÃ¥got vettigt. Har skruvat bort front plÃ¥ten för att se om det läckte nÃ¥gonstans men kan inte se att sÃ¥ skulle vara fallet. Kan inte säga med 100% säkerhet men har för mig att jag slängde ett öga pÃ¥ kärlet för 1-2 veckor sedan och dÃ¥ var det normalt. Kan det finnas luftfickor kvar efter 3 Ã¥r i systemet. När jag vrider pÃ¥ avlufftnings ventilen när nivÃ¥n sjunkit sÃ¥ kommer det ett lÃ¥ngt pys.

Tycker dessutom att jag har ganska många start och stopp på fanskapet, eller så kanske allt är normalt och man bara är lite nåjig. Bifogar dock lite siffror.
Huset är gammalt byggt 1922 men är nÃ¥gorlunda isolerat innan konvertering sÃ¥ gjorde via av med ca 40000 Kwh vet inte hur mycket av det som var uppvärmning, men  nu gör vi av med ca 31000 Kwh Har iofs ganska hög hushÃ¥lls förbrukning har ett antal servers igÃ¥ng sÃ¥ det borde bli ca 25000 Kwh

Ute temp +0,4
Förbrukning hitills under 21,5 timmar = 25,02 Kwh
KBut -0,7 ºC KBin +1,7 ºC
Antal start och stopp kompressor 42 st driftid senaste 24h 10,51 tim
Hetgas 72,33  ºC
VB UT 45,7  ºC
VB IN 39,5  ºC

Dessutom om nÃ¥gon kan visa mig en fin formel för att beräkna COP sÃ¥ skulle min jul vara räddad  tomte::

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!