Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 12 juni 2015, 20:56:43 »

Problemet är att den inte shuntar, jag kör den som elpanna, har ingen vp....
jag trodde först att det var nåt fel, därför öppnade jag den här tråden. Följden av det blir också att om jag eldar i kaminen som har egen styrning och värmer tanken till ca 80 grader, då går inte det uppvärmda vattnet till radiatorerna för den fortsätter jobba utan att shunta. Alltså, eltillsatsen går in och växelventilerna styr på nåt sätt och skickar vatten till radiatorerna, fortfarande startar den 5 grader under framledningstempen o slår ifrån 5 grader över, det tar en och en halv timme för den att höja framledningstempen 10 grader.
Carl säjer att med tillbehör för extern tillsats shuntar den om jag blockerar tillsatsen.....så om jag köper Nibes tillsats kan jag elda i kaminen och sen shuntar tanken ut det....men vad händer när vattnet i tanken svalnar? Då måste jag tydligen vara hemma, kolla tempen i tanken och slå ifrån blockeringen av eltillsatsen om jag vill ha värme i huset, det känns inte så lockande, känns inte som ett modernt värmesystem. Därför undrar jag för det första om allt fungerar som det är tänkt kan det va möjligt att den ska jobba så? och i så fall för det andra....skulle det gå att lura den att shunta permanent på nåt sätt, då är mitt problem vara löst....
 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 juni 2015, 12:42:57 »

Vad är egentligen problemet? Att framledningstempen pendlar eller att du vill koppla på en kamin?
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 11 juni 2015, 05:51:59 »

Det får nog bli lösningen ja....jag tackar för tips o råd...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 juni 2015, 17:21:30 »

När jag tänker på att kunna ladda tanken med kaminen och få ut värmen till radiatorerna utan att eltillsatsen o laddpumpen går in o jobbar.....styrkortet DEH500 är tänkt för gas eller oljetillsatser som är inkopplade kontinuerligt, tror du inte solfångaretillsatsen skulle fungera bättre ihop med en kamin som jag bara eldar i lite då o då? En sån går väl in när tempen i solfångaren är högre än botten i tanken så med givare på kaminens framledningsrör skulle den ladda tanken när jag eldar, frågan är bara om den shuntar ut värmen utan att elpatronen går in, om den styrs av tempen i tanken eller om det blir samma visa som nu?

Du har nog rätt, en DEH500 är till för att styra tillsatsen, medan SCA30 istället pumpar in extern värme till VVM500 när det finns tillgängligt.
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 08 juni 2015, 12:43:48 »

Nä, kanske inte, fast 10 graders pendling låter mycket om det blir kallt ute. Är det vanligt att det vanligt att det pendlar så mycket? Jag vill prova att minska det med hjälp av inställningar i menyerna iaf...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 juni 2015, 11:14:15 »

Att framledningstempen pendlar några grader upp och ner är inget som märks på värmen i huset. Man har väl valt den reglertekniken för att det är enkelt att använda samma integralberäkning som när man har en värmepump ansluten.
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 08 juni 2015, 11:07:06 »

Hm...jag tycker nog att den skulle kunna shunta när den används som elpanna, så har väl alltid pannor jobbat, en jämn framledningstemp är väl alltid önskvärt men detta beror väl på värmepumpstekniken med kondensering o liknande.
Synd bara att en annars så kompetent tekniktank inte kan känna att ingen vp är installerad, man undrar hur det blir när det blir kallare......

När jag tänker på att kunna ladda tanken med kaminen och få ut värmen till radiatorerna utan att eltillsatsen o laddpumpen går in o jobbar.....styrkortet DEH500 är tänkt för gas eller oljetillsatser som är inkopplade kontinuerligt, tror du inte solfångaretillsatsen skulle fungera bättre ihop med en kamin som jag bara eldar i lite då o då? En sån går väl in när tempen i solfångaren är högre än botten i tanken så med givare på kaminens framledningsrör skulle den ladda tanken när jag eldar, frågan är bara om den shuntar ut värmen utan att elpatronen går in, om den styrs av tempen i tanken eller om det blir samma visa som nu?
 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 juni 2015, 08:58:56 »

Shunten behövs ju inte förrän man dockar en värmekälla mot tanken.
Det är nog så de tänker.
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 08 juni 2015, 07:22:33 »

Nej, meny 5.3.7 finns bara tillgänglig när tillbehör är anslutna.
Huvudproblemet är nog egentligen mjukvaran, när jag startar upp maskinen utan vp o kör startmenyn borde den väl känna att ingen vp finns ansluten o shunta normalt.
Istället säjer den att en vp finns, kompressorsymbolen finns där, den heter EB101 med status som blockerad.
Enligt Nibe är det ok men....kanske har man inte lagt in den funktionen i mjukvaran för de flesta maskiner ändå installeras med vp?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 juni 2015, 21:35:15 »

Går det inte göra nån inställning i 5.3.7?
Måste DEH500 vara ansluten för att man ska kunna pillra i denna meny?
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 07 juni 2015, 19:33:26 »

Operationen misslyckades!! Jag satte en kontakt på 9-10, blockerade eltillsatsen i servicemenyn o höjde tempen när tanken slår ifrån värmen automatiskt, höjde värmekurvan o eldade i kaminen för att höja tempen i botten på tanken men nån shuntning till radiatorerna blev det inte.
Då återstår nog bara att skaffa tillbehörskortet till DEH 500 men jag tycker nog att NIBE kunde haft nån lösning på det, den marknadsförs ju även som elpanna.
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 31 maj 2015, 23:24:02 »

Ja, jag får prova...annars kanske det funkar med solstyrning, jag är lite sugen på det också när det nu finns en solslinga i tanken, kanske kan den användas till kaminen också. Jag såg på blocket att sfinx sålde ut 30 rör för 6000 kr, dom kostade 10000 kr tidigare.....vore kul om dom kunde betala sej på 6-7 år :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 maj 2015, 23:03:08 »

Om shunten inte öppnar tror jag du behöver DEH500.
Det går nog inte lura maskinen att den har en extern värmekälla utan detta tillbehör tror jag.  :-\
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 31 maj 2015, 23:00:28 »

Ok, termostaten kan ju så klart sitta kvar på 9-10 och sköta blockeringen.....
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 31 maj 2015, 22:43:30 »

Jag hör av mej när jag har provat. Jag satt o klurade lite idag också, om den bara blockerar tillsatsen utan att slå om till shuntning med en termostat på 9-10 på X6...... hade det kanske varit ide med bara en kontakt som sluter 9-10 på X6 och samtidigt ansluta något på plint X7, (reläfunktion) på samma kort? Kanske den då känner att en extern värmekälla är ansluten?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 maj 2015, 12:02:33 »

Bra idé att testa detta, återkom med resultatet i tråden sen.  tummenupp

Och det stämmer att ingång 9-10 på X6 ska motsvara AUX1 i meny 5.4.
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 30 maj 2015, 20:27:59 »

Jag hittade den, den blir säkert bra! Jag vill bara kolla först om tanken beter sej som tänkt, att den slår om till att shunta ut värmen om jag blockerar tillsatsen.
Det ska räcka att bygla plintarna 9-10 på ingångskortet o välja aux1 i mjuka ingångar i meny 5.4 för att kunna blockera tillsatsen eller hur?
Hoppas du har rätt, annars är det nog ett styrkort för extern tillsats som gäller.... 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 maj 2015, 19:36:43 »

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 30 maj 2015, 18:24:56 »

Sök på anliggningstermostat.
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 30 maj 2015, 16:51:30 »

Ok, nu är jag med, med en termostat skiftar den själv o slår om till shuntning :)
Dykrören är upptagna för kamintemp o syr-ventil men den sitter väl lika bra på framledningsröret till tanken som snabbt blir varmt när jag tänder kaminen.
En motsvarande termostat för montering på rör borde finnas, ska kolla på Rinkaby....
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 maj 2015, 15:36:03 »

De flesta termostater som är avsedda för elektrisk inkoppling är försedda med en sån kontakt, man kan enkelt välja om den ska bryta eller sluta när temperaturen övergår den inställda, och det finns modeller som inte behöver nån spänning för att funka.

Typ denna skulle säkert funka om du har ett dykrör på kamin?
http://www.rinkabyror.se/artikel/dykrorstermostat/
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 30 maj 2015, 12:23:01 »

Ok, det skulle alltså också kunna va en enbart slutande/brytande kontakt som en väggkontakt för t.ex. belysning då?
Skrivet av: Krtek
« skrivet: 29 maj 2015, 19:47:49 »

På sidan 24 står det att man kan ansluta en potentialfri kontaktfunktion, vad är det på amatörspråk?
Det är en slutande/brytande kontakt utan egen spänning, tex ett relä med växelfunktion. Relät har då till exempel en pol in och två ut, den ena normalt sluten och den andra normalt öppen dvs i viloläge. När relät drar växlar utgångspolen. Beroende på typ av relä kan totala antalet poler givetvis variera men för varje in finns det två ut som växlar beroende på reläts ställning.
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 29 maj 2015, 17:01:17 »

Det låter som en lösning!! Jag räknade med att ev. skaffa en dockningssats med styrkort men din ide låter enklare (och billigare). :)
Givaren behöver kanske inte ens visa nåt relevant värde, bara anslutas så att VVM500 känner att det finns en extern tillsats som en kamin eller liknande. På sidan 24 står det att man kan ansluta en potentialfri kontaktfunktion, vad är det på amatörspråk?
Jag ska ge mej ut på jobb nu men provar i slutet på nästa vecka, hoppas det funkar så att den shuntar då, jag tackar än en gång för goda råd!! Detta forum är guld värt o så mycket här finns att lära!! :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 maj 2015, 13:33:05 »

Nej, jag jobbar inte med Nibe, men de har rätt OK manualer.

Det jag skulle rekommendera i ditt fall är att koppla in en termostat eller liknande från kamin på plint X6 kort AA3, se installatörsmanualen AUX-ingångar.
Då kan du välja att blockera elpatron när kamin laddar VVM500 i meny 5.4.
Jag tror VVM500 kommer att shunta ut värmen från tanken i så fall.
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 28 maj 2015, 22:54:54 »

Då kommer nästa fråga som ett brev på posten, om elpatronen alltid går in när huset kallar på värme, då får jag inte mycket nytta av min vattenmantlade kamin mer än till tappvarmvatten eller känner NIBEn att vattnet är varmt i botten när jag eldat i kaminen? Om inte, vad tror du att det kan innebära om jag har 75-80 grader i tanken och tillsats o laddpump drar igång?
Finns här kanske någon som kör en VVM500 o vattenmantlad kamin ihop, fungerar det?
Jag har en ganska ny lv-pump som klarar att värma huset ner till några minusgrader o tänkte stötta med NIBEs eltillsats o lite kamineldning under kallare perioder när lvpumpen inte når ut till ändarna av huset. En miss av mej att välja NIBE kanske eller styrs de andra märkena på samma vis? Att ändra hur den styrs låter sej väl inte göras så lätt antar jag....

P.S. såg ditt senaste svar innan jag postade detta....skulle det kanske gå att lura den att jobba efter att det finns en extern värmekälla? Fast jag använder kaminens styrning, inte NIBEs......tacksam för dina råd, jag har läst dina inlägg här på forumet o du verkar kunna NIBE på dina fem fingrar :) jobbar du mest med dom?

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 maj 2015, 22:30:59 »

Shunten är till för om du har en extern värmekälla kopplad till tanken och spärrat elpatron.
Då shuntas tillskottet från tanken.

Aktuella värdet på gradminutrarna i 4.9.3 påverkar endast tillfälligt just när du ändrar.
Du måste ändra på start tillsats.

Max diff tillsats i 5.1.3 kan säkert funka det med, men funktionen är sån att tillsatsen startar/stoppar vid börvärde+-(max diff. kompressor+max diff. tillsats) så du måste nog även sänka max diff. kompressor för att få önskad effekt.
Kurvan ska du inte behöva ändra för att kompensera för detta.
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 28 maj 2015, 21:38:34 »

Jaså, då är det därför den stiger så långsamt, alltså att tempen stiger i takt med att tillsatsen värmer botten i tanken? Men om jag förstår dej rätt så jobbar aldrig shunten, varför finns den där då?
Jag har lusläst manualen fram o tillbaka men förstod inte riktigt det där med gradminuter, provade men jag höjde värdet och märkte ingen skillnad. Tror att den ändrade sej tillbaka själv. Ska försöka igen. När jag läser värdena i infomenyn varierar värdet för gradminuter vilt från plus ibland till flera hundra minus men jag förstår inte vad det innebär.
Jag tänkte också prova 5.1.3 max diff tillsats, tänkte ställa diffen på 1 grad o kanske ändra värmekurvan några snäpp uppåt för att kompensera, då borde väl pendlingen bli mindre, vad tror du om det?
Jag har precis fått in tanken o 12-13 grader ute så jag märker inget, jag har mest haft en massa huvudbry, trodde att det var nåt fel på styrning eller shunten. Jag bara tog för givet att framledningen skulle följa kurvan hela tiden.
Jag tackar för svaret o rådet du gav mej om 28mm rör från min kamin, funkar fint med 14 kw på vattnet o lägsta hastighet på laddomaten :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 maj 2015, 21:02:36 »

Som du ser på bilden sitter elpatron i laddslingan och när du kör den som elpanna så använder pannan samma styrning som om den hade en värmepump kopplad på laddslingan.
Skillnaden är att värmepumpen helt ersätts av elpatron.
Detta innebär att elpatron laddar mot undre delen av tanken och vattnet leds vidare ut i huset med shunten normalt stängd.
Detta gör också att framledningstemp pendlar, upplever du detta som störande?
Pendlar innetemp i huset?
Du kan minska pendlandet genom att minska gradminutersinställningen i 4.9.3
Sen är jag inte säker på vilket värde som påverkar men prova att ställa ner värdet för tillsats.
Ställ tillbaka värdet när du kopplar in värmepumpen sen.
Skrivet av: trixareofixare
« skrivet: 28 maj 2015, 15:48:47 »

Hej snillen! Jag har installerat en Nibe tekniktank utan värmepump o kör den med interna tillsatsen och undrar om det kan va riktigt att framledningstempen pendlar 10 grader. Om beräknad framledning visar på t.ex. 28 grader kallar den på värme först när framledningen sjunkit till c:a 23 grader, då startar tillsats o laddpump o framledningstempen stiger långsamt med en tiondels grad per minut och efter 1,5 timme slår den ifrån när den nått c:a 33 grader.
Hos Nibe tycker man inte det är konstigt, men maskinen är ju utrustad med shuntventil, borde den inte då shunta ut efter behovet och sen ladda tanken när tempen i den sjunker? Har jag missat nåt eller är den bara inte konstruerad för drift som elpanna eller har jag missat nån inställning i menyerna kanske?
Det måste ju påverka rumsklimatet  negativt med radiatorer som pendlar 10 grader upp o ner....Kan någon förklara.......

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!