Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av luft/vatten pump  (läst 3679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hjälp med val av luft/vatten pump
« skrivet: 20 november 2009, 03:22:58 »
Hej på er,

Har suttit och läst på forumet ett tag, och då det verkar finnas väldigt mycket kunskap här så får passa på att försöka ställa lite frågor.

Bor strax söder om Stockholm i ett tegelhus på ca 130kvm från -56. Som det ser ut idag så har vi en 10 år gammal luft/luft pump som står för den största uppvärmingen av huset. Vi har även en gammal kombipanna som värmer vattnet samt som kompliment till pumpen max 10 dagar om året.

Vi har en total el förbrukning på ca 10000-11000kwh per år, samt förbrukar ca 1,5m3 olja per år. När jag använder pannan för uppvärming så har jag en ut-temp på ca 55 ºC från pannan.
Nu har vi pratat med en säljare från ctc men jag ställer mig lite frågande till kalkylen. Stämmer den så blir jag ganska glad.
Enligt säljaren så skall vi hamna på 6484kwh (ex hh el)per år med en ctc 105.

Det jag ställer mig frågande till är om jag verkligen kan räkna mig till en besparing på 65% i så gammalt hus?

Skall jag kontakta åf för Nibe eller något annat märke eller är ctc bra saker?


Oerhört tacksam för svar.
Mvh,
Daniel

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #1 skrivet: 20 november 2009, 06:47:50 »
Kan du delge oss innehållet i kalkylen?
(Alltså vilka ingående värden för energibehov och liknande som han räknat med)

I mina ögon ter det sig som om han räknat med ett väldigt lågt energibehov om en 105 skall räcka.

Lite grovt räknat: Olja ca 1.5 m3 = ca 12-15 000 kWh
El, 11 000 kW - hh-el, ca 7 000 kW ger 4 000 kW till luftvärmepumpen  som jag dÃ¥ räknar med att den tillför ca 8000 kWh värme.

Totalt energibehov borde då bli ca 20-23 000 kWh för värme och tappvarmvatten.

Är huset i ett plan?
« Senast ändrad: 20 november 2009, 06:50:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #2 skrivet: 20 november 2009, 09:56:30 »
Räknade lite annorlunda än Rickard, mindre hushållsel och mer el till pumpen men sämre verkningsgrad på oljan, men kom fram till nästan samma resultat. Drar huset 23000 kWh/år är den uppskattade förbrukning med värmepump vettig för en bergvärmepump men luftvärmepump, lite tveksamt. En ctc 105 ger 4,8 kW när det är noll grader ute, det känns lite snålt för 23000 kWh/år. Det är ofta det är runt noll eller strax under i Stockholmstrakten vintertid. Skulle huset dra 20 000 kWh/år är det ett vettigt förslag tycker jag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #3 skrivet: 20 november 2009, 09:57:03 »
Det kan nog stämma....

att du halverar det energibehov som kommer från oljan. DVS 6.000-7000kWh med en LV pump.

Men under två förutsättningar:

-Du kör LLpumpen i minst samma omfattning som tidigare. Den ger i allmänhet bättre effektivitet än LV. (Men nu är ju din ganska gammal) Kombinationen LL och LV är annars inte dum. Ja, en Ecoair 105 kan räcka, men då måste du ha en kraftfull LL som komplement.

-Att dina radiatorer klarar att värma huset med lågtemperaturvärme. Flesta typer av LV ger max 50 º. Och det skall du klara dig på när det är -10 ºC kallt ut. Annars är det elpatron som gäller för högre temp. Och då minskar naturligtvis besparingen. Du säger att du har uttemp från pannan (Idag?) på 55 ºC. Det hoppas jag är fel, i Stockholm idag är min uttemp (framledn) 33 ºC.

Förmodligen är det den "interna" panntemperaturen du mätt (före shunten).
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Amund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #4 skrivet: 20 november 2009, 15:24:10 »
Tack för svar.

Huset är ett suteränghus med vind. Källaren är oinredd och inte uppvärmd, vinden likaså.
Innan LL pumpen så körde förra ägarna bara på olja med en förbrukning på ca 2.8-3m3.

Värdena som han räknat med är (vad jag vet) bara dom jag skrev i första inlägget, dvs. ca 11000kwh el och ca 1,5m3 olja.

Tanken är att LL pumpen inte skall få jobba lika mycket då vi vill höja temperaturen i rum som LL pumpen inte når. Säljaren menade att LL pumpen kunde demonteras.
Angående ut-temperaturen så skrev jag lite högt.
Vi har en termometer sittande på utgående rör efter shunten, vid ca -8 ºC utetemperatur så kör jag mellan 40-50 ºC.

105 är som jag förstår då kanske lite i klenaste laget?


Mvh,
Daneiel


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #5 skrivet: 20 november 2009, 16:49:03 »
Skall LL-pumpen finnas kvar är 105 inte för klen. Dessutom, med tanke på tidigare ägarnas oljeförbrukning, så ligger nog värmebehovet inte så högt som 23000 kWh/år men det beror på i vilket skick pannan och brännaren är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #6 skrivet: 20 november 2009, 18:04:04 »
Varför alls räkna med att en 10 år gammal luftvärmepump tillför något.
Jag skulle definitivt råda dig att sätta in en lite större värmepump - kostar bara någon enstaka tusenlapp extra, och bara köra luftvärmepumpen som AC på sommaren.
jag har väldigt svårt att tro att en tio år gammal luftvärmepump har högre COP än en CTC oavsett utetemp.

Dessutom är det väl rimligt att anta att luftvärmepumpen inte har så många år kvar att leva, och att då dimensionera luft/vattenvärmepumpen så klent att du behöver komplettera med en ny luftvärmepump om nåt år fördyrar ju det hela med ca 20 000 kr...

En frÃ¥ga, vilket fabrikat/modell är det pÃ¥ luftvärmepumpen, inte sÃ¥ ofta man hör talas om 10 Ã¥r gamla luftvärmepumpar.  Mitshubishi?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Amund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #7 skrivet: 20 november 2009, 19:23:03 »
Pumpen är en Panasonic CS-VG100KE. Den har fungerat felfritt i 10 år och enligt servicekillen visar den inga tendenser till att spela på sista stycket :)

Angående pannan så är den 30år och är väl ganska långt ifrån effektiv idag.
I fall jag inte får kalkylen att gå ihop så funderar jag på att låta en varmvattenberedare ta över för pannan och bara låta pannan gå dom få dagarna om vintern tills den rasar. Det borde vara mer kostnadseffektivt mot det jag gör idag?
Det är ju en viss skillnad på 10'000 och 140'000 i investeringskostnad..


Mvh,
Daniel

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #8 skrivet: 20 november 2009, 19:45:15 »

Angående pannan så är den 30år och är väl ganska långt ifrån effektiv idag.
I fall jag inte får kalkylen att gå ihop så funderar jag på att låta en varmvattenberedare ta över för pannan och bara låta pannan gå dom få dagarna om vintern tills den rasar. Det borde vara mer kostnadseffektivt mot det jag gör idag?


En gammal oljepanna, typ kombipanna, kan dra 400 - 500 L olja per år bara för att hålla den varm. Sen kanske 500 L för att göra varmvatten och resten som tillsatsvärme de 10 dagarna per år. Fast en panna som står kall korroderar snabbare, kanske inte så stort problem numer med låg svavelhalt i oljan.

140 tkr för en 5 kW L/V-pump och varmvattenberedare låter mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Amund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #9 skrivet: 20 november 2009, 20:31:23 »
140 tkr för en 5 kW L/V-pump och varmvattenberedare låter mycket.

Det är endast L/V pump.
Som sagt så är jag helt ny och har väldigt lite koll på marknaden, men 136'000 är priset jag har fått.(Rot-avdrag ej inräknat)
Därav mina frågor till er med myyycket mer erfarenhet :)


Mvh,
Daniel

Ps. har reggat mig på sidans offert-del och hoppas på lite svar


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #10 skrivet: 20 november 2009, 21:21:28 »
Rinkaby Rör tar 35 tkr för en CTC105 värmepump och 29 tkr för en Ecoel. Det verkar finnas marginal  för rör, expansionskärl, bortforsling av befintlig panna, installation av el, annat som kan behövas och en rätt ordentlig vinst. Eller har jag missat nÃ¥got?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Amund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #11 skrivet: 20 november 2009, 21:46:50 »
Citera
Rinkaby Rör tar 35 tkr för en CTC105 värmepump och 29 tkr för en Ecoel. Det verkar finnas marginal  för rör, expansionskärl, bortforsling av befintlig panna, installation av el, annat som kan behövas och en rätt ordentlig vinst. Eller har jag missat nÃ¥got?
.

Det kanske det finns, Priset jag har fått var dock färdigt installerad och justerad.

Finns det några nackdelar med att välja en lite kraftigare pump, säg 107, istället för 105?


Mvh,
Daniel

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med val av luft/vatten pump
« Svar #12 skrivet: 21 november 2009, 01:27:37 »

Finns det några nackdelar med att välja en lite kraftigare pump, säg 107, istället för 105?

Mvh,
Daniel

Nej!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!