Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dimentionering  (läst 944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus-e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Hjälp med dimentionering
« skrivet: 13 oktober 2006, 21:49:47 »
Hej!

Vi har ett hus i Huddinge (söder om Stockholm) pÃ¥ 130 m2 per plan (övervÃ¥ning plus sutteräng källare) dvs totalt ca 260m2. Har i dag en ca 5 Ã¥r gammal (enligt uppgift mycket bra) oljepanna och gör dÃ¥ av med 4.5 m2 olja per Ã¥r. Huset är ett trähus klätt med med tegel pÃ¥ gavlarna byggt 1965. Inga stora renoveringar utförda ("bara" 2 glasfönster etc). Vi är tvÃ¥ personer som bor i huset men vem vet tillökning kan komma pÃ¥ tal  :-* sÃ¥ smÃ¥ningom. Vi har badkar pÃ¥ övervÃ¥ningen och dusch i anslutning till bastu i källaren. Inga planer pÃ¥ pool eller bubbelbad föreligger! I entrehallen (ca 15m2) finns marmorgolv med rörslingor under (samma kretts som elementen).

Jag har två offerter fått förslag på antingen Thermia Eko 105 eller Nibe Fighter 1230 - 10 och "borra" på 190 respektive 180 effektiva meter. Det framgår inte av offerterna vilken lägsta "brine" temperatur man räknat med. Det anges dock följande data i den ena "lambda berg 3, håldiamter 115 (standard?), djup till berg 5m, delta brine 3". De har angett 20c som temperatur vilket jag tycker låter lite kallt? Kan dimentioneringen vara för klen om man vill ha säg 23c i stället?

Ingen av offerterna talar om ackumulatortank. Skulle en sådan vara till någon nytta i mitt fall och hur stor borde den då vara (jag har ganska gott om platts i panrummet när gamla pannan kastas ut)?

Verkar dessa offerter rimliga? Är det "som vanligt" i klenaste laget med djupet? Jag funderar på att begära 200m djup - borde det räcka?

Andra kommentarer om de två offerterna eller föreslagna pumparna? Alla synpunkter och förslag mottages med tacksamhet!

Utloggad Minglan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med dimentionering
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2006, 22:15:30 »
Hejsan!

Vi befinner oss i ungefär samma situation - vi har också offerter som vi skulle få hjälp med att få bedömda (se annat inlägg)! Kan dock konstatera att vi har ungefär samma storlek på hus. Frågan är väl om vi har samma energibehov och om de föralg vi har fått är korrekta?

 
Våra fötursättningar:
Hus 275 m2 i 2 plan. Huset är byggt 1932 och tillbyggt 1982. Tvåglasfönster.
2 vuxna + 2 barn, vanligt badkar och dusch.
Energiförbrukning tidigare: ved 36 m3 och 15 000 kWh (hushållsel + elpatron sommartid + enstaka tillfällen vintertid).
 
 
Företag 1:
IVT Greenline HT + E11, 169 m aktivt borrhål
 
Företag 2:
Thermia DUO 12, 165 m aktivt borrhål
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med dimentionering
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2006, 07:26:07 »
Med en relativt ny oljepanna och 4,5 kbm så tror jag värmebehovet är ca 40 000 kWh/år.
36 kbm ved plus ca 5000 kWh el blir ungeför samma värmebehov.

Då känns en 1230-10 för liten, samma för Eko 105, speciellt om ni vill ha några grader mer än 20 ºC inne.

Mitt förslag är minst 12 kW VP och minst 200 meter borra, (165 och 169 meter är för lite).

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!