Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det nÃ¥gon som har testat infracomfort uppvärmning  (läst 63457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En vägg som är 24 grader varm, oavsett vad som värmt den läcker mer energi än en vägg som är 18 grader.

En radiator som är 73°C varm, oavsett material, eller vad som värmer den - kommer att skapa en inte oäven andel konvektionsvärme.
Hur stor?

OM Infravärme nu är så effektiv så borde man alltså göra värmepumpar som värmde radiatorerna till 73°C istället för till 37°C. (Kirunametoden)
Även om den COP vi normalt räknar med skulle sjunka från 4.0 till 2.0 så skulle med Leifs resonemang denna värmepump vara mer effektiv än en värmepump som bara gjorde lågvärdig värme.

Som alla säkert förstår stämmer detta inte, utan vi måste alla inse att Leif är en affärsman som argumenterar för sin sak så gott han kan.
Det som är viktigt i detta läge det är att inte ta vad han påstår som en sanning om man inte kan förstå vad han försöker förklara.

Energi kan inte förstöras, den kan omvandlas.
Konventionsvärme läcker INTE ut lättare genom fönster golv eller väggar.
Det enda som kan påverka värmeläckaget genom ytorna är luftväxlingen, och jag är mycket osäker på att luftväxlingen i ett rum värmt av elektromagnetisk strålning blir så mycket mindre att det påverkar värmeläckaget mer än högst obetydligt.

Vill man spara energi i ett rum så måste man sänka temperaturen, hur mycket man som individ accepterar när det gäller sänkt temperatur är avgörande för den potentiella energibesparingen, och visst, en aning lägre lufttemperatur tror jag att man kan acceptera om man vistas i den direkta strålningen från IR-panelen.
Om man skall kunna ha en lägre lufttemperatur krävs därför att man aldrig vistas utanför den direkta strÃ¥lningen frÃ¥n värmekällan, eller att  man under dessa perioder kan acceptera en lägre lufttemperatur.

Jag tror personligen inte att just någon kan acceptera en lägre lufttemperatur om de då och då vistas utanför värmekällans direkta strålningsområde, och min slutsats blir därför att besparingen med infrapaneler inte blir nämnvärd.
Min uppskattning är att man med bibehållen komfort kan spara 10-15% (Bra det med), resterande del av Leifs påstådda besparing måste komma från energibesparing som resultat av att man INTE värmer, och den delen av besparingen kan man åstadkomma oavsett värmekälla.
« Senast ändrad: 20 maj 2012, 09:49:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Är det inte vanlig infravärme det handlar om? Det är ju nått som förekommit i över hundra år i en eller annan form. Dom försök som gjordes på 70 talet med takvärme blev inte speciellt långvariga pga. vissa uppenbara nackdelar bla. att det blev kallt tex. under bord där det blev "skugga". I vissa lokaler kan det vara en fördel med ir-värme tex om man har en lokal där man har en lite lägre temperatur och lokalt vill ha det lite "varmare". Då går det utmärkt att hänga upp ir-värmare typ Elztrip ovanför arbetsplatsen och få en lokal uppvärmning, likaså kan det vara en lite större lokal där man inte vill ha element efter väggar utan kan hänga den typen av element i taket. Det andra området där ir-värme fungerar utmärkt är i golvvärme, men har golvvärme för komfortens skull knappast för att tjäna energi.
Jag tycker att Leif Eliasson skulle ge oss ett konkret exempel som det går att "räkna" på, för det handlar ju om tillförd energi kontra energiläckage i huset för trots alla "fina" ord kan inte 1 kW tillförd energi ge mer än en 1 kW värme. Att sedan en marginell ändrad fuktighet i nått ytskikt på ytterväggen skulle innebära någon skillnad värt att nämna är inget annat än rent skitsnack.
Jag tycker att det låter som ett avancerat försäljarsnack av någon med smort munläder.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Leif Eliasson

  • Gäst
Leif Eliasson
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #62 skrivet: 20 maj 2012, 15:18:39 »
Hej på er alla !
Beräkning för elektromagnetiska sytem har jag i tidigare inlägg, så det är bara till att räkna! och ni kan nyttja det i era egna hus och då har ni era egna och kända förutsättningar. Då jag gett er nödvändig information i tidigare inlägg bör det vara välldigt lätt att räkna själv.

DU har rätt infravärme har och finns runtomkring oss hela tiden och kommer att finnas så fort det finns en enda atom som rör sig dvs inte befinner sig på absoluta noll punkten. och det stämmer att det gjorts försök med värme från tak.

Men det innebär inte att det är exakt lika och samma system och fungerar lika!
Det är som att jämföra en luftpump från 40 talet. Idag är de avsevärt bättre!

Hellt rätt ingen enregi förstörs men med olika våglängder så har vi olika egenskaper och du har helt rätt den kan omvandlas men åter så infravärme värmer inte luften och det är luften genom isoleringen som i princip är det som är enrgiförluster och det är ingen skillnad på de förutsättningarna och luft rörelser. dvs samma värme läckage gäller. vilket gör att isolering behovs för att lufttemperturen inte ska sjunka onödigt vi har två olika förutsättningar som kombineras vilket gör att vi kan inte bortse från lufttemperaturen, eller elektromagnetisk strålning.

Och självklart förstår man inte det här med elektromagnetiska vågor ja då tycker jag att man ska köpa ett system som man förstår sig på det viktiga är trots allt att kunden är trygg för det är trotts allt stora investeringar i ett värmesystem oavset vilket.

Jag skulle tycka att det vore skit bra om vi kunde få en värmepump att skapa elektromagnetiska vårgor av rätt våglängd och in i en radiatro då skulle vi ha fått fram en fantastisk produkt med extremt hög verkningsgrad då värmepumpar nyttjar termodynamiken och flyttar energi skulle vi då dessutom kunna skapa elktromagnetiskavågor med rätt våglängd dessutom , perfekt!

Konvektionsradiator = konvektionsvärme
Infravärmeradiator=Elektomangnetsika vågor, stålning dessa har olika våglängder

Andelen konvektions värme kontra infravärme påverkas av vilken effekt och yta som är infra värme enkelt uttryckt så ju högre yttemperatur desto större andel blir konvektionsvärme, en terras värmare är har endast få antal kvcm elektomagnetiskvärmevågs yta och väldigt hög temperatur vilket leder till en väldigt hög andel konvektionsvärme och även en annan våglängd så det är inefffektiva och kommer att upplevas som punktvärme väldigt varmt huvud och kallt om fötter.

Om jag nu ska andvända termodynamiken och konvektionsvärme och bortse att energi finns med olika våglängde på ett vanligt energifönster och solens ljus.

Skulle det i föjlande resonemanget i princip innebära att om solhjuset tar sig in genom fönstret så ska även den värme vi har i rummet ta sig ut genom fönstret lika lätt som sol ljuset tar sig in.

Eller om inte konvektionsuppvärmda rummets värme tar sig ut genom fönstret så kan inte solljuset ta sig in genom fönstret. (det är olika våglängder)! För mig verkar det lite absurt.
Åter alla svar finns i tidigare inlägg.

Leif Eliasson

  • Gäst
Leif Eliasson
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #63 skrivet: 20 maj 2012, 16:13:59 »
Jag komm att tänka på att i många av de reflektioner så verkar det som om ni inte läst ordentilgt då det inte stämmer med det jag skrivit, eller så har jag varit dålig på att beskriva, ex så uppfattas det som om det bra är från strålningskällan som infra värmen befinner sig och rakt under vilket inte föreligger då infravågorna stutsar runt från alla ytor i rummet och så ledes inte är en punktvärme det är därför vi uppnår god värme även på golv som är bättre än med konvektionsvärme se även nimines kommentarer. och så vidare, Jag har försökt vara tydlig och försökt förenkla men jag tror att antingen har jag varit väldigt otydlig och svår tolkad eller så har men läst bibeln som fan skulle göra eller kan det bara vara missförstånd?
mvh leif

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag har i alla fall förstått att även ir-ljus studsar, liksom jag av erfarenhet VET att med den tidigare förekommande ir-takvärmen blev betydligt kallare i dom områden av rummet som inte fick direkt "belysning". Det av samma orsak som det blir skugga av en vanlig ljuspunkt, inte ens med alla ytor spegelbeklädda får man samma ljusnivå "bakom" ett hinder. Jag har svårt att tro att dina "strålar" sprider sig på något annat vis än andras "strålar".
Här är jag rätt övertygad om att det gamla talesättet, lÃ¥ter det för bra för att vara sant, är det troligen inte sant, gäller i högsta grad. Det liknar nÃ¥tt vi upplevde nÃ¥gon gÃ¥ng pÃ¥ tidigt 70 tal dÃ¥ man sÃ¥lde aluminiumfolie, för dyra pengar, som skulle monteras bakom radiatorerna och spara in stora pengar. Tyvärr gick rätt mÃ¥nga pÃ¥  "bluffen" och betalade dyrt för nÃ¥tt som inte gav mer än möjligtvis en liten marginell förbättring där man använde gamla radiatorer utan termostater.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om jag nu ska andvända termodynamiken och konvektionsvärme och bortse att energi finns med olika våglängde på ett vanligt energifönster och solens ljus.

Skulle det i följande resonemanget i princip innebära att om soljuset tar sig in genom fönstret så ska även den värme vi har i rummet ta sig ut genom fönstret lika lätt som sol ljuset tar sig in.

Eller om inte konvektionsuppvärmda rummets värme tar sig ut genom fönstret så kan inte solljuset ta sig in genom fönstret. (det är olika våglängder)! För mig verkar det lite absurt.
Åter alla svar finns i tidigare inlägg.

Ursäkta men jag fattar ingenting av vad du försöker säga, menar du att konvektionsvärmeradiatorer skulle "skapa" värme med så kortvågig strålning att det läcker ut genom ett fönsterglas?

Det kan väl ändå aldrig stämma, all IR-strålning, oavsett hur den skapas, stoppas väl av glaset.
Den huvudsakliga energiförlusten via fönsterna sker väl så vitt jag kan förstå via värmeledning, och det är också därför man sätter in gasfyllda tre eller fyrglasfönster idag.

Dessutom har du fortfarande inte svarat på hur stor andel av energin som blir strålning, och hur stor som blir konvenktionsvärme från dina radiatorer.
Jag förstå att det varierar beroende på montage, men mellan tummen och pekfingret bör du väl ändå kunna ge ett svar.

Jag vill även veta om det finns någon som helst skillnad på dina radiatorer, eller en vanlig vattenradiator som man (t.ex. med värmepump) värmer upp till 73°C, det bör väl skapa samma strålning oavsett vad som värmer dem?

« Senast ändrad: 20 maj 2012, 17:03:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Leif Eliasson

  • Gäst
Leif Eliasson
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #66 skrivet: 20 maj 2012, 19:38:47 »
Det var min avsikt att synliggöra konsekvenser i resonemanget av att inte beakta de olika energivåglängder då det är lätt att enbart tänka termodynamiskt i de logiska slutsatser som görs och lätt bortser från de elektromagnetisk aspekterna.

(och dessutom grovt tilltaget för att synliggöra hur fel ett sådant tanke sätt blir) .

Det var inte tänkt som en beskrivning av vilka faktiska förhållanden som råder.

Däremot gäller följade för energifönster:
Solenergi är kortvågiga energi och ljus, medan uppvärmning från radiatorer utgörs av långvågig energi. Energiglas förses med en beläggning men precis som vanliga fönsterglas släpper även energiglasen in solens ljus och energi i rummet. Samtidigt speglar det belagda energiglaset den långvågiga värmeenergin tillbaka in i rummet, vilket gör att ytterst lite värmeenergi försvinner ut genom fönstret. Energiglas är uppbyggda med ett tunt metallskikt skickt

Ja infravärme går inte genom glas.

ca 5-10% kan bli konvektionsvärme. All energi som överförts till luften blir konvektionsvärme i slutändan, så med tiden blir det 100% men då har vi inte längre infravärme som elektromagnitskvärmevåg. (då den tillförda energin gått över till luften)

Ja det är skillnad på radiatorerna. Vilket ger indirekt svar på nästa fundering.

(Jag har faktiskt själv haft samma funderingar som du Rickard, tidigare innan jag gjorde en djupdykning i ämnet så jag förstår att detta kan vara väldigt förvirrande men du har bra kunskaper i förhållande till de som inte ens varit i närheten av hur uppvärmning i ett klimatskal fungerar)

Om jag kommer med med fler inlägg så lär det dröja ett tag.
Mvh
Leif

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Kan du inte bara kort svar vad som gör att dina IR- element fungerar bättre än IR-element av typ tex Elztrip eller fungerar dom lika?? Är det nån skillnad på hur dom "tillverkar" IR-värmen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Hoppas inga går på detta lurendrejeri mer än arga snickaren...

Leif Eliasson

  • Gäst
Leif Eliasson
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #69 skrivet: 20 maj 2012, 22:48:31 »
ok då svenske kocken! Jag gör ett litet till inlägg du bad så snällt, först ska jag bara bekräfta att du har helt rätt om att det blir skugga under alla hinder och infra värme är en elektromagnetiskvärmvåg som har liknade egenskaper som vanligt ljus sprids lika fort skugga etc likvärdigt, och ja det blir lite lägre infrareflektioner från skuggsidan men inte så att det upplevs men det går att mäta. Då vi har med goda resultat även löst problem där folk har frysit trots 2000w kubevärmar så har vi instalerat en panel på 470 watt och till kunders belåtenhet.

Vi har mött samma tveksamheter som i detta forum då vi vid ett tilfälle lånade ut en 470 watts panel till en kund som absolut inte skulle ha några av våra produkter så tog det inte mer än några timmar då de upptäckte skillnade och beställde 13 st.

Jag kan inte svar på hur deras konstruktion på infrapanelers ir element är, men de ir element vi har är unika då det är specielt utvecklade för maximal verkningsgrad och av tunfilmskonstruktion och skyddade.
Våra paneler har en spridning på 60 graders vinkel från panelytan vilket minskar riktinings utstrålningen.

Det som jag kan sägga om deras paneler är att de har en max yttemperartur pÃ¥ ca 280 grader C vilket är över 200 graders skillnad i förhÃ¥llande till vÃ¥ra paneler och som jag beskrivit tidigare sÃ¥ är yttemperturen och avginingsytan samt vÃ¥glängd avgörande för verkningsgraden.  Verkningsgraden pÃ¥verkas av hur stor del som blir konvektionsvärme.
Med ökad yttempertur ökar andelen konvektionsvärme och där med verknmingsgrad på infra värmen.

Men jag tror att deras ifrapaneler inte är avsedda för att sänka förbrukningen utan snarare framtagna för att få ett effektivt och driftsäkert system för att skapa punktvärme där det kan vara behov av punktinsatser och är även det ett effektivt sätt att uppnå bra resultat då målsättningen är att värma specifka områden och det är då även förmodligen någon fom av riktinings uppvärming man vill få till och med så hög yttemperatur kommer det att bli ganska hett om huvudet , men då duger nästan vad som helst för då handlar det inte om nyttjande av infravärmens fördelar att uppnå god verkningsgrad. då skulle en terassvärmar funka lika bra men med sämre kontrollfunktioner och kvalite vilket i längden inte är lönsamt.

Vet inte om detta gav dig något men i detta fallet blir det lita av gissningar och det är inte bra så jag råder dig att ta reda på lite hur, vad , deras produkter är tänkta till och hur deras lösningar är.

MVH leif

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det fabrikat som jag nämnde vara bara ett exempel, det finns flera olika. Men dom har det gemensamt att deras "strålningsyta" är så stor att vid en korrekt utförd anläggning blir inte ytan varmare än att man lätt kan lägga på handen. Det samma gäller alla korrekt utförda elvärme anläggningar, blir det varmare är dom inte rätt utförda. Dom används vid uppvärmning av företrädesvis lite större lokaler med lite högre takhöjd och där man inte vill ha nått på väggarna.
Vill man ha riktigt låga temperaturer på strålningsvärme är ju golvvärme kanske det ultimata där ligger man ofta runt ca 25 - 30 grader. Tidigare hävdade golvvärmetillverkarna att golvvärmen sparade energi men det har dom i dag slutat påstå då det har visat sig inte vara helt korrekt.
Jag har sysslat med elvärme av "alla" förekommande typer från och till i nästan över 40 år och sett olika ideer komma och gå, men när det gäller energiförbrukning så är det inte typ av värmekälla som har någon större betydelse för förbrukningen. Utan det är lokalen och lokalens användning som gör den stora skillnaden, därefter en nästan lika viktig parameter är styrningen av värmen och i siste hand val av elementtyp. Jag skulle gärna vilja bli övertygad om att det är nått verkligt nytt på gång när det gäller elvärme, för det finns vissa stora fördelar med installation och överföring av energi. Men tyvärr har så är jag rätt övertygad om att inget genombrott har skett eller kommer att ske, problemet i mina ögon, är att 1 kW alltid förblir 1 kW oavsett hur man låter energin byta skepnad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SÃ¥ är det, allt annat skulle bryta mot fysikens lagar, och förmodligen vara grund för Nobelpris.  ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Men med fysikens lagar enligt Max P så reflekteras värmevågen tills den inte längre reflekterar i rummet det medför faktor 2 som ger en verklig effekt på det dubbla då värmevägen inte upphör, och detta fenomen förekommer runt dig hela tiden även snö avger infravärme!

Men den utsända effekten är densamma som den inmatade och om vi då bara skulle mäta den utsända elektromagnetiska strålningen, så om vi då kör in 1 Kwatt sänder den ut 1 Kwatt men den elektromagnetiska vågen fortsätter att stutsa runt i rummet och återandvänds.

Varje gång den utsända strålningen reflekteras så absorberas en del avstrålningens energi av det den 'studsar' emot. De flesta ytor i ett normalt rum absorberar en ganska stor del av IR-strålningen, så det blir inte så mycket som 'studsar runt'. De material som absorberar strålningen blir ju varmare och avger sin värme till resten av rummet genom konvektion.
Det som händer är alltså att konvektionen flyttas från radiatorerna till en större del av rummet, vilket skulle kunna ge ett jämnare inomhusklimat. Jag har dock svårt att se att det skulle påverka energiåtgången spelciellt mycket.

Citera
Det är som med soljuset om det inte stutsade och skulle du fÃ¥ helt mörkt under ett bord eller när ljuset träffar en vattenpöl sÃ¥ reflekteras den det är dessa fenomen som gör att du kan ha polaridglasögon och slippa reflexer. 

Vad har ljusets polarisation med utbredningen och energiinnehÃ¥llet att göra? IR-panelerna sänder ju inte ut polariserat ljus och det är väl helt irrelevant vilken polaritet ljuset har efter eventuella reflektioner ur uppvärmnings/energisynpunkt  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Varje gång den utsända strålningen reflekteras så absorberas en del avstrålningens energi av det den 'studsar' emot. De flesta ytor i ett normalt rum absorberar en ganska stor del av IR-strålningen, så det blir inte så mycket som 'studsar runt'.

För varje våglängd gäller: transmission+absorption+reflexion = 1

De flesta byggnadsmaterial transmitterar inte ljus i alla fall, dvs att transmissionen är lika med noll. Absorptionskoefficienten - som du säger - är oftas hög!

Här skulle man kunna starta en diskussion om byggnadsmaterial!!


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Är det nÃ¥gon som orkar läsa hela inlägget och försöka ge ett "kondensat" till oss andra tvivlare  a:gl

Det finns nog inget att kondensera fram. Det är allmänt accepterat att alla kroppar utsänder värmestrÃ¥lning och att luft, bortsett frÃ¥n dess innehÃ¥ll av koldioxid, vattenÃ¥nga och en del spÃ¥rgaser, är genomsläpplig för värmestrÃ¥lning. Vad som stÃ¥r under 3 d1 och följande är lite konstigt. LE skriver att man aldrig fÃ¥r använda subtraktion när det gäller värmestrÃ¥lning men det gÃ¥r alldeles utmärkt. Om en yta strÃ¥lar ut 400 W/m2 och mottar 900 W/m2 tilförs den netto 500 W/m2 och kommer sÃ¥ledes att värmas upp. 

Faktorn 2 för polariserad strålning skall vara 1/2. Det verkar som om LE tror att hans värmepaneler utsänder polariserad värmestrålning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!