Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig värme, bra varmvatten  (läst 2959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peltors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Dålig värme, bra varmvatten
« skrivet: 10 februari 2012, 14:06:20 »
Hej,

Jag har bekymmer med min Nibe 1245-6, som har svÃ¥rt att producera värme sÃ¥ att Vb-f nÃ¥r upp till beräknad framledning. Till exempel imorse hade jag en utomhustemperatur -18  ºC, beräknad framledning var 56 ºC och Vb-f var runt 47 ºC.

Jag har försökt att mixtra lite med hastigheten på Kb-pumpen och tycker att det gör lite skillnad när jag ställer upp hastigheten. Jag har fått för mig att kompressorn på något sätt "har tappat effekt". I ett år har jag haft Kb-pumpen inställd på 45 %. Jag upptäckte för ett tag sedan att delta på Kb var 0,3-0,4 grader, så jag ställde ner hastigheten. När jag hade den på 23 % fick jag ett delta på ca 3-4 grader (som jag har förstått att det ska vara på ett ungefär).

Imorse ställde jag upp hastigheten till 45 % igen och märkte inom 15-20 minuter att Vb-f ökade, sakta sakta men säkert. Vet inte riktigt hur långt upp den kom för jag var tvungen att åka till jobbet.

Jag såg i en annan tråd att det kan vara värt att prova att enbart köra på el för att se att elpatronen funkar. Vad ska jag tänka på då? Dessutom, finns det nåt bra sätt att avgöra om det är några knasigheter med kompressorn?

Pannan är bara ett år gammal, så jag har fulla garantier kvar.

Brr, med önskan om snabba svar :)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2012, 14:51:00 »
Kan det vara så att någon av KB-givarna visar fel, så att ditt delta inte är vad du tror? Kolla detta genom att köra KB-pumpen (via en meny) UTAN att kompressorn går. Då ska givarna visa samma.

Visar de fel så kanske du har ett mycket större delta än vad du tror och då ger VP mindre energi. Min KB CP (samma pump som du har) går i 80% nu med ett delta lite under 3 grader på ett 160m hål. KB in ungefär 0-1 grad.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2012, 19:07:50 »
Är elpatron tillåten?
Kolla då temperaturbegränsaren till elpatronerna, sitter bakom fronten på lådan i mitten till vänster (FD1 i manualen).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad peltors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2012, 00:39:45 »
Kan det vara så att någon av KB-givarna visar fel, så att ditt delta inte är vad du tror? Kolla detta genom att köra KB-pumpen (via en meny) UTAN att kompressorn går. Då ska givarna visa samma.

Visar de fel så kanske du har ett mycket större delta än vad du tror och då ger VP mindre energi. Min KB CP (samma pump som du har) går i 80% nu med ett delta lite under 3 grader på ett 160m hål. KB in ungefär 0-1 grad.

Bra tips. Jag har tyvärr inte haft möjlighet under kvällen att helt stänga av kompressorn och bara köra runt köldmediat. Jag har dock provat att ställa upp KB CP till 80 %. Får se imorgon hur mycket skillnad det gör. Enligt uppgift ska mitt hål vara ungefär 120 meter. Det var redan borrat när vi flyttade in och är tyvärr inte inrapporterat till SGU.

Är elpatron tillåten?
Kolla då temperaturbegränsaren till elpatronerna, sitter bakom fronten på lådan i mitten till vänster (FD1 i manualen).

Elpatron är absolut tillåten, den kör på maximala 6 kW så fort kvicksilvret passerar typ 5 minus. Gradminuterna står också still på maximala -1220 så fort det är ungefär -5 ºC. Eftersom det enbart är i enstaka fall som Vb-f är större än beräknad framledning ökar ju inte gradminuterna förrän utetemperaturen närmar sig -2 ºC.


Sedan upplever jag att pannan ibland vill köra varmvatten till synes utan anledning. En gÃ¥ng under kvällen när jag stod framför pannan började den att köra varmvatten, när det befintliga varmvattnet var 49 ºC. Nuvarande inställning är att VV-produktion ska starta vid  44 ºC och sluta vid 48 ºC, sÃ¥ jag fÃ¥r inte riktigt ihop det.

När pannan går över till att köra VV går Vb-f upp till runt 52 ºC på nolltid. När pannan idag gick över till värmeproduktion sjönk Vb-f till runt 38 ºC när beräknad framledning är 47 ºC. Vb-r direkt efter att värmeproduktionen startar är ungefär 31-32 ºC. Efter 10-15 min av värmeproduktion och elpatronen har tickat upp till 6 kW har jag en Vb-f på 44 ºC. Aktuell utetemperatur är f.n. -6 ºC.

Utloggad peltors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2012, 00:42:34 »
Jag har en liten teori om att det ev. kan vara strul med själva Vb-pumpen, att den delvis har beckat igen eller liknande. Skulle det kunna vara en förklaring? Man får ju för sig en massa när man så här struligt under en längre tid, men jag tycker nog att det "susar" mindre i radiatorerna nu än vad det har gjort tidigare.

Utloggad carl_9876

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd inom värmepump
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2012, 02:09:03 »
Du skriver inget om hur stort huset är. Är pumpen helt enkelt för liten då den inte ens vid -5°C och med max eltillskott lyckas minska på gradminuterna? Eller har den fungerat bättre tidigare?
Nibe 1120-10 och VPA 200/70 med 2 x 200 m sjöslinga. Hus byggt 1948 i 1,5 plan i Borgå. Uppvärmd yta ca 180 m2 och tidigare förbrukning 4 m3 olja/år.

Utloggad peltors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2012, 14:46:15 »
Pannan är helt klart för liten för vårt hus. Vi har 145 kvm boyta och 70 kvm biyta i en kall källare. Huset är generellt inte särskilt välisolerat, men jag upplever att den har fungerat bättre tidigare. För ett år sedan hade jag en annan tråd igång angående min panna. Där finns all bakgrundsinformation:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40113.msg377192#msg377192

Det som förbryllar mig mest är att när beräknad framledning är 55 ºC, så går Vb-f upp till ungefär 47 ºC, men när beräknad framledning är säg 46 ºC går Vb-f upp till säg 40-42 ºC. Det känns som att den alltid ligger 5-7 grader under beräknad framledning.

Det har dock blivit bättre sedan jag ställde upp hastigheten på Kb-pumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2012, 14:52:13 »
Vbf bestämms i princip av hur länge vp går går den länge så höjs returen och framledningen ökar tills en gräns när inte vp orkar höja längre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad peltors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2012, 21:58:59 »
Okej, jag upplever nästan att min panna beter sig tvärtom när det blir kallt ute, att returen blir så låg att pannan inte orkar med att värma vattnet innan det går ut ur pannan. Det tror jag i sin tur har att göra med att källaren (med två radiatorer) och ytterligare ett rum är väldigt kalla. Jag kompenserar för det genom att höja hastigheten på värmebärarpumpen när det blir väldigt kallt ute.

Sedan har jag även konstaterat att jag antagligen har fel på en givare. Jag stängde av allt utom köldbärarpumpen och hade värden enligt bifogad bild efter 15-20 minuter. Notera att Kb-in är -0,3 och Kb-ut är 1,8. Det borde väl inte alls stämma med verkligheten?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2012, 23:41:41 »
Sedan har jag även konstaterat att jag antagligen har fel på en givare. Jag stängde av allt utom köldbärarpumpen och hade värden enligt bifogad bild efter 15-20 minuter. Notera att Kb-in är -0,3 och Kb-ut är 1,8. Det borde väl inte alls stämma med verkligheten?

Det stämmer inte med värkligheten, dom skulle visa lika eller åtminstone nästan lika.
I Nibe har möjlighet att kalibrera givarna men det är svårt att veta vilken som är närmast sanningen
utan att ha kontroll mätare, men huvudsaken är jo att dom visar rätt mot varandra, jag skulle gissa
att köldbäraren ut är närmast sanningen.   
« Senast ändrad: 13 februari 2012, 11:35:49 av Remo »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2012, 13:34:53 »
Det stämmer inte med värkligheten, dom skulle visa lika eller åtminstone nästan lika.
I Nibe har möjlighet att kalibrera givarna men det är svårt att veta vilken som är närmast sanningen
utan att ha kontroll mätare, men huvudsaken är jo att dom visar rätt mot varandra, jag skulle gissa
att köldbäraren ut är närmast sanningen.

Ingen givarjustering i 1245/1145.   huvuddunk
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2012, 18:56:09 »
Ingen givarjustering i 1245/1145.   huvuddunk

OK där hade jag fel, tänkte för positivt om Nibe

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2012, 20:57:14 »
Du vet ju i alla fall att när givarna borde visa lika så gör de inte det utan det skiljer 2,1. Så ställ in din CP så att deltat du ser på displayen blir 5,1 (så motsvarar det ett verkligt på 3,0).

Förutsatt som sagt att givarna har ett konstant fel (och inte är helt fel pÃ¥ ett ologiskt sätt).  Men det borde du ju fÃ¥ ett grepp om genom att kolla att värdena för bÃ¥da givarna ändras upp och ner under/efter en körning pÃ¥ nÃ¥got logiskt sätt. Inget värde som är konstant, eller hoppar upp och ner t ex.

Är det en hyffsat ny installation kan du väl ringa installatören och nämna felet och/eller Nibe, så kanske det går att lösa (gratis).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad peltors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme, bra varmvatten
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2012, 07:38:16 »
Tack för alla svar, har tyvärr inte haft möjlighet att gå in och svara de senaste dagarna. När jag stängde av kompressorn för att kolla givarna för köldbäraren verkade som att de följde varandra så pass exakt att man kan ställa in ett delta på 5,1.

Pannan är dock inte äldre än ett år, så jag ska ta och ringa till installatören.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!