Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: dum eller?  (läst 8854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
dum eller?
« skrivet: 30 november 2013, 15:34:27 »
Hej på er!
Jag har nu haft bergsvärme i 10år och aldrig satt mig in i hur den fungerar.
jag har kollat runt lite på nätet och nu fattar jag ännu mindre :-)

jag har 130 meter borrat och i källaren står det Thermia villa75, kåken är en dragig jäkel i två våningar på 150kvm.
tjatade flera gånger att jag ville ha en rumsgivare, men det behövdes inte!

Det blir kallt inne under natten och när det blir temperaturväxlingar från kallt till varmare.
idag hittade jag att man kunde höja "graderna" vid 5, 0 och -5 så det gjorde jag på följade vis.
5=2. 0=4. -5=1
Ni får gärna skrika om jag har gjort fel!
hittade oxå att man kunde ställa in pumpen att inte gå in på tillsatts så fort genom att göra följande.
VP: 99min°
TS: 990min°
vill gärna få detta bekräftat, så man inte har ställ till med något.
Gärna en förklaring på vad jag gjorde ;-)
såg nånstans att man skulle ta framledning-retur= -55=
Så jag tog min fram 37- retur 33 =4. 55-4=51 och det står nu i parentesen.
stämmer? Och varför?

Har under "kurva 40" en rad det står rumsänk 1°, vad är det?

här är lite jag funderar vad det är:
kurva min 20°
kurva min 70°
integral 115min°
låter till och från borrhål normalt?
kb från -6
kb till -4
Kub min -15
antal timmar 51986
DT TS 6814
DT VP VV 5331

och till slut VART kan jag köpa en rumsgivare, vad ska jag ha, är dom dyr?Hoppas ni har överseende med en nolla detta var inte lätt. Har till och med läst ordlistan ni har och gick bet!

Tack på förhand.
.Ronny


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: dum eller?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2013, 17:46:17 »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dum eller?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2013, 18:48:23 »
Nä den hade jag inte, tackar.
har dock inte den äldre pumpen med bara tre knappar fram.
bruksanvisning till den pumpen är otroligt dålig.
Står hur man ändrar saker men inte varför och vad som händer!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: dum eller?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2013, 20:03:05 »
Du kanske kan finna bättre dokumentation på den websidan? Om inte ring deras support!
« Senast ändrad: 30 november 2013, 20:31:33 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dum eller?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2013, 20:26:51 »
Hej!
Åtgärderna är OK.
Rumsänk 1° gäller om man har nattsänkning via en brytare eller tidur, den ansluts på plint 307 och 308 i serie med ett 10 kOhm motstånd.
Sen är KB-temp rätt låg, och det är rimligt med tanke på det klena borrhålet.
Det du kan göra är att sänka farten på värmebärar-CP, man bör sträva efter en tempdiff på minst 5 °C, helst 7-8 °C

Sen hittar jag ingen rumsgivare till din modell på nätet, du får helt enkelt prova att kontakta en Thermiaåterförsäljare.
Nån borde väl nappa på att sälja en rumsgivare till dig.
http://www.thermia.se/aterforsaljare/_hitta-aterforsaljare.asp
« Senast ändrad: 30 november 2013, 20:28:50 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dum eller?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2013, 06:44:25 »
Tack!! tummenupp
Ska bli intressant att se hur den beter sig nästa gång det blir kallt och sen varmare igen.

Har dom blåst mig på borrhålet?! Grrr
Sänka farten är det nått man bör göra själv?
Och vad kan det medföra? Vad händer i praktiken?

Jag har letat efter en givare på nätet jag med. Hittar ingen heller :-(
Ringer man en återförsäljare så får man väl hosta upp lika mycket för en som hela anläggningen gick på ;-)

Tack för informationen!
Om några år kanske man förstår vad man håller på med!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dum eller?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2013, 16:19:45 »
För 10 år sen var det inte så ovanligt att man snålade med borran, och det är ju ett sätt att få ner priset på offerten.
Sänka farten på cirkpumpen är enkelt att göra själv, cirkpumpen sitter bakom fronten uppe till vänster (efter elpatron).
På sidan av cirkumpen ska det finnas ett vred där man ställer in hastigheten.
I praktiken ökar man COP lite då farten sänks, nackdelen kan vara att värmeavgivningen på radiatorerna minskar med större tempdiff, men håller du dig till ca 7 °C tempdiff så bör du inte behöva öka kurva eller så för att hålla värmen inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: dum eller?
« Svar #7 skrivet: 01 december 2013, 16:42:52 »
Nu är jag en total rookie och borde kanske hålla tyst (fick igång pumpen för 2,5 dygn sen), men vi satt in en rumsgivare igår och det gav ett mycket jämnare inomhus klimat direkt. Första dygnet så kändes det ganska svalt just innan pumpen startade och ganska varmt just innan den stannade - nu känns det perfekt hela tiden tummenupp kan såklart bero på en hel massa andra saker, men jag är säker på att det är givaren som gjorde det.
Den kostar till min pump ca 800:-
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: dum eller?
« Svar #8 skrivet: 01 december 2013, 16:52:34 »
Rent spontant så verkar det avsevärt mycket bättre med en inomhusgivare än utomhusgivare..

Jag bryr väll mig egentligen inte hur kallt det är utomhus, det är inomhus jag vill ha en jämn temperatur, inomhusgivaren regerar ju på om solen värmer huset eller om det är mycket folk hemma..

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dum eller?
« Svar #9 skrivet: 01 december 2013, 17:07:06 »
Jag har också samma erfarenhet av rumsgivare, värmen inne blir jämnare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: dum eller?
« Svar #10 skrivet: 01 december 2013, 17:30:12 »
Värmepumpen är för klen i förhÃ¥llande till värmebehovet. Ca 5200 kompressortimmar/Ã¥r är för mycket. 3500 - 3800 bör det vara. Hade borrhÃ¥let varit sÃ¥ djupt att ingÃ¥ende köldbärare var noll grader hade pumpen gett 20-25 % högre effekt. Nu kanske huset ligger sÃ¥ lÃ¥ngt norrut att det inte är rimligt att sikta pÃ¥ sÃ¥ hög temperatur pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare men även i södra Sverige hade det varit vettigt att borra 20-30 meter djupare till en pump pÃ¥ 7 kW. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #11 skrivet: 01 december 2013, 21:40:47 »
Lånar tråden lite...

Om man installerar inomhusgivare ska man montera bort termostaten på raddarna då? Monterar man även bort utomhusgivaren?
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #12 skrivet: 01 december 2013, 22:16:00 »
Man ska alltid köra med mista möjliga termostad verkan när det gäller
värmepump och låta pumpen styra temperaturen.
Du ska inte kasta bort utomhusgivaren för den hjälper till att kompensera
temperaturen så fort temperaturen ändrar sig utom hus, inomhusgivaren
hjälper till att jämna ut inifrÃ¥n kommande värmetillsatser  bakning, kroppsvärme,
solinstrålning mm.

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dum eller?
« Svar #13 skrivet: 02 december 2013, 10:53:21 »
Värmepumpen är för klen i förhållande till värmebehovet. Ca 5200 kompressortimmar/år är för mycket. 3500 - 3800 bör det vara. Hade borrhålet varit så djupt att ingående köldbärare var noll grader hade pumpen gett 20-25 % högre effekt. Nu kanske huset ligger så långt norrut att det inte är rimligt att sikta på så hög temperatur på ingående köldbärare men även i södra Sverige hade det varit vettigt att borra 20-30 meter djupare till en pump på 7 kW.

ligger inte så högt upp, ligger i Söderhamn.
det är ju skönt att man har levt med villfarelsen att det varit bra i 10år i allafall :-(
men kÃ¥ken är otroligt dÃ¥ligt isolerad.  Inte ens 10cm spÃ¥n i väggarna.

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dum eller?
« Svar #14 skrivet: 02 december 2013, 10:57:34 »
För 10 år sen var det inte så ovanligt att man snålade med borran, och det är ju ett sätt att få ner priset på offerten.
Sänka farten på cirkpumpen är enkelt att göra själv, cirkpumpen sitter bakom fronten uppe till vänster (efter elpatron).
På sidan av cirkumpen ska det finnas ett vred där man ställer in hastigheten.
I praktiken ökar man COP lite då farten sänks, nackdelen kan vara att värmeavgivningen på radiatorerna minskar med större tempdiff, men håller du dig till ca 7 °C tempdiff så bör du inte behöva öka kurva eller så för att hålla värmen inne.

kan jag räkna med stora justeringar på skruven, eller lite i taget och vänta.
misstänker att effekten inte kommer direkt.

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dum eller?
« Svar #15 skrivet: 02 december 2013, 11:00:26 »
Tack alla som svarar och försöker hjälpa en icke så insatt person!
Och låna gärna tråden, så slipper jag se ut som en idiot varje gång ;-)

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #16 skrivet: 02 december 2013, 12:22:37 »
När du justerar hastigheten på Cp:n så märker du delta-t förändringen direkt vid nästa vp-körning.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: dum eller?
« Svar #17 skrivet: 02 december 2013, 13:43:52 »
Du kanske skulle tänka över att tilläggsiolera. Då kommer din VP att går färre timmar och temperatur för tillskottsel sjunker.
Enklast brukar vara att förbättra på vinden, där försvinner största mängden energi.
Är du intresserad kan flera på forumet ge mera råd om var, vad och hur.
Du får gärna skicka en PM till mig så berättar jag vad jag har gjort för att få en VP som behövde tillsott vid -2 °C att räcka till ner mot -20 °C
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: dum eller?
« Svar #18 skrivet: 02 december 2013, 16:39:06 »
det är ju skönt att man har levt med villfarelsen att det varit bra i 10år i allafall :-(

Så tokigt är det ändå inte. Värmdes huset med el eller olja tidigare måste pumpen spara mer än 20 000 kr/år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #19 skrivet: 02 december 2013, 21:24:05 »
Fortsätter låna tråden...

Är det mer ekonomiskt att köra med inomhusgivare? För jag kör ju bara med utegivare och termostat. När jag eldar i min tullikivi tycker jag inte elementen blir svalare. Borde inte termostaten slå av värmen när man eldar?

Annars sparar man ju inga pengar om det enda man uppnår är en för varm inomhusmiljö.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: dum eller?
« Svar #20 skrivet: 02 december 2013, 23:18:15 »
Nu är jag en total rookie och borde kanske hålla tyst (fick igång pumpen för 2,5 dygn sen), men vi satt in en rumsgivare igår och det gav ett mycket jämnare inomhus klimat direkt. Första dygnet så kändes det ganska svalt just innan pumpen startade och ganska varmt just innan den stannade - nu känns det perfekt hela tiden tummenupp kan såklart bero på en hel massa andra saker, men jag är säker på att det är givaren som gjorde det.
Den kostar till min pump ca 800:-

Innegivaren kompenserar ju ganska duktigt för en i övrigt taskigt inställd VP, sÃ¥ om du upplevde en stor skillnad med den inkopplad indikerar det ju att det finns en massa roligt för dig att pyssla med i vinter. ;) Sedan om det i slutändan innebär nÃ¥gra stora pengar att börja justera lite är ju en annan frÃ¥ga, men du lär dig en massa skoj om din VP och husets VB-system.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Tommy.E

  • Gäst
Tommy.E
SV: dum eller?
« Svar #21 skrivet: 03 december 2013, 07:22:03 »
Innegivaren kompenserar ju ganska duktigt för en i övrigt taskigt inställd VP, sÃ¥ om du upplevde en stor skillnad med den inkopplad indikerar det ju att det finns en massa roligt för dig att pyssla med i vinter. ;) Sedan om det i slutändan innebär nÃ¥gra stora pengar att börja justera lite är ju en annan frÃ¥ga, men du lär dig en massa skoj om din VP och husets VB-system.  tummenupp

Jo hoff ja.
VVSarna ska komma tillbaks idag och göra ett försök att justera in elementen bättre, hur än jag försöker ställa in det så känns det som om jag bara ställer till det. Börjar faktiskt känna mig som topic "dum eller?" dontknow
Jag tror att det finns en hel del ekonomi att få till det i mitt hus iaf.

Men nog borde inomhusgivaren vara ett bra komplement, spec som vi eldar i kamin titt som tätt och då borde värmebehovet bli betydligt lägre än vad utomhustempen indikerar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dum eller?
« Svar #22 skrivet: 03 december 2013, 07:29:56 »
Fortsätter låna tråden...

Är det mer ekonomiskt att köra med inomhusgivare? För jag kör ju bara med utegivare och termostat. När jag eldar i min tullikivi tycker jag inte elementen blir svalare. Borde inte termostaten slå av värmen när man eldar?

Annars sparar man ju inga pengar om det enda man uppnår är en för varm inomhusmiljö.

/Magnus
Den enda gången du får en ekonomisk besparing, eller en komforthöjning av att elda med ved är i dessa två fall:

1. Du är onormalt frusen och VILL ha onormalt varmt inne.
2. Det är så kallt ute att kompressorn inte på egen hand klarar att värma huset, och då är det viktigt att du har radiatortermostater injusterade så att de rum som värms av vedeldningen inte längre tillförs energi från värmepumpen, kompressoreffekten räcker då till för att värma övriga rum till önskad temperatur.
Gärna skall man i fall som dessa stänga av elpatronen helt för att säkert undvika eltillskott.

Rent generellt är värmepump + vedeldning inte ett bra komplement om man inte har en alldeles för klen värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #23 skrivet: 03 december 2013, 08:26:25 »
En innegivare innebär att vp:n reagerar snabbt på temperaturförändringar. Se på min logg nedan, tände en brasa på kvällen och höjde temperaturen ca 1grad inne och genast stoppade vp:n och gick igång nu på morgonen. Minskar antalet start och stopp betydligt, dock är besparingen tveksam med tanke på att ved kostar och vp:n vid 0 grader ute drar väldigt lite ström. Mysfaktorn med en brasa ska man inte bortse ifrån och att höja inomhustemperaturen innebär ju någon timmes extra körning för vp:n.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: dum eller?
« Svar #24 skrivet: 03 december 2013, 08:39:49 »
Fortsätter låna tråden...

Är det mer ekonomiskt att köra med inomhusgivare? För jag kör ju bara med utegivare och termostat. När jag eldar i min tullikivi tycker jag inte elementen blir svalare. Borde inte termostaten slå av värmen när man eldar?

Annars sparar man ju inga pengar om det enda man uppnår är en för varm inomhusmiljö.

/Magnus

Vad är det för termostat? Är det termostater på radiatorerna eller nåt kopplat direkt på VP'n?
Termostater på radiatorerna gör inte att VP'n automatiskt vet att det redan är tillräckligt varmt inne. Det som händer är att den vattenvolym VP'n har att jobba med minskar drastisk. Varje gång VP'n startar blir vattnet snabbt så varmt att den stannar igen och sen svalnar vattnet snabbt så att VP'n startar igen...

Sen håller jag med Rickard om att det inte finns så mycket pengar att spara på att elda när förhållandena är sådana att VP'n klarar av att värma huset själv. Men, vill man elda ändå så skall givetvis inte VP'n gå samtidigt. Det löser man med en innegivare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dum eller?
« Svar #25 skrivet: 03 december 2013, 08:47:00 »
Problemet är ju att man inte löser problemet med en innegivare, i vart fall inte på de flesta värmepumparna.
Det innegivaren gör är att sänka börvärdet lite om det blir för varmt inne, min Nibe t.ex. sänker börvärdet med 3 grader för varje grad "för" varmt det blir inne.
Om börvärdet tidigare var 32 grader så blir det efter en tänd brasa alltså 29 grader, vilket inte hindrar kompressorn att starta.
För att helt lösa problemet med övertemp vid eldning så måste man:
1. Manuellt stänga av värmepumpen (Besvärligt + blir kallt i rum som inte värms av eldningen)
2. Ha riktigt injusterade radiatortermostater som direkt stryper bort flöde från de rum som värms av vedelningen. (Riskerar göra att flöde stryps bort även under normal drift = ger varierande driftsförhållanden på värmepumpen vilket i sin tur kan försämra SCOP rätt påtagligt)
3. Ha en on/off-termostat som blockerar värmepumpsdriften. (Blir kallt i rum som inte värms av vedelningen)

Man kan öka rumsgivarens påverkan, men då får man nackdelen att man i normal drift lätt kan få många start/stopp - att öka givarpåverkan blir lite som att sänka gradminuterna/hysteresen i reglerdatorn...

Vedeldning och värmepump ÄR rent generellt ingen bra kombination, även om det kan finns hus där det fungerar bra, som i Bölemannens fall (förstÃ¥r inte hur det kan bli sÃ¥där alls  Sc:,h).
« Senast ändrad: 03 december 2013, 08:49:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: dum eller?
« Svar #26 skrivet: 03 december 2013, 09:21:06 »
Vedeldning och värmepump ÄR rent generellt ingen bra kombination, även om det kan finns hus där det fungerar bra, som i Bölemannens fall (förstÃ¥r inte hur det kan bli sÃ¥där alls  Sc:,h).
Utetemperaturen ser ut att ha stigit med ca 7 grader från kl 20 till 01, ungefär vid sista eldningen på kvällen. Det är nog det, tillsammans med innegivaren, som gör Bölemannens exempel nästan för bra i detta fall.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #27 skrivet: 03 december 2013, 14:03:39 »
Jag bor inte långt från Rickard och han hade samma temperaturstegring ute igår kväll.
Jag kan inte se på kurvan hos honom (elförbrukning) att vp:n stoppade vid något tillfälle.
Dessutom så höjde jag inomhustempen samtidigt med ca 1,5 grader vilket enligt mitt sätt att tolka det beror på eldningen i kombination med innegivaren som styrde pumpen.

Utetemperaturen ser ut att ha stigit med ca 7 grader från kl 20 till 01, ungefär vid sista eldningen på kvällen. Det är nog det, tillsammans med innegivaren, som gör Bölemannens exempel nästan för bra i detta fall.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dum eller?
« Svar #28 skrivet: 03 december 2013, 14:41:38 »
Mmm, men det är ändå något som är lurt.
Din vbf låg på 20-23 grader under större delen av natten, och med en utetemp på runt 0 grader borde du ha ett börvärde på minst 29 grader tycker jag, och även om rumsgivaren kompenserat (den reagerar bara på hela grader på äldre Nibe) med maximala 6 grader, som jag antar att du ställt in rumsgivarpåverkan, så borde den ha startat tidigare om du inte samtidigt som du tände elden även drog ned rumsgivaren en aning.
Om rumstempen är 2-3 grader över börvärdet så får man i princip en off-funktion vid så pass hög utetemp och rumsgivarpåverkan satt på maxvärdet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #29 skrivet: 03 december 2013, 15:13:20 »
Jag har rumsgivaren på 4 och kurva 5 på pumpen. Vi har väl i stort sett likadana värmepumpar av samma årgångar och jordvärme. Jag däremot har golvvärme.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dum eller?
« Svar #30 skrivet: 03 december 2013, 15:21:24 »
Mmm, men tittar jag på din graf så borde börvärdet ha laget på ca 28-29 grader, och då måste du ha haft 2 graders övertemp för att starterna skall utebli helt.
Troligen är skillnaden att du bara har 19-20 grader som börvärde inne.
Vi har ett par grader varmare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: dum eller?
« Svar #31 skrivet: 03 december 2013, 16:22:35 »
ahaaa.
Om jag eldar i kaminen och den får påverka att pumpen tycker att det är varmt i huset så kommer pumpen dra ner på värmeproduktionen och..... jag får kallt i de rum som inte får värme från kaminen *nu känner jag mig verkligen dum, men det gör ingenting - det har hänt förr*
Så om jag ska myselda (för det vill vi fortsätta med), så är det fiffigt att stänga av rumgivaren och helt enkelt njuta av hettan som kaminen ger och låta resten av rummen få sin välbehövliga bergvärme - det förklarar svalkan i sovrummet sist vi eldade.
Det var lättare med el-element a:gl
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dum eller?
« Svar #32 skrivet: 03 december 2013, 16:29:37 »
Mmm, värmepump och vedeldning är inte en optimal kombination om man inte vet exakt vad som händer och gör medvetna justeringar eller kompromisser för att nå optimal besparing eller komfort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!