Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 179898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #240 skrivet: 09 januari 2013, 19:48:18 »
Vartalet pÃ¥ cp ökar för att hÃ¥lla  :dt: 5 över kondensorn. Resterande 3 grader hamnar i varmvattnet via hetgasväxlaren. Ett delflöde cirkulerar internt i vp, men flödet över radiatorerna kan nog ocksÃ¥ öka, därav vissa ljud i vissa anläggningar vid HGW-drift.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #241 skrivet: 09 januari 2013, 21:06:39 »
Ok då är jag med men 3 grader till vv och 5 till värme innebär det ca 40 % av effekten till vv eller hur blir det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #242 skrivet: 09 januari 2013, 21:50:55 »
Om hastigheten var den samma (ingen ändring av flödet). Och HGW gÃ¥r igÃ¥ng och deltat gÃ¥r frÃ¥n 8K till 5K. DÃ¥ hade det du tror smurfen varit korrekt  .,;-
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #243 skrivet: 09 januari 2013, 21:55:24 »
Vet inte vad jag tror undrar mera hur det funkar är nyfiken help
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #244 skrivet: 09 januari 2013, 21:58:58 »
vi får se om xargs hoppar in till räddning
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Fredrik W

  • Gäst
Fredrik W
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #245 skrivet: 10 januari 2013, 21:38:22 »
Tack för hint. Får se om jag kan få bukt med HGW-relaterade tjutet nu när jag vet trolig orsak..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #246 skrivet: 11 januari 2013, 11:52:59 »
Tror det går att ställa cp i fast hastighet men kanske inte blir så bra på en med Hgw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pwarnsat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #247 skrivet: 30 januari 2013, 15:53:22 »
Tänkte testa om om verkningsgraden blir bättre av att stänga av
HGW när det är -10 °C och kallare, för att på så sätt förhindra
att el-patron går in.
Fråga: Hur stänger man av HGW?

/Patric

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #248 skrivet: 30 januari 2013, 23:56:16 »
det där har det pratats mycket om. tror det är tidigare i denna tråden.

Sedan huruvida devisen "det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellen" gäller här eller inte har kanske inte diskuterats så mycket.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gusten68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kramfors
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #249 skrivet: 30 april 2014, 14:55:36 »
 Kan jag fÃ¥ fuktproblem i källaren när jag slutar elda i pannan?
När det gäller eventuell fukt i källaren, är det bara att ställa in reglerdatorn dontknow Sc:,h på värmepumpen så att den ger en liten mängd värme till källaren även under sommaren – det håller fukten borta. I mer komplicerade fall kan man komplettera med en fläktkonvektor som sprider värmen i källaren samtidigt som den skapar rörelse i luften tack vare den inbyggda fläkten.

Var ändrar man då????

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #250 skrivet: 30 april 2014, 16:51:57 »
Problemet med att bara värma källaren är att det förmodligen blir för lite vatten i systemet för att VP'n skall må bra. Då behöver man en tank av nåt slag för att få upp volymen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Löwet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #251 skrivet: 13 maj 2018, 09:23:14 »
Hej på er! (Om nån läser här längre)

Jag flyttade i höstas in i en 300kvm villa som värms av en Thermia Diplomat Optimum G2. Den har funkat strålande under vintern och uppvärmningskostnaderna har varit lägre än i huset jag bodde i tidigare trots dubbla uppvärmda ytan, då värmdes det av en gammal Nibe bv-pump.

Dock så har pumpen nu senaste dagarna börjat värma elementen trots att utegivaren står på 25 grader varmt. Häromdagen var det 51 grader på vattnet till elementen och så varmt har det inte varit på hela vintern trots -25 grader utetemp.

Jag behöver tips på vad som kan ha gått snett...

Jag har haft den avstängd sen igår (och därmed inget varmvatten) men nu för en halvtimme sen satte jag den på driftläge "varmvatten" men nu känns elementen ljumna igen.. :(

Tips och idéer mottages tacksamt!
« Senast ändrad: 13 maj 2018, 18:03:54 av Löwet »

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #252 skrivet: 13 maj 2018, 22:49:57 »
Välkommen till forumet!


Har du kollat att utegivaren fungerar som den skall?


I systeminställningarna ska det finnas en inställning som heter "Värmestopp", kolla även vad den står på. Min är inställd på 17 grader.

(kör själv via Thermiq så har inte exakt koll på vart i menyerna inställningen finns)
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #253 skrivet: 14 maj 2018, 00:18:13 »
Växelventilen har fastnat! I läge varmvatten ska pumpen inte släppa ut varmvatten till radiatorerna om växelventilen är i rätt läge.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Löwet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #254 skrivet: 14 maj 2018, 08:51:05 »
Växelventilen har fastnat! I läge varmvatten ska pumpen inte släppa ut varmvatten till radiatorerna om växelventilen är i rätt läge.
Tack, det lÃ¥ter ju väldigt troligt!  Jag ska försöka lokalisera den ikväll.  Kan man försöka fÃ¥ fart pÃ¥ den eller är det bara att byta?  Kan man försöka sig pÃ¥ det själv eller är det bara att leta pÃ¥ närmaste servicetekniker?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 604
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!