Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta IVT Focus 06 med bränd kompressor?  (läst 1947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad superduck

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arlöv
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag saknar kunskap!
Ersätta IVT Focus 06 med bränd kompressor?
« skrivet: 03 mars 2009, 14:18:19 »
Jag har en IVT Focus E06 från 1996/1997 där kompressorn rasat, väntar på offert på en ny kompressor, men även offert på en helt ny värmepump. Vi har ytjordvärme och slangarna i trädgården behåller vi förstås. Det finns väl ingen större anledning att byta varmvattenberedaren heller, antar jag.

Har ni några råd att ge mig? Ungefärlig kostnad för en ny kompressor respektive en helt ny värmepump i motsvarande? Jag antar att det är någon IVT Greenline av någon modell som motsvarar den jag har idag. Hur mycket bättre är en ny pump, är det lika bra att köpa nytt eller skall man nöja sig med att köpa en ny kompressor? Är IVT generellt bra?

Ja, det finns säkert massor med information här på forumet redan, om jag bara upprepar frågor som redan ställts får ni gärna peka på dem. Tacksam för all hjälp oavsett, detta är inte mitt starkaste område direkt.

mvh
    martin
« Senast ändrad: 04 mars 2009, 14:38:18 av superduck »

Utloggad luddee

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersätta IVT Focus 06 med bränd kompressor?
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2009, 22:33:00 »
Hej mitt bud är en ny kompressor pris ja ca:10000kr tror jag det blir om du inte behöver mer gas.Min är från 1988 men tredje kompressorn och r22 så den blir nog 30år gammal tror jag.Problemet är att det inte går att fulla på r20, om det blir en läka så är det slut med den.Jag har en kran på in och ut på kompressorn så jag missar ingen gas när jag byter.
Jag har en IVT 6008 år 1988 in Ny kompressor år 2008 2000w 3 fas R22 ut 7600w 2x90 koppar rör i gräsmattan som kondensor, mjuk start , strömvakt så att alla faser finns eller är friska.

Utloggad superduck

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arlöv
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag saknar kunskap!
SV: Ersätta IVT Focus 06 med bränd kompressor?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2009, 13:37:35 »
Hejsan,

Tack för ditt svar! Jag lutar trots allt mot att byta värmepump eftersom jag varit missnöjd med den nuvarande under en längre tid, oklart för mig om det är bara kompressorn som varit dålig eller om resten av pumpen också är knepig. Jag lutar väl åt en NIBE Fighter 1135 8kw eller en IVT Greenline HT Plus i motsvarande storlek. Jag har 2*250m slang i trädgården så det verkade vara en rimlig nivå. Nu skall jag dock försöka läsa i forumet vilken variant som är bäst.

Jag var på Hem & Villa mässan i Malmö i går och träffade ett företag som installerar både IVT och Nibe, han hävdade att Nibe hade lite bättre kvalitet, lite fler detaljer som var gjorda i metall istället för i plats. IVT var lite billigare å andra sidan.



Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersätta IVT Focus 06 med bränd kompressor?
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2009, 13:48:26 »
IVT var lite billigare å andra sidan.


Bosch är i så fall ännu billigare, det är samma pump som IVT fast annat namn och annat återförsäljarsystem. Om/när min pump havererar blir det nog en Bosch.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Ersätta IVT Focus 06 med bränd kompressor?
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2009, 18:36:40 »
Jag som skrotade en fungerande IVT Focus 06 sommaren 97.  Kanske den stÃ¥r kvar i Trollhättan hos den hjälpsamme personen som tog hand om den för att tömma den pÃ¥ gas???  a:gl

Om det är samma modell som jag hade, sÃ¥ skulle inte jag ha lagt ner pengar pÃ¥ att byta kompressor i den.  Min förbrukning har sjunkit väsentligt efter byte till ny VP, men gasbrist kan ju ocksÃ¥ ha lite med saken att göra.  ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!