Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: golvvärme även pÃ¥ sommaren  (läst 6841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian Wiberg

  • Gäst
Kristian Wiberg
golvvärme även på sommaren
« skrivet: 31 augusti 2012, 22:23:17 »
Vi har en Autoterm värmepump E Max med separat varmvattenberedare. vi tänkte nu koppla in vattenburen golvvärme i ett renoverat badrum men vill kunna ha det varmt även på sommaren dvs även när värmepumpen inte värmer radiatorerna. Rörkillen vi har säger att det går att lösa genom att koppla in shunten i den slinga som går från värmepumpen till varmvattenberedaren, den slingan är ju varm året runt. Är det någon som vet om detta är en ok lösning eller påverkar det pumpen negativt på något sätt?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #1 skrivet: 01 september 2012, 08:19:30 »
Hur stort är badrummet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Kristian Wiberg

  • Gäst
Kristian Wiberg
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #2 skrivet: 02 september 2012, 22:54:19 »
Hur stort är badrummet?
Badrummet är ca 4 kvm men tanken är faktiskt att lägga en slinga till golvvärme i hallen också som är ca 6 kvm. Totalt är det alltså 10 kvm, två slingor med var sin reglering. Badrumsgolvet vill vi ha varmt även under sommaren medan hallgolvet egentligen bara behöver värmas under den tid som övriga radiatorer värms. Rörkillens ide är att koppla bägge dessa slingor till slingan som går till varmvattenberedaren.
Tacksam för synpunkter!
Kristian

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #3 skrivet: 03 september 2012, 00:12:12 »
nu vet jag inte exakt hur er VV lösning ser ut men det skulle kunna innebära att ni värmer ert badrum och hall med en högre temp än vad som krävs. Eftersom ni shuntar ut så blir det ju inte för varmt. Men värmepumpen har behövt jobba mycket högre än vad som hade krävts i vanliga fall.

Med en liten yta är det i det totala sammanhanget kanske försumbart.

Om ni hade haft en arbetstank hade det gått att köra värmepumpen som vanligt även under sommaren och bara ställt in lägsta framledningstemperatur. Termostater hade då säkerställt att radiatorerna inte avger värme. I ert fall skulle problemet bli att utan en tank så är slingan för liten för att kunna kyla värmepumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #4 skrivet: 03 september 2012, 08:57:30 »
Det finns även shuntar med inbyggd elpatron, eftersom det handlar om så pass liten yta så är kanske detta smidigast?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #5 skrivet: 03 september 2012, 09:51:08 »
 tummenupp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #6 skrivet: 03 september 2012, 10:17:11 »
Är det en liten yta man vill ha golvvärme på så är ju också alternativet att sätta in elgolvvärme!

Jag satte in det i dusch- och badrum innan jag blev med värmepump och tyckte förstås till att börja med att det inte var optimalt ihop med en värmepump.

Så här efteråt är jag dock nöjd:
- elgolvvärme är enkelt att installera
- jag kan slå av och på golvvärmen när och hur jag vill och ha vilken temperatur jag vill helt oberoende av värmepumpen. Tex har jag golvvärmen på i duschen året runt. Och i köket där jag har vattenburen golvvärme känns det aldrig sådär riktigt "varmt och skönt" som det känns i duschen!
- den "extra" elförbrukningen med elgolvvärmen verkar inte vara speciellt stor. Värme och hushållsel till mitt hus (270m2 samt 35m2 garage i Gbg) drar i snitt 12-13000 kWh per år

Per L
« Senast ändrad: 03 september 2012, 10:20:45 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #7 skrivet: 03 september 2012, 10:41:01 »
Jag har ren elgolvvärme i ena badrummet och där snålar jag som fan. Men då har jag också en separat elmätare på denna och ser hur mycket den drar.

Carl Ns förslag förefaller då smartare egentligen. Men det beror ju på vad den kräver i form av manuellt arbete i samband med att normala uppvärmningssäsongen startar och slutar. Samt installationskostnaden då förstås.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #8 skrivet: 03 september 2012, 11:35:22 »
Lite beroende pÃ¥ hur varma golv man vill ha, sÃ¥ har jag en tämligen enkel lösning som fungerar bra i vÃ¥rt hus. Där förekommer dock förvisso endast golvvärme vilket är lite av en förutsättning. Jag lÃ¥ter vissa termostater stÃ¥ helt öppna, sÃ¥ att golvytan tar upp värme istället för att avge. Detta fungerar bra sommartid dÃ¥ alltid nÃ¥got rum beroende pÃ¥ mängd fönster är varmare än de andra. Sen lÃ¥ter jag badrummets termostater stÃ¥ max öppna tillsammans med dessa rum och lÃ¥ter den externa cirk pumpen snurra. Detta medför att man iaf kommer ifrÃ¥n den kalla känslan man kan mötas av pÃ¥ ett klinkergolv sommartid när värmesystemet inte är aktivt. Vill man sedan ha 30 gradig värme i golvet sÃ¥ fungerar det självklart inte, men har man en en värmekänslig fru som hatar kalla golv sÃ¥ fungerar det faktiskt över förväntan. Kostnaden pÃ¥ 55w för att cirkpumpen snurrar även sommartid är den enda kostnaden i detta som jag kan se  :)
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #9 skrivet: 03 september 2012, 11:42:04 »
mm det är ju ett trick. Vet dock inte om golvvärme är en förutsättning. Men kanske är det enklare då givet den större värmeavgivande ytan. Problemet är ju de ytterst små effekter som det handlar om.

Har diskuterat motsvarande i andra trådar tidigare och då främst möjligheten att utjämna temperaturen mellan över- och undervåning på sommaren. Det gäller ju som du skriver att komma ihåg att ha alla termostater öppna också :)

Har man en arbetstank med slinga för förvärmning av VV kanske man får ner temperaturen ytterligare lite.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #10 skrivet: 03 september 2012, 12:01:03 »
David: Du har givetvis rätt, i ett mindre hus vi bodde i förrut, så gjorde jag motsvarande med ett gäng 70-tals radiatorer för att skapa ett behagligare golv i en utbyggnad med vattenburen golvvärme.
Det ger dock betydligt mer uppenbar effekt i vårt nuvarande hus. Främst pga att garaget som är tämligen oventilerat också har GV slinga. Där är oftast 25 grader varmt under högsommar.
Stengolv utan tillförd värme kan kännas chockerande kalla när man stiger ur duschen, enligt mina tempmätare så snurar iaf 22-23 gradigt vatten i badrummens slingor sommartid.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Kristian Wiberg

  • Gäst
Kristian Wiberg
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #11 skrivet: 03 september 2012, 22:03:10 »
Tack sÃ¥ mycket för alla svar även om det inte verkar finnas nÃ¥gra självklara svar pÃ¥ vad som är bästa lösning.  Sc:,h
Det där med shunt med separat elpatron verkar ju i och för sig vara ett smart alternativ, är det någon som har erfarenhet av dessa?
Jag mailade Bosch ( som ju tagit över Autoterm) för att höra deras synpunkter. Jag fick ett kort svar som löd: "Det går att koppla en mindre golvvärmekrets till varmvattenberedarkretsen men man skall vara medveten om att det ger en större VV-förbrukning och sämre VV."
Jaha? Vadå sämre varmvatten? Menar de lägre temperatur, eller? Men om golvvärmekretsen kopplas in på returledningen från VV-beredaren så borde det väl inte bli så, eller?
En annan reflektion: om man inte använder något varmvatten t ex under natten så underhållsvärms ju bara vattnet i VV-beredaren dvs värmepumpen går bara korta stunder. Det betyder ju att även golvet värms under samma korta tid och står ouppvärmt resten av tiden. Räcker den tiden verkligen för att värma golvet eller kommer det att vara kallt just på morgonen t ex när man skall duscha?
Mycket funderingar.........

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #12 skrivet: 03 september 2012, 23:05:41 »
Jag tror att förslaget att ta värmen från VV-beredaren är investeringsbilligast.
Även driftsmässigt billigare relativt elpatron i GVshunten eftersom elen kostar mer i direktvärmning än via VPn.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #13 skrivet: 03 september 2012, 23:14:29 »
vet inte vad du har för beredare men man kan tänka sig att om shunten "ber om värme". Alltså inte bara cirkulerar i golvslingan. Då kommer "kallt" vatten från golvvärmeslingan in i värmeslingan (eller vad du nu har för beredare) vilket kyler ner ditt varmvatten och gör att du får en VV körning tidigare än annars.

Right?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: golvvärme även på sommaren
« Svar #14 skrivet: 03 september 2012, 23:18:11 »
Jomenvisst, det är väl självklart att VV-beredaren måste gå oftare än när den bara gör tappvarmvatten. Energin måste tillföras utifrån om den tas bort i galvvärmen
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!