Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utan eltillskott  (läst 1324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 350SL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Utan eltillskott
« skrivet: 22 januari 2010, 14:19:54 »
Hej.

Nu har jag kört vÃ¥r EcoHeat 8,5 sedan 2009-09-15. Jag har justerat och hÃ¥llit koll pÃ¥ det mesta under tiden. När jag startade den var eltillskottet frÃ¥nslaget och det blev inte av att jag ställde in detta. Istället sÃ¥ ville jag testa hur lÃ¥ngt ner i temperatur jag klarar mig utan. Det är nämligen sÃ¥ att vi (tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ barn) har väldigt varierande duschtider (själv duschar jag för det mesta pÃ¥ jobbet) sÃ¥ eltillskottet har ännu inte behövts för varmvattnet. 

Facit av detta:
Varmvattnet har aldrig tagit slut.
Högsta framledningstemperatur: +50 ºC.
Lägsta utetemperatur: -28 ºC.
Temperaturen i huset var stabil +20,5 ºC hela tiden.
Drifttiden för kompressorn:
24 timmar av 24 när det var som kallast (detta hände bara en gång).
Cirka 18 timmar/dygn vid -20 ºC.
Cirka 14 timmar/dygn vid -10 ºC.

Kan det vara dumt att köra pumpen så hårt?
Borrhålet (220 meter) har som sämst visat +2º/-3º (+4º/0º som bäst).
Huset är 230m² (2x115m²) + 70m² (2x35m²) garage som bara värms till nÃ¥gra plusgrader.   
Är pumpen egentligen för stor?
Vore tacksam för tyck och tänk om detta.

/Bosse

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utan eltillskott
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2010, 14:50:26 »
Det där ser kanon ut, kör pÃ¥.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Utan eltillskott
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2010, 14:39:43 »
Det ser onekligen bra ut. Möjligen att deltat är ngt stort på Kbin/ut. Du kommer förmodligen att få lite sämre värden från hålet efter ngra års användning.

Beträffande frågan om pumpen är för stor finns det säkert olika uppfattningar. Jag TROR nog att den egentligen är för stor. - 28 gr stoppar alltså pumpen för. Hur ofta har du det?

Själv anser jag att min pump är för stor för mitt hus. Denna vinter har den  som mest kört 19,43 tim/dygn vid - 22,5 gr. Annars ligger den pÃ¥ mellan 13-16 tim/dygn. Där jag bor är det ytterst ovanligt med temperaturer under - 20. En 7,5a hade definitivt varit att föredra för mig.

Problemet är alltså att det blir förhållandevis många start/stop, som i sin tur ev inverkar på kompressorns livslängd. Dessutom blir det - som alla CTCägare blir varse- problem med vv under vår och höst.

Men, men, det är ju alltid kul att veta att pumpen klarar verklig svinkyla. :D
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!