Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥tt offert pÃ¥ Fighter och EcoAir. Behöver hjälp att välja...  (läst 4037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Tjena,

Har fått in en offert från en leverantör som jag tycker verka bra i pris men vill gärna ha input om priset är ok och om lösningen är den korrekta för oss.

Vi har ett tegelhus från -56 på 145 kvm samt 85 kvm i inredd källare. Huset ligger i s.skåne. Vi har badkar som vi kommer att nyttja så varmvattnet måste räcka. Tidigare förbrukning var ca 2,5 kbm olja samt 15000 kwh (ägares tidigare uppgift. Jag utgår från att det inte innefattar HH-el).

Offerten innefattar håltagning och bortforsling av gammal panna samt oljetank.

Pris: 106 459 kr inkl moms (varav moms, 25 %, 21 292 kr), vilket inkluderar:
1 st värmepump Nibe Fighter 2025-8
1 st elpanna Nibe VVM 300
1 st varmvattenberedare Oso RW 50 (vägghängd)
Rör och övrigt material för installationen

Pris: 111 503 kr inkl moms (varav moms, 25 %, 22 301 kr), vilket inkluderar:
1 st värmepump CTC EcoAir 109 V3
1 st elpanna/styrenhet CTC EcoEl 1550 V3
1 st varmvattenberedare Oso RW 50 (vägghängd)
1 st cirkulationspump
Smutsfilter och flexibla slangar för värmepump
Nödvändiga ventiler för varmvattenproduktion
Isolering för rör mellan värmepump och elpanna
Rör och övrigt material för installationen

Installatören rekommenderar CTC'n. Själv gillar jag att CTC har inomhusgivare som kan placeras ut. Jag är dessutom lite osäker på ifall Niben räcker med sina 8 kwh med tanke på ytan som ska värmas upp. Den extra VVB'n är bara på 50 L. Kommer det att räcka om man vill använda badkaret under vintern?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
inomhusgivare kan du ha på niben också men den ingår nog inte

hur många liter rymmer badkaret?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Med ett vanligt badkar borde det räcka med en 50 liters elberedare som komplement.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Räcker och räcker...

Ja, en 50l beredare "ovanpå en L/V" räcker till ett normalbad. Förutsatt att den innehåller 55-60 ºC vatten. Då bör den vara monterad via blandarventil som sänker tempen till 40-45 ºC för att inte övrigt varmvatten skall förbruka onödigt mycket energi.
Se till att Oso'n ansluts till trefas (3kW) så får du snabb uppvärmning till flera bad.

Nej, en L/V räcker naturligtvis aldrig helt. När det blir kallare än -15 ºC tex, så lägger den av. Och dessförinnan så har uteffekten minskat rejält. Så kalla dagar spetsar EcoEl med en eller två värmepatroner. Och då räcker värmen.

Tycker att båda offerterna ligger något högt i pris, men jag kan naturligtvis inte bedöma övrigt arbete som ingår (Gammal panna, tank osv)

Har du kollat mot bergvärmealternativ?
« Senast ändrad: 26 augusti 2008, 15:54:18 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag valde 100 l beredare har typ obegränsat med varmvatten. Priskilnaden frÃ¥n 50 liters till 100 l var inte särskiltstor. En 100 l ger 200 l 40 ºC vatten om den är uppvärmd till 80 sÃ¥ kör man pÃ¥ 60 grader borde ge runt 150 liter extra 
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Självklart skall du välja 100 liters vvb. Då kan du stänga av L/v pumpen på sommaren och ändå bada.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
VVM 300 har 155l vv-beredare, varför behövs det en extra beredare om badkaret är normalstort?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Självklart skall du välja 100 liters vvb. Då kan du stänga av L/v pumpen på sommaren och ändå bada.

Fast det kanske inte är så klokt att stänga av L/V pumpen sommartid. Den producerar ju 48ºC varmvatten till en tredjedel av kostnaden mot en VV beredare. Men du kan stänga av elpatronerna i Ecoel och eftervärma varmvattnet upp till 55 ºC i en välisolerad VV beredare under sommaren. Det är nog den lösningen som offererats med Ozo'n.

Ger bästa ekonomi sommarhalvåret, faktiskt bättre än bergvärme, om du räknar in kostnaden för att köra brinepumparna mot borrhålet.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
EcoAir kör tom upp vattnet till 55grader varje gång vid sommardrift
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Och Nibe 2025 har max utgående värmebärartemperatur 58 ºC.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Tack för svaren.

Badkaret är av "normalstor" storlek. Jag har också hört att Niben har mindre behov av en extra VVB än CTC. Stämmer det? Det är iofs inga problem att gå upp till 100L VVB om det skulle behövas men det hade ju varit skönt att . Priskillnaden är inte så stor.

I övrigt, vilken lösning tycker ni är den rätta? CTC eller Nibe?

Utloggad sollentunahuset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Jag ber om ursäkt om ni tycker jag kapar tråden men ämnet ligger så nära. Jag jämför själv Nibe 2025-8 och CTC 107 för att docka på egen hand mot existerande panna.

Är det någon skillnad på hur komplicerad dockningen är?
Väsnas den ena mer än den andra?
Något annat att tänka på?

Mvh

Johan

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jag tror att du blir nöjd vad än du tar de är bra grejer bÃ¥da tvÃ¥.  Jag har nibe ock den gÃ¥r supertyst .  Skall du docka mot panna med fast kondensering rekomenderar jag nibe för den ibygda datorn styr tillskottet, den möjligheten har du inte pÃ¥ ctc inbygda dator. Men ska du köra med ecologick eller smo 10 spelar det nog inte sÃ¥ stor roll.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Jag tror ocksÃ¥ att det är dött lopp energimässigt och prismässigt mellan CTC och Nibe förutsatt att man köper tillhörande elpanna ocksÃ¥. Allt hänger pÃ¥ smÃ¥detaljerna. SÃ¥ jag ska försöka bryta ner det sÃ¥ ser vi ifall nÃ¥gon kan svara  :)

Solfångare: Vilken är lämpligast om man skulle vilja koppla in solfångare så småningom?
Pool: Vilken fixar detta bäst? Handlar om ca 10 kbm.
Varmvatten: Vilken har mest behov av en extra VVB?
Service: Vem har bäst serviceorganisation och generösast garantier?
COP: Vilken pump har bäst COP vid, säg -10?

Det var väl vad jag kan komma på. Någon annan får gärna komplettera om det finns mer.

« Senast ändrad: 01 september 2008, 11:02:15 av Jimmy_I »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!