Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Semesterfunktion Bosch/iVT  (läst 2918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
Semesterfunktion Bosch/iVT
« skrivet: 13 oktober 2009, 10:34:11 »
Skall resa bort och tänkte aktivera semesterfunktion,rumsgivarenpåverkan har jag sänkt till 1 pga av injustering av värmekurva, påverkar detta semesterfunktionen?
Vad händer i semesterfunktion ändras värmekurvan eller styr rumsgivaren helt?tjänar man något på sänka innetemp en vecka eller så?
 
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Semesterfunktion Bosch/iVT
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2009, 11:25:54 »
Innetempen sänks väl till 15 grader så jag antar att innegivaren tar över helt så att säga. Men jag har inte testat funktionen själv.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Semesterfunktion Bosch/iVT
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2009, 11:43:41 »
Vad händer i semesterfunktion ändras värmekurvan eller styr rumsgivaren helt?tjänar man något på sänka innetemp en vecka eller så?

Tyvärr Engelsk svar

Hi Hasse G,

my expeerience with vacation function is not so good. During vacation the radiator pump still running. It look like, that heatpump measuring temperature from indoor sensor and radiator return. When any of it decrease 15°C (±hysteresis) will start heating.
It is usable only during winter, when outdoor temperature never crossing over +15°C.

If you are interested in measurement of this behavior, I can help you with this.

My problem is, that I have no weekend house for playing with heatpump.

Jindra

Google translator:
Min expeerience med semester funktion är inte så bra. Under semester kylaren pumpen fortfarande. Det ser ut att värmepumps mätning av temperatur från inomhus sensor och radiator retur. När något av det minskade 15°C (± hysteres) kommer att börja uppvärmning.
Det är endast användas under vintern, då utetemperaturen aldrig passerar över +15°C.

Om du är intresserad av mätning av detta beteende, kan jag hjälpa dig med detta.

Mitt problem är att jag inte har någon helg hus för att leka med värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!