Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: intrimmnings problem  (läst 6057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
intrimmnings problem
« skrivet: 14 november 2012, 22:19:12 »
Hej alla
slänger ut en fråga angående ett litet mysko bekymmer jag har.
jag har en optimum 10a duo med tillhörade markslinga
kör på kurva 32 mot gamla stora rex element o vald rum till 22
så långt är allt frid o fröjd inne tempen håller sig runt 22 dvs 21,8-22,2
jag kompliterade anläggningen för ett tag sedan med  online o rumsgivare.
rumsgivaren är kallibrerad till verkligt temp o satt på faktor 4......
men....den verkar inte jobba mot vad rums temp utan ligger alltid 1-1,5 grader lägre
dvs 20,5-21
nÃ¥n som har nÃ¥gon teori om vad sam kan orsaka detta   help
« Senast ändrad: 14 november 2012, 22:26:38 av michael.a »

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
SV: intrimmnings problem
« Svar #1 skrivet: 16 november 2012, 21:42:50 »
99 visningar o inga kommentarer.......hmm....verkar inte va så vanligt problem de här tydligen

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: intrimmnings problem
« Svar #2 skrivet: 16 november 2012, 23:42:49 »
Om jag får gissa så är det din kalibrering som spökar.
Rumsgivarna är ingen exakt vetenskap, utan används i princip för att parallell-justera kurvan, om du kalibrerar den lite fel så kommer innetempen att bli fel.
"Kalibrera upp" den 1-1.5 grader så skall du se att det blir bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
SV: intrimmnings problem
« Svar #3 skrivet: 17 november 2012, 05:18:45 »
 rumsgivaren är trimmad till verklig temp det märkliga är att den inte jobbar mot vald inne temp.
man börjar ju undra om rumsgivaren består av 2 mätdelar .
1 som mäter verklig temp o visar det i givarens display
o 1 annan del som mäter temp o skickar den signalen till styrdatorn i vpn
o inte dom är samtrimmade eftersom den inte jobbar mot vald temp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: intrimmnings problem
« Svar #4 skrivet: 17 november 2012, 09:06:04 »
Hej!
Du ställer börvärdet på innetemp på själva rumsgivaren.
Vad händer om du justerar upp detta börvärde ett par grader, testa och se hur det funkar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: intrimmnings problem
« Svar #5 skrivet: 17 november 2012, 15:22:26 »
Med en rumsgivarstyrning så brukar man ha en död-zon, alltså ett temperaturspann inom vilket inga justeringar görs. Är det så att något dylikt är orsaken.

En allt för känslig (stor förstärkning) av givarvärden eller ett absolut krav på exakt ärvärde medför en konstant justering med ökat slitage eller risk för självsvängning = dålig reglering.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: intrimmnings problem
« Svar #6 skrivet: 17 november 2012, 16:17:45 »
På Nibe så reagerar rumsgivaren på 10 dels grader vilket gör att börvärdet ändras i stort sett hela tiden men det är ju inget problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: intrimmnings problem
« Svar #7 skrivet: 17 november 2012, 16:21:49 »
Nja, det skulle jag väl inte riktigt hålla med om.
Ställer du in stor påverkan så kommer ett ständigt varierande börvärde att påverka gradminuterna så att det blir tätare mellan start/stopp.
Om du har ställt in värdet för gradminuter på 60 så kan det i princip bli typ 40 gradminuter om börvärdet åker jojjo på grund av stor påverkan från rumsgivaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
SV: intrimmnings problem
« Svar #8 skrivet: 17 november 2012, 17:07:38 »
hej igen
såhär ligger det till ....det kvittar igentligen vad den verkliga rumstempen är
det jag vill är att pumpen skall jobba mot inställt börvärde
jag har ställt Bör till 22 pÃ¥ rumsgivaren men den jobbar bara tills rum ÄR 20,5-21  i displayen
 o detta med faktor 4 pÃ¥ givarens inverkan
sänker jag inverkan sÃ¥ sänks  rum ÄR
kopplar jag bort rumsgivaren rent fysiskt så stiger rumstempen till 22
alltså anläggningen är bra o riktigt intrimmad innan rumsgivaren blev inkopplad
detta är testat under några veckor så det är inget snabbtest eller trixade hit o dit
alla ändringar har fått verka under flera dagar för att ha chans att stabilisera sig

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: intrimmnings problem
« Svar #9 skrivet: 17 november 2012, 18:23:32 »
Tror du får ändra kurvan till 38 istället. (kurva 32 + 6 grader kompensation för rumbör 22) Rumbör med rumgivare och utan rumsgivare fungerar inte på samma sätt. Kan inte förklara riktigt varför men jag gjorde så och då har det fungerat perfekt efter det.

/fila
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: intrimmnings problem
« Svar #10 skrivet: 17 november 2012, 18:49:23 »
Nja, det skulle jag väl inte riktigt hålla med om.
Ställer du in stor påverkan så kommer ett ständigt varierande börvärde att påverka gradminuterna så att det blir tätare mellan start/stopp.
Om du har ställt in värdet för gradminuter på 60 så kan det i princip bli typ 40 gradminuter om börvärdet åker jojjo på grund av stor påverkan från rumsgivaren.
Klart det ändras men det är inget problem inte hos mig i alla fall men jag har ca 12 starter per dygn så blir det 1 till gör det inget. Börvärdet påverkas åt båda hållen så det slår åt båda hållen och har man 33,2 eller 33,8 som börvärde påverkar det starterna väldigt lite.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
SV: intrimmnings problem
« Svar #11 skrivet: 17 november 2012, 21:09:58 »
Tror du får ändra kurvan till 38 istället. (kurva 32 + 6 grader kompensation för rumbör 22) Rumbör med rumgivare och utan rumsgivare fungerar inte på samma sätt. Kan inte förklara riktigt varför men jag gjorde så och då har det fungerat perfekt efter det.

/fila

och en ny fråga på detta då.....dom 6 graderna som ska kompensera för rum bör 22 var får du dom ifrån?
o vad är det med rumsgivaren som gör att den sabbar kurvan med 6 grader?

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: intrimmnings problem
« Svar #12 skrivet: 17 november 2012, 22:42:16 »
och en ny fråga på detta då.....dom 6 graderna som ska kompensera för rum bör 22 var får du dom ifrån?
o vad är det med rumsgivaren som gör att den sabbar kurvan med 6 grader?
När du ändrar rumbör så blir det 3 grader förändring för varje steg i rumbör, eftersom Thermia anser att det behövs 3 graders förändring i utgående vattentemperatur för att ändra 1 grad i rummet.
Så när du sänker rumbör till 20 (som är det som ska vara standard), så då blir det en minskning med 2 (rumbör) x 3 grader på vattnet. Sedan höjer du kurvan med 6 (°C) till 38.

Om du har kört med kurva 32 så har du ju fått kompensera med rumbör vilket man inte ska göra, bättre att ha 20 som rumbör och sedan se om kurva 38 räcker när det blir kallare, annars höj kurvan till 39 och avvakta några dygn. När jag kör manuellt och med öppna termostater brukar 37-38 räcka för mig som också har det mesta radiatorerna typ som du har.
Varför du ska ha en högre kurva är ju för att temperaturen på vattnet förändras snabbare uppåt eller nedåt vid ändrade utetemperaturer, de temperaturer du har på kurva 32 har jag bara sett hos sådana som har det mesta i golvvärme, och då har dom haft rumbör på 20.

Om man går in i information/temperatur så finns "framledning", där inom parantes finns börvärdet och där ser man att om man ändrar rumbör så är varje steg 3°C och kurva 1°C.
« Senast ändrad: 17 november 2012, 23:48:57 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
SV: intrimmnings problem
« Svar #13 skrivet: 18 november 2012, 05:38:36 »
frågar igen......om jag har en anläggning som ger 22 i innetemp när jag har satt rum BÖR på 22 o kurvan på 32......varför skall jag behöva höja kurvan då om jag eftermonterar en rumsgivare ............rumsgivaren är ju tänkt att finlira det sista...eller som i mitt fall så är den satt i vardagsrummet.ett rum som är känsligt för vind eller sol påverkan

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: intrimmnings problem
« Svar #14 skrivet: 18 november 2012, 06:47:53 »
frågar igen......om jag har en anläggning som ger 22 i innetemp när jag har satt rum BÖR på 22 o kurvan på 32......varför skall jag behöva höja kurvan då om jag eftermonterar en rumsgivare ............rumsgivaren är ju tänkt att finlira det sista...eller som i mitt fall så är den satt i vardagsrummet.ett rum som är känsligt för vind eller sol påverkan
Hej Du har ju 2st enheter som räknar ut din framledningstemperatur nu isället för 1.Prova kör på faktor 2(mindre påverkan) för har du gjort allt rätt så borde den påverka mindre.Men om du har ett värmeunderskott måste du höja kurvan.
« Senast ändrad: 18 november 2012, 08:05:17 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!