Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: acc-tank pÃ¥ brine  (läst 10270 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ville65

  • Gäst
ville65
acc-tank på brine
« skrivet: 10 december 2004, 15:15:10 »
Med risk för att få hela vargflocken efter sig för att man kommer med egendomliga frågor/funderingar.....


Skulle det vara nån mening med att ha en acc-tank på köldbärarsidan , typ bara låt oss säjja en 300l. på inkommande kb till värmepumpen?

tanken är att man ska fÃ¥ mer (varmare ) kb till värmepumpen under längre tid sÃ¥ att kb:n inte hinner komma tillbaka sÃ¥ himla kall,  dvs att pumpen stängs av innan det blir för kallt...


Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #1 skrivet: 10 december 2004, 15:20:57 »
VarifrÃ¥n kommer värmen som värmer brinen?  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #2 skrivet: 10 december 2004, 15:22:57 »
det cirkulerar ju när VP:n är igång , sen står ju det still i borran och värmsupp när VP:n står i viloläge...

kan medge att det kanske inte är så genomtänkt , men om KB:n aldrig används så länge så att acc.en kyls ner nämvärt... eller inget alls ,
så har man ju varmast möjliga KB hela tiden..
och på det sättet kyls ju inte borran ner lika fort i och med att KB returen inte är så kall , förhoppningsvis inte minusgrader iallafall....

Det kan ju vara dom enkla,okomplicerade lösningarna som ger stora besparingarna...
men det kanske var för lätt lösning för att funka...
alternativt en onödig lösning, för att besparingen kanske blir 0,001% eller ingen alls....

men man ska väl kunna spåna lite i ett forum... ;) ;)

« Senast ändrad: 10 december 2004, 16:42:28 av ville »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #3 skrivet: 11 december 2004, 14:35:20 »

men man ska väl kunna spåna lite i ett forum... ;) ;)


Självklart!  :D

Några saker att tänka på:

Acken måste isoleras väl. Annars stjäl den värme från utrymmet den står i. Står den ute, läcker den om det är kallare ute än i hålet. Dyr mycket välisolerad ack.

KB måste pumpas runt. Pumpen drar 150-200W.

Vämepumpens effektivitet ökar med 3% per grad varmare brine (enkelt räknat) under den tid acken förmår att höja tempen.

Ju fler timmar per dygn pumpen går, desto färre timmar att värma acken. Större delen av pumpens 3000-4000 driftstimmar är under årets tre kallaste månader då pumpen går 80-100% av tiden.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:acc-tank på brine
« Svar #4 skrivet: 11 december 2004, 16:22:29 »
sedan blir det ju inte en standrard tank för kall vätska utan det måste ju vara en som är klassad för mer än 1,5 Bar som ackarna är.
och vad jag sett så är dom ännu dyrare om man har en högre tryck klass på dom.
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #5 skrivet: 11 december 2004, 17:43:43 »
så med andra ord ....

inte en av mina smartaste ideer...

men som sagt , jag bara fick den tanken i huvudet och var tvungen att ventilera...

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:acc-tank på brine
« Svar #6 skrivet: 11 december 2004, 19:42:34 »
Kom o tänka på en t-shirt med ett som jag tyckte väldigt bra tryck...jag är inte dum jag bara tänker fel ibland ! ;) fråga ska man ju...hur får man annars reda på nåt.
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:acc-tank på brine
« Svar #7 skrivet: 11 december 2004, 20:39:06 »
för dom som inte ännu har borrat & läser denna tråd så kan vi som har fasit i hand rekomendera att man borrar regält mycke djupare än vad som står på offerten.
et djupare hÃ¥l  gör att man fÃ¥r den effekt som Ville var ute efter.
Förutom att ett djupare har den egenskapen att den ökar mängden "vatten" så att hålet nte kyls lika fort så värmar ju även berget vattnet också, man får alltså dubbel effekt av detta.

som av detta blir altsÃ¥, kolla pÃ¥ offerten & gÃ¥ upp en storlek pÃ¥ pump 6 borra 40m till. sen kan du skaratta Ã¥t grannen  ;D
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:acc-tank på brine
« Svar #8 skrivet: 11 december 2004, 20:57:57 »
Gör ett utrymme i mitten så kan du kyla ölen och brännvinet ;)

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #9 skrivet: 11 december 2004, 21:08:15 »
så med andra ord,
jag var rätt ute ,men tänkte fel...ha ha ha

Men,
i och för sig , om man har en Acc-tank pÃ¥ 1,5 kubikmeter sÃ¥ krävs ju det en himla massa minusgradigt kb-vatten innan den tappar i  temperatur  , och om denna tank sitter precis innan KB:n gÃ¥r in i värmepumpen sÃ¥ mÃ¥ste ju KB-ledningen cirkulera i timmtal innan det blir minusgrader i hela tanken.... och medan den stÃ¥r  still sÃ¥ mÃ¥ste ju den rimligtvis öka i temperatur hela tiden även om den är armaflexisolerad.

Detta är ju lÃ¥ngsökt... det var bara en tanke ifall man hade ett borrhÃ¥l som var för kort och ifall detta dÃ¥  var ett alternativ till att försöka hÃ¥lla uppe bÃ¥de in och utgÃ¥ende KB:temperatur...

( jo jag vet att då får man väl borra ytterligare hål eller lägga en slinga i gräsmattan för att kompensera detta , men ville bara kolla hur andra såg på denna ide)
« Senast ändrad: 11 december 2004, 21:44:45 av ville »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #10 skrivet: 11 december 2004, 22:17:41 »
i och för sig , om man har en Acc-tank pÃ¥ 1,5 kubikmeter sÃ¥ krävs ju det en himla massa minusgradigt kb-vatten innan den tappar i  temperatur  , och om denna tank sitter precis innan KB:n gÃ¥r in i värmepumpen sÃ¥ mÃ¥ste ju KB-ledningen cirkulera i timmtal innan det blir minusgrader i hela tanken.... och medan den stÃ¥r  still sÃ¥ mÃ¥ste ju den rimligtvis öka i temperatur hela tiden även om den är armaflexisolerad.

Stilla undran bara. Hur ökar den i temperatur? Var tar den värmen ifrån? Om det ska vara nån vits måste det ju vara ur hålet och då måste brinen cirkulera och pumpen drar ström. Normalt gåt ju den pumpen bara när kompressorn går.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:acc-tank på brine
« Svar #11 skrivet: 11 december 2004, 22:29:31 »
nu flög en lika tokig tanke upp i mitt huve. Vi har ju diskuterat värmning at hål tidigare, med tilexempel solfångare, man ska givet vis värma kb-acken med en solfångare :P
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #12 skrivet: 11 december 2004, 22:44:07 »
nu flög en lika tokig tanke upp i mitt huve. Vi har ju diskuterat värmning at hål tidigare, med tilexempel solfångare, man ska givet vis värma kb-acken med en solfångare :P

Ja för sjutton! Varför göra det enkelt för sig och värma radiatorvattnet direkt!  Man har ju värmepump!! ;D ;D

Men det finns ju en teoretisk, om man vill höja tempen pÃ¥ solfÃ¥ngarvattnet när det inte är mycket sol men ändÃ¥ tillräckligt för att vara varamare än berget. Kanske.  :-\
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #13 skrivet: 12 december 2004, 08:02:22 »
aha ...

nån måste ha missat det jag skrev i mitt första inlägg,eller så var jag lite luddig...

Tanken var att acc:en laddas medan KB-pumpen går när värmepumpen är igång....
vitsen är att det alltid ska finnas det varmaste av KB-vatten i Acc:en ,
 dvs att acc.ens volym ska vara anpassad sÃ¥ att värmepumpen bara ska behöva gÃ¥ sÃ¥ kort tid att den inte börjar fyllas  med kallare KB.

jag har varken räknat på det eller gjort nån vetenskapligare fördjupning kring detta ,
men det verkar inte vara nån som tycker iden verkar vettig , så det är väl bara att konstatera att det inte är nånting att spinna vidare på.!?

Utloggad challem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Re:acc-tank på brine
« Svar #14 skrivet: 12 december 2004, 09:48:22 »
HÃ¥ller med Per F!
Solvärme till acken. Det måste ju funka att värma kb under mycket längre tid än om man kopplar in solfångaren på varma sidan.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:acc-tank på brine
« Svar #15 skrivet: 12 december 2004, 09:49:13 »
om man har djupare hål så har man mer berg som kan värma kb-slingan har man bara mer vatten så funkar det bara til alt vatten gått ett varv,sen är man tillbaka på samma utgångsläge. vattnet i acken kommer att vara lika kalt som set som kom från berget när pumpen gick, för acken är ju välisolerad, & är den ej det så tar den ju värme från det rum du har den i.

( möjligt att der skulle gå att jämna ut tenmpraturen på nårr vis genom aatt låta kb pumpen gå pulsvis även när värmepumpen står still )
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #16 skrivet: 12 december 2004, 10:29:33 »
aha ...

nån måste ha missat det jag skrev i mitt första inlägg,eller så var jag lite luddig...

Tanken var att acc:en laddas medan KB-pumpen går när värmepumpen är igång....
vitsen är att det alltid ska finnas det varmaste av KB-vatten i Acc:en ,
 dvs att acc.ens volym ska vara anpassad sÃ¥ att värmepumpen bara ska behöva gÃ¥ sÃ¥ kort tid att den inte börjar fyllas  med kallare KB.

jag har varken räknat på det eller gjort nån vetenskapligare fördjupning kring detta ,
men det verkar inte vara nån som tycker iden verkar vettig , så det är väl bara att konstatera att det inte är nånting att spinna vidare på.!?

Jag förstår hur du tänker ville, men tror att du bortser från några saker.

Det du inte lyckas få mej att förstå är var kommer extra värmen ifrån? Acken kommer aldrig att bli varmare än vattnet i borrhålet och borrhålet innehåller minst lika mycket om inte mer vatten än din ack. Så vad är vitsen?

Eftersom din ack dessutom kommer att motarbeta sitt syfte alla de gånger som driftstiden är så lång att acken blir nedkyld så blir det istället förlust. De gångerna kommer berget inte att värma innehållet i acken (om du inte kör cirkulationspumpen) och du kommer att starta med kallare vatten än med utan ack.

« Senast ändrad: 12 december 2004, 10:53:08 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #17 skrivet: 12 december 2004, 16:10:00 »
nja,  min KB kommer in i garaget och gÃ¥r utmed kortsidan in genom en vägg till pannrummet,
så om Accen stod där och fick lite extravärme medans den stod still stjäl väl kanske inte så mycket värme från garaget ,garaget är bara lite uppvärmt , ligger under marknivå.

Min tanke var att om man har ett borrhål som är något eller på gränsen till för grunt , så skulle acc.en vara som en buffert med plusgradigt vatten.
jag menar om man vid första start får max temp från hålet , förhoppningsvis så kör inte KB:n ut från VP:n ner minusgrader i borrhålet altså kommer det inte heller upp några minusgrader eller inte ens +-0
 om Acc:en dÃ¥ är sÃ¥ stor att Värmepumpen alltid hinner stanna innan KB:n sölar in minusgradigt eller nollgradigt sÃ¥ har man alltid varmast möjliga KB.

Detta kan ju givetvis inte funka om VP:n går 24/dygn, det fattar ju vemsom helst , men om man har en pump som går i 20 minuter och står still i 20-40 minuter

är det bra att ha en acctank som första radiator på värmesidan , så tänkte jg att det kanske skulle funka lika på kalla sidan ...

men jag tror inte på det själv längre, men om det hade funkat så vore det väl inte fel med att ha maximal temp på inkommande kb!

/ Ville


Utloggad Niben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:acc-tank på brine
« Svar #18 skrivet: 12 december 2004, 22:14:46 »
Dax för ytterligare funderingar.
Om man tar en stor lastbilskylare i serie med borran
och har den utomhus med lite spjäll, fläkt, jalusier
och styrningar mm så att den är i drift vid tex 5+ och varmare borde göra underverk och skona ett klent hål

mvh Niben
Nibe 1210-5 ~100 aktiv borra. 1,5 plan boyta
110 m2 +80 källare. Byggt 1964.
Dovre vedkamin för trivsel och extravärme.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:acc-tank på brine
« Svar #19 skrivet: 12 december 2004, 22:23:42 »
Jag känner en rörkille som har ett ventbatteri som han "spetsar" med när det är varmt ute.
Dessutom har han vakuum solfångare.
Osså har han dubbla slingor för ytjordvärmen, en slinga laddar han med!!
Om det är lönsamt, nja knappast men kul!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #20 skrivet: 12 december 2004, 22:37:56 »
säjja vad man vill...

men jag måste säjja att utan det här forumet , så hade det inte varit så speciellt mycket tid jag hade lagt ner på Värmepumpen och dess inställningar + ytterligare finesser och ideer av alla det sorter,
förövrigt så tycker jag att det är jä***gt kul att jämföra andras installationer med min egna och få intrimmningstips m.m.

och även få hjälp med att döda mindre bra ideer... ;)

Kul att Rikard drog igång det hela och att övriga användare är kunnigt intresserade eller ialla fall efter en tids VP-forumsberoende nyfikna på alla möjliga lösningar till förbättringar och intrimmningar..

/ ville

Utloggad MagnusH

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: ÖckerÖ
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Temperaturkurva (Rickards logg)
Re:acc-tank på brine
« Svar #21 skrivet: 13 december 2004, 21:51:36 »
Hej,  nykomling här som ännu inte blivit med vp.

Jag tycker Villes idé är intressant.  Men jag fÃ¥r inte ihop det att kombinera bÃ¥de enbart acktank och acktank+solfÃ¥ngare. Stämmer detta?:

1. Enbart en acktank(ca300l)
En egen cirkpump som enbart cirkulerar brine till acken, vp'n ansluts till acktanken.
Resultat: De kommer alltid finnas en full acktank med samma temperatur som hålet när vp'n startar.
Dygnsbehovet är säkert samma men drifttiden bör minska med större energimängd/liter.  :)

2. Acktank+solfångare
Ingen extra pump utan köra kamrörslinga istället (bör shuntas!). När tempen i solfångaren inte är tillräcklig för att värma radiatorvattnet laddas acktanken.
Resultat: Den låga arbettempen på solfångaren gör att den kommer arbeta väldigt effektivt med långa tider. Dock bidraga lite mitt i vintern men bör spara in många start/stopp vår-sommar-höst.

Var det så du tänkte Ville?

Eller är det så att man egentligen bara seriekopplar en massa acktankar...Hålet är ju redan en typ av acktank, eller? ???

Hur har kompisen anslutit sin lastbilskylare? Det blir ju en luft/vatten vp  av det...

/Undrar Magnus

P.S. Tack för ett väldigt intressant forum.
120m2,  radiatorer
Viessmann Vitocal 343 (6kW), 170m borra, installerad Mars -05. Tidigare olja ca 2,2m2/Ã¥r.Loggar med Rickards logg.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:acc-tank på brine
« Svar #22 skrivet: 13 december 2004, 22:29:11 »
Vad kan det bli för delta temp om man inte ansluter en solfångare bara som acc-tank? 7-10 grader?

Energin som lagras är volymen X delta temp.

På något sätt känns det som delta tempen blir för lite för att det skulle lagras någon större mängd energi!? Någon som orkar räkna?

Jag som har för lite slang i marken funderar på en "lastbilskylare", typ. För att tina upp marken när det är plusgrader. Har en inkopplingside som inte kräver någon extra cirkulationspump. En cirkulationspump skulle nog sabba kalkylen. :-\
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #23 skrivet: 13 december 2004, 23:48:02 »
På något sätt känns det som delta tempen blir för lite för att det skulle lagras någon större mängd energi!? Någon som orkar räkna?

Det känns nog helt rätt. För att fÃ¥ ett slut pÃ¥ spekulationerna sÃ¥ ska jag göra ett försök att räkna.  ;D

För att sänka temperaturen i en ack som rymmer 1500 liter en grad behöver vi ta ut 6300 kJ. Med en 7kW pump vid en verkningsgrad på x4 så tar det ganska exakt 20 minuter. Så teoretiskt, förenklat, så får vi under dessa 20 minuter ut 210W extra ur pumpen tack vare högre COP. Eller 0,07kWh. Eller en besparing på ungefär 6 öre i elkostnad per start. Under förutsättning att pumpen går så kort tid att vi inte får in kallare KB i acken. Behöver vi räkna mer?

Med reservation for felräkning i denna sena timme.  :P ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #24 skrivet: 14 december 2004, 12:20:54 »
så med den uträkningen som PerF visar upp,
så är det egentligen ingen större kris ifall borrhålets temp efter några år sjunker nån grad ,
för att i sista ändan sÃ¥ pÃ¥verkar det inte värmepumpens  driftskostnad mer än marginellt.
Har jag fattat det rätt??!



 

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:acc-tank på brine
« Svar #25 skrivet: 14 december 2004, 12:45:03 »
En grad lägre temp på brine minksra verkningsgraden nån enstaka procent..
Det är minst lika viktigt om inte mer  ;) att hÃ¥lla nera framledningstemperaturen. Hög framledning sänker ocksÃ¥ verkningsgraden (COP) kraftigt. Kolla i dina papper jämför COP vid 35 fram resp 50 fram, vid 55 graders framledning dÃ¥ snurrar elmätaren nästan dubbelt sÃ¥ fort som om VP jobbar med 30 gradigt vatten.
Du har väl kanske optimerat flödena och kurvan redan?????
Temp på brine då....
Första månaderna sjunker det snabbt...
sen sjunker det mycket sakta nån tionedel då o då...
Har du kört hittills i vinter sjunker det ca 1 grad till på 5 år. Sen sjunker det inte mera....
Naturligtvis är den varmare på sommaren när VP går väldigt lite...
OOjjjj nu lovade jag visst lite mycket.
Men ungefär så...

Om man inte har en alldeles för klen borra då hinner ju inte den återhämta sig på ett bra sätt på sommaren.

Jag tror du kan va helt lugn  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

ville65

  • Gäst
ville65
Värmepumps-storlek
« Svar #26 skrivet: 14 december 2004, 13:11:59 »
Bertil !

Jag har läst dina inlägg här , snart i ett halvår eller mer , och försökt trimma in hela systemet på det sätt du hela tiden propagerar för .
Hade i början när jag monterade in pumpen lite egna ideer om hur jag skulle justera in flöden m.m.
Men efter ha läst en massa inlägg , inte bara frÃ¥n dig, utan även frÃ¥n andra , insett att ett lÃ¥gtempererat system med Värmepump som värmekälla bygger pÃ¥ att ha ett högt flöde  kombinerat med stora radiatorer, dvs radiatorer som avger höga watt pÃ¥ lÃ¥ga temperaturer, i kombination med en VP som är lagom stor eller för stor tillsammans med Ack-tank som första "radiator" , och i och med detta fÃ¥ drift-tider pÃ¥ värmepumpen som är Lagom lÃ¥nga + att VP:n skall orka värma huset med 20-24 timmars drifttid pÃ¥ pumpen  när det är -15 till -20 grader kallt ute.

MÃ¥ste tillägga att man blir lite lurad av Värmepumpsförsäljare , dom lurar ju i en att det SKA vara normalt med en 600-800kwh tilläggsvärme  pÃ¥ en Värmepump , det innebär ju att om man inte är insatt eller stÃ¥r pÃ¥ sig vid köpet av en värme-pump , att man "alltid" fÃ¥r en för klen pump

är jag rätt ute??!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #27 skrivet: 14 december 2004, 14:01:44 »
så med den uträkningen som PerF visar upp,
så är det egentligen ingen större kris ifall borrhålets temp efter några år sjunker nån grad ,
för att i sista ändan sÃ¥ pÃ¥verkar det inte värmepumpens  driftskostnad mer än marginellt.
Har jag fattat det rätt??!

En grads skillnad på KB temperaturen ger i en normalvilla med ett energibehov på 20-25MWh/år en skillnad i elkostnad för pumpen på 200-250kr/år. Men många grader små, så snåla inte på borrdjupet för det!

Ungefär samma skillnad per grad på VB sidan men här går det att påverka temperaturen mer och enklare. Extra eller större radiatorer. Golvvärme, etc.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:acc-tank på brine
« Svar #28 skrivet: 15 december 2004, 15:56:17 »
Citera
MÃ¥ste tillägga att man blir lite lurad av Värmepumpsförsäljare , dom lurar ju i en att det SKA vara normalt med en 600-800kwh tilläggsvärme  pÃ¥ en Värmepump , det innebär ju att om man inte är insatt eller stÃ¥r pÃ¥ sig vid köpet av en värme-pump , att man "alltid" fÃ¥r en för klen pump

är jag rätt ute??!

Jag tycker du har helt  rätt. 6-800 kan bli flera tusen om inte man har ordning pÃ¥ siffrorna i kalkylen... där stoppar man in minst 10 variabler som egentligen är gissningar...
En sak till som är liiite knepig med tex bilköp renovering av tex kök o badrum kan det fÃ¥ kosta vad som helst, men 10.000:- extra pÃ¥ VP anläggningen dÃ¥ är det stopp för det lönar sig inte....    :o
Jag har nog bara VP att visa för köksinredningen är 50 år, badrummet är iofs nyrenoverat men helt standard så det är inget att visa

det finns alltid en tröghet, mycket av råden tex om 50% effekttäckning tog man fram när räntan var hög och elpriset lågt.
Tyvärr vet vi lite om framtidens ränta/elpris, men en hel del talar för att vi kommit ur höginflationstänkandet. Mycket  talar ocksÃ¥ för fortsatt högt elpris...
Stämmer detta då ska man definitivt ha högre effekttäckning än 50%!!!!!!

Det som kan hända är också att när man tar in ett "fast" pris utan egna krav på anläggningen, känner sig installatören tvungen att snålräkna på allt... pumpstorlek borrdjup mm. Sammanfaller det med att kunden tex har underskattat tidigare energiförbrukning eller vill ha varmare än förrut då kan det gå rejält snatt...
Av erfarenhet vet inst att många väljer ju det billigaste ( i inköp) nu är det ju så med långsiktiga investeringar att den billigaste anläggningen kan vara den dyraste på lång sikt ( tex mycket tillskott).
Skräckexemplen är också många, en del av misstag men man ser även "bondfångeri", rent lurendrejeri alltså.

Men så har det väl alltid varit med "heta" branscher/ företeelser.
tex guldruscher fastighetsbubblor, IT bubbla mm.  En del har en sällsynt förmÃ¥ga att positionera sig i omrÃ¥den som är heta just för tillfället...
Men dom är nog i väldig minoritet, oftast när det går snatt är det nog felräkning tillsammans med dumsnålhet som gjort att man hamnat snett.

Många har för klen anläggning som du säger, men finns det NÅN som har för krafigt dimensionerad anläggning.

Jag känner till några extrema, tex en som klarar av -35 -40 utan tillskott men även han är jättenöjd!!!! han monterade iofs in en beg ack efter några år eftersom han har blånya lågvolymsradiatorer...
huuu nu fick jag skriva av mig lite  ;)  hoppas inte det var alltför mÃ¥nga ömma tÃ¥r här bland VP freaksarna  ;D


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #29 skrivet: 15 december 2004, 16:17:35 »
"Citat av mig  själv:
MÃ¥ste tillägga att man blir lite lurad av Värmepumpsförsäljare , dom lurar ju i en att det SKA vara normalt med en 600-800kwh tilläggsvärme  pÃ¥ en Värmepump , det innebär ju att om man inte är insatt eller stÃ¥r pÃ¥ sig vid köpet av en värme-pump , att man "alltid" fÃ¥r en för klen pump

är jag rätt ute??!"

Tanken med frågan är egentligen den, att om nån vän eller bekant ställer frågan :
 Hur stor Värmepump ska jag köpa?

SÃ¥ är man inte helt ute och reser om man sticker in kommetaren:  Se nu till att den blir sÃ¥ stor att den täcker sÃ¥ gott som hela uppvärmningsbehovet (utan tillskott) även om det kostar en slant extra  (10000-15000Kr. mer



 

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:acc-tank på brine
« Svar #30 skrivet: 15 december 2004, 19:45:39 »
"Citat av mig  själv:
MÃ¥ste tillägga att man blir lite lurad av Värmepumpsförsäljare , dom lurar ju i en att det SKA vara normalt med en 600-800kwh tilläggsvärme  pÃ¥ en Värmepump , det innebär ju att om man inte är insatt eller stÃ¥r pÃ¥ sig vid köpet av en värme-pump , att man "alltid" fÃ¥r en för klen pump

är jag rätt ute??!"

Tanken med frågan är egentligen den, att om nån vän eller bekant ställer frågan :
 Hur stor Värmepump ska jag köpa?

SÃ¥ är man inte helt ute och reser om man sticker in kommetaren:  Se nu till att den blir sÃ¥ stor att den täcker sÃ¥ gott som hela uppvärmningsbehovet (utan tillskott) även om det kostar en slant extra  (10000-15000Kr. mer



 


Helt riktigt!


(lit OT) en tanke som fläg upp i huvet på mig när jag läste bertils inlägg.
Folk som åker Volvo 440 brukar säga att dom inte har råd med nån annan bil. Jag personligen skulle inte ha råd att äga en 440, så jag åker v70 istället.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #31 skrivet: 15 december 2004, 19:50:00 »
Folk som åker Volvo 440 brukar säga att dom inte har råd med nån annan bil. Jag personligen skulle inte ha råd att äga en 440, så jag åker v70 istället.

Lite samma grej med VP installationen för en del. Ett par tusen för lite djupare hål svider mer i plånboken än högre driftskostnad i många år framåt.

Någon förresten som är intresserad av en bil? Låga bensinkostnader för den står på verksta'n för det mesta. Gick 3km efter sista reparationen! Säljes billigt!
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:acc-tank på brine
« Svar #32 skrivet: 15 december 2004, 20:07:19 »
Citera
Någon förresten som är intresserad av en bil? Låga bensinkostnader för den står på verksta'n för det mesta. Gick 3km efter sista reparationen! Säljes billigt!

Uusch jag ryser, inge kul alls  >:(
Är den Fransk eller?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #33 skrivet: 15 december 2004, 22:51:03 »
Citera
Någon förresten som är intresserad av en bil? Låga bensinkostnader för den står på verksta'n för det mesta. Gick 3km efter sista reparationen! Säljes billigt!

Uusch jag ryser, inge kul alls  >:(
Är den Fransk eller?

Ford Sierra 83:a om jag minns rätt. Har förträngt det mesta om den... Som kontrast till värmepumpsinstallationen som jag betraktar som en av mina bättre investeringar sÃ¥ mÃ¥ste denna bil vara min sämsta affär nÃ¥gonsin under mitt nästan halvsekellÃ¥nga liv.  :'( >:(
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!