Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 01 november 2007, 13:48:41 »

<Ridax> Kan du inte köra med innegivaren i det "kallaste" rummet och resten av kåken har du termostater i?
Nej.  Du menar antagligen innegivare i det "varmaste" rummet (det som skall vara varmast) och termostater i resten, men det går inte heller.  Jag har en lägenhet som som är bebodd 2 veckor av 3.  Den 3:e veckan är den tom och då kan man sätta ner tempen till 15 grader.  Resten (största delen) av huset skall hålla 15 grader, förutom vid helger och lite då och då annars också...
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 01 november 2007, 12:24:13 »

<Ridax> Kan du inte köra med innegivaren i det "kallaste" rummet och resten av kåken har du termostater i?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 01 november 2007, 08:38:56 »

TS är det inte tal om (här i alla fall).  Här kör jag med absolut 0 tillskott (förutom legionella-körningar).  Men det stämmer ju, som vi båda sagt, att man får något högre COP vid lägre temperatur på framledningen.  Men ett par graders högre framledningstemperatur är ju ingen katastrof för COPen och den förlusten vinner jag tillbaka många gånger om, genom att jag sparar energi när jag kan dra ner temperaturen i de rum jag vill och när jag vill med hjälp av termostater.

Det jag tycker man skall vara mest orolig för när det gäller termostatkörning är den aktiva vattenvolymen, men det fungerar alldeles strålande med en 210 liters volymtank i serie.

Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 01 november 2007, 07:50:14 »

Nja, om man ser det så här. Ju lägre kurva du kan ha desto bättre går pumpen. Det är ju helt onödigt att skicka ut 40°C på framledning om du klarar dig med att skicka ut 30°C. Ju lägre kurva du har, desto mindre måste även pumpen ta till TS. Därför är det bättre att optimera anläggningen enligt mitt tips. Men där är vi nog överens. Ju lägre kurva du kan ha, desto bättre COP.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 31 oktober 2007, 10:59:35 »

Annars står ju pumpen och skickar ut massa onödig extra energi och värme mot huset, som den egentligen inte behöver.
Njae...  vart skulle all denna onödiga extra energi ta vägen då, med tanke på att energi inte bara försvinner?  Energimässigt så blir det ju ingen större skillnad, då vattnet (och energin) kommer tillbaka till pumpen om termostaterna stryper.

Det som däremot händer är att den aktiva vattenvolymen minskar så att VPn har mindre vatten att arbeta mot, vilket gör att du kan få onödigt mycket start/stopp och dessutom skickar ut lite onödigt hög temperatur på radiatorkretsen vilket ger aningen lägre COP.

Själv kör jag nu med helt termostatstyrt hus.  Har en volymtank på 210 liter och hade förra dygnet 6 starter (inkl. vv-körningar).  Tycker det fungerar fint.  Körde tidigare med rumsgivare och det fungerade fint det med, men när varierande värmebehov i olika delar av huset blev allt för komplext, så inaktiverade jag den och körde med termostater istället och det fungerar nästan lika bra.
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 31 oktober 2007, 10:48:10 »

 Hej, måste jämt lägga mig i lite om du vill ha tips på en så optimerad anläggning som möjligt.
När du ska justera in din anläggning, öppna ALLA termostater fullt ut. Känner du då att det blir varmt i trivselutrymmen så som hall, o.s.v. så justera in Kurvan istället. Skippa termostaterna. Sedan kan du istället sänka termostaterna i t.ex. sovrum om du tycker det blir för varmt där. Det innebär att du ska enbart ha möjlighet att SÄNKA temperaturen via termostater, ej Höja.
Annars står ju pumpen och skickar ut massa onödig extra energi och värme mot huset, som den egentligen inte behöver.
Skrivet av: magnus130
« skrivet: 28 oktober 2007, 19:15:10 »

Tack! Var uppe igår kväll och till slut hittade vi kranen för att fylla på vatten i systemet. Satt mitt framför näsan :-). Fylla på, lufta, fylla på , lufta, efter ett par timmar var det varmt och gott i samtliga radiatorer. Man lär sig efterhand.
Nu går pannan som en klocka och vi skall jag börja se över termostaterna för att kunna reglera tempen. Det var +30 minst i sovrummet i natt...

En annan kul grej är att ett proffs var här i vintras och han visade inget om påfyllning etc. Han ville däremot kränga ett nytt system för 120 papp...

/Magnus
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 oktober 2007, 19:03:15 »

Precis, kolla om du inte har ett klent rör (normalt 10-15 mm) som går från "inkommande kallvatten" (eller kommunvattnet) till ett av rören som tillhör radiatorkretsen. På detta rör skall sitta en ventil som är stängd... Öppna denna tills du får minst 1 bar (kg) tryck i systemet, avlufta sedan (på de radiatorer som inte blir varma) tills det kommer vatten.
Kommer det mycket luft när du avluftar måste du troligen fylla på med mer vatten i systemet.

Och ja, dina problem beror förmodligen på att ni demonterat några radiatorer och därför tappat trycket i systemet.
Skrivet av: pafr
« skrivet: 27 oktober 2007, 18:22:21 »

Hej

Jag hade liknande problem och i mitt fall var det en luftficka i en liten böj.

Kolla att trycket är tillräckligt, om inte fyll på vatten. Ska finns en kran mellan vatten systemet och radiatorsystemet där det fylls på, bör sitta nära tryckmätaren.

Om det liggen en luftficka som i mitt fall, öka cirkpumpen för radiatorsystemet till läge 3, stänga alla ventiler på de varma elementen. Då ska du få ett stort flöde på den "kalla" slingan som bör trycka bort luftfickan.

Skrivet av: magnus130
« skrivet: 26 oktober 2007, 20:54:20 »

Hej, behöver hjälp av någon som vet mer än jag. Vi har en Thermia Duo 12 med jordvärme. Alla radiatorer utom 2 st blir varma eller ljumma. De som är kalla ligger på en egen "stam", det verkar som om det inte är tillräckligt med vatten i systemet. Panna sitter i källaren, sedan är det 2 våningar samt 1 st vind som skall matas. Har luftat alla ellement och vattnet når inte fram på de radiatorer som är kalla eller ljumma.

Frågor?
1. Hur och var fyller jag på vatten? Någon sa att det görs i expansionskärlet...lekmannen hittar dock ingenstans att hälla vattnet...det finns också ett annat kärl med en liten slang som visar en vatten nivå...kan det vara den som skall fyllas på?
2. Tryckvakten löser alltid ut efter ca 4 h körning
3. Vi håller på att renovera källaren och har då plockat ner 3 st radiatorer (pluggats) från sytemet. Lite vatten har då försvunnit från systemet. Har detta någon betydelse?

Mvh och hopp om snabb hjälp!

Magnus

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 603
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!