Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: maxlängd pÃ¥ utetempgivarens kabel?  (läst 11418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #15 skrivet: 19 augusti 2011, 11:55:12 »
Jag förutsätter att kretskorten i värmepumpen är jordade och har jordplan, en inducerad spänning i en lång tvåledare bör innebära en rätt stor risk för att spänningen skall hoppa över till jordplanet på kretskortet.
Eller till en elledning i kabelgenomföringen där alla kablar går in i pumpen.
Långa luftledningar är aldrig en fördel när det gäller åska, och speciellt inte när man har åskväder med horisontella urladdningar (mellan positivt och negativt laddade moln)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad couchbob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #16 skrivet: 23 augusti 2011, 21:04:12 »
Min utegivare visar 1-1,5 grader för hög temperatur, har dock inte så lång kabel så det borde inte vara det. Eftersom mätfelet verkar vara konstant oberoende av utetemperatur ( har bara haft pannan ett halvår ) så är det iofs ganska enkelt att kompensera med kurvan... Ska man ändå begära att de Nibe byter ut den ?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #17 skrivet: 23 augusti 2011, 22:45:01 »
Min utegivare visar 1-1,5 grader för hög temperatur, har dock inte så lång kabel så det borde inte vara det. Eftersom mätfelet verkar vara konstant oberoende av utetemperatur ( har bara haft pannan ett halvår ) så är det iofs ganska enkelt att kompensera med kurvan... Ska man ändå begära att de Nibe byter ut den ?
På min Nibe 1225 går det att kalibrera utegivaren. Visserlien bara på en grad när men i alla fall..
Jag trodde själv i 2 Ã¥r att min utegivare visade fel och hade kalibrerat om den, upptäckte sedan att det var den termometer jag kalibrerade mot visade fel.  ::)
Med ett så litet fel som din visar så skulle jag inte "bråka" med Nibe. Om en givare är trasig så får du gratis nya av dom!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #18 skrivet: 24 augusti 2011, 12:00:53 »
Ett mätfel pÃ¥ nÃ¥gra grader fÃ¥r man nog räkna med i den här typen av temperaturmätkretsar. NTC-motstÃ¥nden som används som givare har vanligtvis ± 5 % tolerans, eftersom resistansen ändras ungefär sÃ¥ mycket per  ºC temperaturändring sÃ¥ kan redan givaren i sig ge ett mätfel i den storleksordningen. Till det kommer tolerans hos seriemotstÃ¥ndet i mätkretsen (det brukar ju vara en spänningsdelare med ett fast motstÃ¥nd i serie med tempgivaren), vanligtvis ± 1 %. SÃ¥ eventuella fel pga läckströmmar i skyddskomponenter, de gör sig i sÃ¥ fall mest pÃ¥minda vid mycket lÃ¥ga utetemperaturer dÃ¥ givarens resistans är hög. A/D-omvandlaren som används för att mäta givarspänningen har ocksÃ¥ den begränsad upplösning, och dessutom är det inte helt ovanligt att mätkretsarna är gjorda sÃ¥ att de inte tar hänsyn till egenheter som kanske stÃ¥r nämnda finstilt nÃ¥gonstans i A/D-omvandlarens datablad (t ex kan vissa typer dra momentana stötströmmar pÃ¥ ingÃ¥ngen vid varje sampling, vilket leder till mätfel om det inte finns en rejäl avkopplingskondensator alldeles intill IC:n). Till sist har vi sÃ¥ hur mätvärdet behandlas i styrkortets programvara. FörhÃ¥llandet mellan givarspänning och temperatur är inte direkt linjärt, men ändÃ¥ händer det ibland att programmerare gör det lätt för sig och approximerar det hela med en linjär funktion eller nÃ¥got liknande. Ibland fÃ¥r man ocksÃ¥ till grova avrundningsfel, speciellt om begränsningar i microcontrollern gör att man inte kan använda flyttal och inte t ex väljer alla konstanter sÃ¥ man kan räkna med heltal utan problem.

Ytterligare en sak som kan orsaka mätfel är störande uppvärmning av givaren. Antingen för att den värms från husväggen, eller för att styrkortet skickar så hög ström genom givaren att dess egenuppvärmning inte blir försumbar (i så fall bör mätfelet bli störst vid vindstilla men avtar vid stark blåst, i synnerhet om givarens kåpa är avtagen).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #19 skrivet: 10 september 2011, 19:13:03 »
Jag läste i en tråd om Nibe Split att när Nibe tog bort kalibreringsfunktionen på sina VP (tydligen även på 1245) så glömde man bort att kompensera för detta och har tydligen inte lagt in mittvärdet utan ett av kantvärdena. Det skulle i så fall vara ett rent programmeringsfel som Nibe har gjort.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #20 skrivet: 10 september 2011, 20:27:01 »
Mina givare inne och utetemp verkar visa rätt i alla fall inom 0.5 grad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #21 skrivet: 20 juli 2012, 10:37:34 »
Det är på tiden att jag får flyttat min utegivare, samt dragit in en extra innegivare då nibe inte tar ansvar för sin firmware gällande loggningen.
* RMU behöver 4 ledare, vanlig behöver väl 2 = 6ledare.

Kollar jag dÃ¥ kjell och company sÃ¥ hänvisar dom till Modular kabel Vit - 6-polig   249kr/100meter
Denna borde väl duga?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #22 skrivet: 20 juli 2012, 12:14:58 »
Blir ju nervös när ingen bekräftar att kabeln troligen är helt okej att använda till detta. ;)
Tänkte ju Ã¥ka ut och handla nu ju..   tummenupp
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #23 skrivet: 20 juli 2012, 13:05:08 »
Det har en viss betydelse hur långt det blir, arean på datakablar är väl ca 0,08 mm2. Det brukar stå i installationsanvisningarna minimiarea och max längd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #24 skrivet: 20 juli 2012, 15:08:08 »
Köpte den från kjell, visade ju sig vara många småtrådar per ledare så det kändes ju som ett felköp.
blir nog att jag tvingar genom min cat6a iaf, den bör ju vara kraftigare än de övriga.
-kan inte gÃ¥ mer än Ã¥t helvete...  suck
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #25 skrivet: 20 juli 2012, 15:22:52 »
Det gör väl inget att det är flera trådar? Kabeln blir ju bara smidigare och böjligare då. Om du vill så kan du förtenna ändarna så att trådarna håller ihop innan du sätter dom i skruvplinten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #26 skrivet: 20 juli 2012, 16:52:47 »
ååå, så gick den gamla kabeln av... och jag får inte genom draglinan... går bra från båda håll men just sista 50cm så blir det för trögt... varför gav jag mig in på detta.. hehe
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #27 skrivet: 20 juli 2012, 17:32:14 »
Man SKA ha en kompis som trycker på lite när man drar tråd i rör. Kommer du nästan i genom tar du en styv tråd, typ pianotråd, och gör en krok på änden stoppar in den en bit förbi stoppet snurrar på tråden och "fiskar" ihop tråden med draglinan. Så när du drar i pianotråden och kompisen trycker på lite ordnar det sig säkert. Lyckas du inte första gången så försök igen och stoppa in tråden lite längre
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #28 skrivet: 20 juli 2012, 17:53:38 »
sprutade silikonspray pÃ¥ draglinan, och lyckades faktiskt den sista sträckan.. sen kom det verkliga provet, om en draglina gick segt, hur skulle inte dÃ¥ en 8ledare med längsgÃ¥ende plastbit som kärna (dvs extra tjock kabel)  dÃ¥ ta sig genom röret...

Dränkte hela kalaset med silikonspray.. och det gick som en dröm!

*glad*   Dags att unna sig lite lunch innan man kopplar ihop allt...

* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: maxlängd på utetempgivarens kabel?
« Svar #29 skrivet: 20 juli 2012, 18:43:29 »
Till er andra så kan jag ge rådet att vara SPARSAM med silikonet det brukar räcka med ett litet sprut. Sprutar man för mycket har det en tendens att tränga ut ur väggen och in i tapeter med missfärgning som följd och svårigheter att bättra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!