Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med ivt bergvärme greenline ht + c  (läst 14286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med ivt bergvärme greenline ht + c
« Svar #15 skrivet: 08 oktober 2016, 11:01:02 »
GT10 ligger normalt 3-4 grader högre än GT11 så det är något fel på den givaren.

Har GT11 gått ner till -11 kan det vara fel på expansionsventilen eller cirkulationspumpen. Om felet återkommer prova då med att ställa cirkulationspumpen i läget för kontinuerlig drift. Upphör LP-larmen är det förmodligen den som inte orkar gå igång efter ett driftuppehåll pga rost eller andra beläggningar på rotorn.

Tack för tipset!
Har nu kört köldbärarpumpen på kontinuerlig drift i ca 12tim utan larm en ända gång, dessutom så går inte tempen ner på minus grader längre(ialla fall inte när jag stått och kollat) utan det skiljer max ett par grader när kompressorn går eller står stilla.) Så då kan man säga att det är pumpen som är kass? går det att göra nått själv eller är det ett byte som gäller?


Mvh


Utloggad Henric81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med ivt bergvärme greenline ht + c
« Svar #16 skrivet: 09 oktober 2016, 09:27:05 »
Provade idag att ställa tillbaka pumpen på drift via kompressor, den har gått konstant i lite mer än en dag nu(inga larm under den här tiden). Direkt efter att pumpen slagit av så sjunker tempen ner på minus grader, när den nåde -5 så satte jag pumpen på kontinuerlig drift och vips så går tempen upp till +5 igen...

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Problem med ivt bergvärme greenline ht + c
« Svar #17 skrivet: 09 oktober 2016, 09:47:08 »
Kan du inte ställa in så att cirkpumpen går en viss tid efter det att kompressorn stannat?? På min startar och stannar cirkpumpen ca 30 sek (vald tid) före och efter kompressorstart.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med ivt bergvärme greenline ht + c
« Svar #18 skrivet: 10 oktober 2016, 08:19:26 »
Så då kan man säga att det är pumpen som är kass? går det att göra nått själv eller är det ett byte som gäller?
Det går att göra något själv men det är inte säkert det blir enkelt:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54036.msg555823#msg555823

Att givaren visar minusgrader efter det att pumpen har stannat är lite förvånande men jag har svårt att se att det
skulle vara något problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Henric81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med ivt bergvärme greenline ht + c
« Svar #19 skrivet: 11 oktober 2016, 10:12:34 »
Det går att göra något själv men det är inte säkert det blir enkelt:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54036.msg555823#msg555823

Att givaren visar minusgrader efter det att pumpen har stannat är lite förvånande men jag har svårt att se att det
skulle vara något problem.

Jag har pratat med Peter på JSenergi som är sponsor här på forumet och han gav förslaget att kolla om det är luft i KB systemet, vilket kanske kan ge problem.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med ivt bergvärme greenline ht + c
« Svar #20 skrivet: 11 oktober 2016, 10:23:50 »
Är det luft i köldbärarsystemet brukar vätskenivån i köldbärarens expansionskärl ändras när köldbärarpumpen startar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Henric81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med ivt bergvärme greenline ht + c
« Svar #21 skrivet: 14 oktober 2016, 08:52:01 »
Jag ska prova att märka upp på expansionskärlet och se om det blir nån skillnad, om det inte blir nån skillnad vad är det mest troliga att problemet ligger? Pump?ventil?dålig presostat läste jag nånstans men menar man då Högtryckspressostat givaren eller vad man ska kalla den? typ https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-ht-plus-c6/hogtryckspressostat-31-bar.html

Mvh

Utloggad Henric81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med ivt bergvärme greenline ht + c
« Svar #22 skrivet: 14 oktober 2016, 08:56:21 »
Glömde ju tillägga att köldbärarpumpen har nu gått på kontinuerlig drift i nästan en vecka,inga larm och värmen funkar perfekt i huset. Innan jag satte KB i kontinuerlig drift gick ju inte värmepumpen änns ett par timmar utan stopp.


Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med ivt bergvärme greenline ht + c
« Svar #23 skrivet: 14 oktober 2016, 08:57:02 »
OM tempen går ned efter stopp så tyder det på cirkulation i KB-kretsen, det kan nog bara bli det om det finns luft som trycker på från något håll.
Om flödet stannade helt borde kylan från förångaren inte komma fram till tempgivarens placering.
Huruvida det skulle stoppa värmepumpen på LP eller ej vet jag inte.
Kanske kan det vara som någon var inne på tidigare, ett relä som inte släpper, så kompressorn förstätter gå en stund efter att den egentligen skall stanna, med stillastående KB-pump så blir det då lågt tryck på sugsida kompressor, och den löser ut.

Försök alltså kolla om KB-pump och kompressor stannar samtidigt...

Samma problem kan från tid till annan göra att HP löser ut, t.ex. när den gjort tappvarmvatten klart - om då kompressorn fortsätter gå så löser den på HP till slut.

En "klistrande" kontaktor som släpper efter x-xx minuter skulle kunna vara förklaringen, ser det som troligare än ett luftproblem i KB-kretsen.
Kan tillfälligt gå smörja kontaktorn med ett icke elektriskt ledande spray, men om det är problemet så bör den bytas.
« Senast ändrad: 14 oktober 2016, 08:59:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med ivt bergvärme greenline ht + c
« Svar #24 skrivet: 16 oktober 2016, 17:21:11 »
Jag tycker det är lite konstigt att temperaturen sjunker efter det att pumpen har stannat. Det som borde hända är att sugledningen där sensorn till expansionsventilen sitter värms upp. Expansionsventilen öppnar då och släpper in varmt köldmedium från kondensorn i förångaren.

Jag tittade pÃ¥ en data frÃ¥n en körning där jag hade loggat temperaturerna var 15:e sekund. Det syntes ingen nedgÃ¥ng i KBut när pumpen stannade. Inte heller syntes det nÃ¥gon temperatursänkning pÃ¥ köldmedieröret alldeles vid inloppet till förÃ¥ngaren. Temperaturen började stiga sÃ¥ fort pumpen stannade. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!