Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,  (läst 29831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanFredrik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« skrivet: 04 februari 2012, 10:36:03 »
Hej!
Kompressorn till vår NIBE 310 startar inte. Det är inga missljud eller så, utan den startar helt enkelt bara inte. Inte ens lampan lyser som ska indikera att den är igång, elpatronen däremot är igång för fullt blås, 6kW ligger den och tuggar på konstant.
Vi upptäckte detta efter att vi hade rengjort filtret till den, då började den strula. Startade om den igår och efter ett tag gick kompressorn igång men nu idag har den stängt ned sig igen, men elpatronen är igång. Och sörplar över 100 spänn om dan.

Har läst om kompressorhaverier på den här skitpumpen men här verkar den inte ens vilja slå igång kompressorn. Som dock verkade funka igår då ut-luften låg på någon grad bara.

Nån tanke eller idé om vad vi ska göra? Kan man tvinga igång den? Eller är det bara att slänga ut den och skaffa en ny?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 11:39:30 »
Inga felkoder?
Prova i så fall norsk reset, stäng både av och bryt strömmen till maskinen innan du starter om den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohanFredrik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2012, 21:26:08 »
Har gjort det. Samma som tidigare. Och ingen felkod alls.  Stänger jag av patronen manuellt sÃ¥ gÃ¥r pumpen igÃ¥ng ett tag när den rör sig kring 50grader. När patronen dragit upp tempen sÃ¥ stänger kompressorn av och patronen fortsätter upp mot 58grader och hÃ¥ller den där. SlÃ¥r jag dÃ¥ av patronen sÃ¥ försöker kompressorn hÃ¥lla igÃ¥ng tempen en stund men verkar sen ge upp och bara slÃ¥r av. sen slÃ¥r den av och bara tappar temperatur. Har fÃ¥tt elda i kamine som en tok idag för att inte bli ruonerad. Betala 4000spänn i mÃ¥naden i ett nybyggt hus bara för värme, det undviker jag gärna.

Ska ta ett snack med husleverantören sen, med tanke på allt om detta märke som jag läst tror jag dom får fixa fram en ny panna. Vilket märke är pålitligt? Kan nån rekommenderas om man ser ur driftsäkerhet? För nibe verkar då inte klara det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2012, 07:46:51 »
Hmmm.... Sc:,h
Jag tror det är olika tempgivare som styr elpatron och kompressor.
Tempgivaren för kompressorn ligger pÃ¥ kanal 08 men jag tror inte man kan se elpatrongivaren.  :-\
Om denna visar för lite så kommer elpatron bära sig åt på detta sätt och värma på för högt.

Men med elpatron bortkopplad borde kompressorn gå hela tiden, fattar inte varför den slår av då? ???

Men ska du byta så tror jag på Comfortzone, den är dyrare men sparar mer pengar i längden.
Ska du ha en med samma prestanda så testa t ex en Bosch EPH EW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2012, 00:14:10 »
Vad visar de olika kanalerna för värden när kompressorn inte går som den ska?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Elmuppo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2012, 15:24:41 »
Det är inte bara så att din framledningstemperatur är högre än vad kompressorn kan leverera? Förmodligen ger kompressorn upp och låter elpatronen göra jobbet.
1.5 plans LB-hus frÃ¥n 1984. 170 m2 i Kalmar. NIBE FIGHTER 310P + LLVP Chofu Ra-0929pvxu (Citcop). Elvärmegolv i tvÃ¥ badrum +  eloljeradiatorer pÃ¥ övervÃ¥ning.

Total elförbrukning värme + hushållsel för två vuxna och en tonåring.

2009: 14 000 kwh
2010: 17 000 kwh (jämra kall vinter)
2011: 16 000 kwh (också jämrans kall vinter)

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2012, 21:04:14 »
Jag tycker att det låter som att du har onormalt hög framledning och att det är därför kompressorn slår ifrån.

Vilken kurva och kurvlutning har du valt?

Det är lättare att få hjälp och svar om du läser av kanalerna och postar här. Bläddra igenom alla med knappen på panelen och skriv ned dem.

Kom även ihåg att kompressorn inte startar direkt efter att den varit strömlös, tex efter rengöring av filter. Det tar ca 30 minuter innan den startar.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2012, 22:41:33 »
Mossfeldt har säkert rätt. Kompressorn slår av på 54 grader ungefär och startar på 51 kanske.
Det är ju som ts skriver. Den är uppe i 58 grader och går.enbart på elpatronerna.
Beräknad framledning är säkert skyhög. 
 

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2012, 22:56:07 »
Sänk kurvan.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Lundgren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energijägare
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #9 skrivet: 26 maj 2012, 23:37:35 »
I torsdags hände samma sak för mig, kompressorn startade inte. Prövade Norsk reset, följde felsökningen i manualen osv. Inte en tillstymmelse till att vilja gå i gång. Tekniker var här igår. Efter 5 min kontroll var han säker på att det var kompressorhaveri. Han kände på kompressorn och den var varm. Han påstod att den var varm för att den försökte starta. Känns inte helt 100 att det på 5 min går att avgöra detta eller? Min tanke var att någon givare måste vara trasig alt att köldmediumet läckt ut. Troligen har han rätt eftersom han är proffs och jag amatör.
Tilläggas som kan vara av intresse, han företräder en service firma. Mina frågeställningar om att reparera min 310 som är dryga 10 år alt köpa en nya 750 alt 370 var att han tyckte det bästa var att reparera........
Bor i villa byggd 2001 pÃ¥ 140 kvadrat i 2vÃ¥n. Byggt ut 2010 med 16 kvadrat sovrum samt 17 kvadrat vinterträdgÃ¥rd som periodvis är uppvärmd under vintern. Har en havererad (kompressorn) Nibe 310 F frÃ¥n 2001. Inga problem sedan tidigare med denna panna. Funderar pÃ¥ reparation  alt en 750 / Comfortzone. Golvvärme nere vattenradiatorer uppe.
Förbrukning innan utbygget: 11800-13500kwh. Efter utbygget: 14000-15000kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #10 skrivet: 27 maj 2012, 00:26:53 »
Vad skulle du säga om nån tittade på din bil i 5 minuter och sa att du måste byta motor?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #11 skrivet: 27 maj 2012, 15:46:18 »
Tror det finns minst två om inte tre trådar där sk. utdömda kompressorer av 'kylproffs' med 5-fiffigt belopp i åtgärdsbudgeten visade sig vara helt andra fel på kringutrustningen som gjorde kompressorn inte startade och där med egen insats löste problemen på typ tusenlapps nivå i reservdelsinköp.

Med andra ord skall man inte oreserverat lita på sk. proffsen utan det bästa försäkringen att inte bli lurad till onödigt dyra och onödiga reparationer är att själv vara så påläst som möjligt - och att gräva i gamla trådar på sådana här forum kan lära dig mycket i det avseende - och som inlägget innan indikerar, man kan inte döma ut en kompressor på bara 5 minuter utan det innebär att man mätt med både multimeter, megger samt med olika tjuvkopplingar (om man nu kan sin motorteori!), andra startapparater/inverter försäkra sig att kompressorn är trasig innan man ens föreslår detta för kunden.

Som det nu ser ut som av en del inlägg att döma sÃ¥ föreslÃ¥r mÃ¥nga av kylföretagen kompressorbyte som första Ã¥tgärd utan ens riktig felsökning dÃ¥ detta garanterar en 5-siffrig fakurerbart belopp... - och det är detta som är det viktigaste för kylföretaget uppenbarligen dÃ¥ timpenningen för besöket hos kunden tydligen inte är gott nog... 


Gabriel A

  • Gäst
Gabriel A
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #12 skrivet: 17 september 2014, 20:34:45 »
Är inte ett dugg förvånad. Har en NIBE Fighter 310p som bara är 5 år där kompressorn gått sönder och måste bytas.
Kan inte rekommendera någon att köpa en Nibe värmepump, sjukt dålig kvalitet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #13 skrivet: 18 september 2014, 08:50:59 »
Hur vet du att kompressorn verkligen har gått sönder?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Gabriel A

  • Gäst
Gabriel A
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #14 skrivet: 18 september 2014, 16:56:23 »
Litar på att Nibe servicetekniker kan sina produkter och är ärliga med vad som är fel. Hade dessutom två olika tekniker som kollade på den och konstaterade samma sak.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!