Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny i forumet och ny ägare till F1245-6, behöver grundslagen  (läst 3180 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Jag har precis innan helgen fÃ¥tt min F1245-6 installerad och även om jag fick en genomgÃ¥ng av menyerna sÃ¥ har jag dÃ¥lig koll pÃ¥ vilka inställningar som installatörerna gjort och varför. Den  är "intrimmad" sÃ¥ vitt jag förstÃ¥r men det säger mig inget. Jag har inte heller koll pÃ¥ vad de olika värdena stÃ¥r för mer än vad jag gissar mig till.

Värmebärare, köldbärare, vattentemp, värmekurva m.m. Kan någon ge en kort förklaring kring dessa och eventuellt fler som kan vara bra att veta något om och framförallt, vad bör de visa för att man skall vara nöjd.

Köldbärare har legat på några plusgrader hela tiden, mellan 7-11 ca. Värmebärare har legat på dryga 30 grader och varmvattnet låg när de lämnade i fredags på ca. 50 grader.

Efter det har jag ändrat från normal till ekonomi på vattnet och på ett dygn sjönk det då till 47 grader men idag på morgonen ett dygn senare har jag bara 43 grader, det känns för lågt och jag får inte heller riktigt hett vatten i kranen. Vad skall ändras för att det skall bli bra? Kanske är det tillfälligt?

Jag har dragit av Tillsatsen helt i menyn så den står som blockerad nu, när skall man förvänta sig att den måste vara på. Helst vill jag köra helt utan den förstås. Jag förstår att jag måste slå på den om jag åker iväg en längre tid ifall det blir smällkallt men ned till vilken värme borde man klara sig utan Tillsatsen?

Jag har ett hål på 130m ca. 3-4 meter från pumpen och sedan går rören in i huset på ca. 40cm djup (kan det stämma?) såvitt jag förstår och kommer upp isolerade ca. 80cm upp på husväggen och sen in direkt i tvättstugan/"pannrummet" :-)

Det var 4m till berget så jag har 126m i berg som jag tolkar det och bra med vattenflöde påstod de.

Jag är tacksam för alla svar jag kan få även om de bara är på någon av de saker jag nämner, vill som sagt få lite djupare förståelse för systemet och framförallt mina egna värden och inställningar, tack på förhand

niklas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ekonomiläge på varmvattnet innebär att du får lägre temp i beredaren, anledningen till att tempen vara lägre på morgon än samma dag du ändrade beror nog bara på att det tar en tid innan tempen sjunker så mycket att den nya lägre temperaturen nås och värmepumpen börjar reglera temperaturen i nivå med vad ekonomiläget anger.
Varmvattnet värms genom att värmepumpen startar vid t.ex. 45°C och värmer vattnet upp till 55°C
I ekonomiläget kanske start/stopptemp ligger på 40°C/50°C istället.
Beroende på när du tittar på ärvärdet kan alltså temperaturen i vvb variera mellan 40 och 50°C i ekonomiläget, och 45-55°C i normalläge.

KB-tempen verkar helt OK, den kommer att sjunka ned emot 0°C när det börjar bli värmebehov på riktigt.

När du behöver tillsats är omöjligt att säga när vi inte vet huset storlek, var du bor eller vilket effektbehov ditt hus har när det är som kallast.
Om värmepumpen går 50% av tiden vid en utetemp på 0°C så klarar den att värma huset ned till ca -15 till -17°C.

Kurvlutningen avgör hur varmt vatten som körs ut i värmesystemet - baserat på vilken utetemp som för tillfället råder.
Ju kallare det blir ute, desto varmare vatten krävs till radiatorerna för att hålla huset varmt.

Vid intrimmning av systemet bör man köra med alla termostater helt öppna:
Blir det för varmt inne skall man sänka kurvan.
Blir det för kallt inne skall man öka kurvan.
När man hittat en kurvlutning som fungerar bra oberoende av utetemp kan man åter aktivera radiatortermostaterna, helst dock bara någon enstaka termostat.

Intrimmningen av kurva och parallellförkjutning är viktig för att få bra ekonomi på driften.
Varje grad kallar vatten som du kan köra ut till radiatorerna, men ändå ha bra värme i huset ger dig ca 3% större besparing.
Om du kör med en kurva som ger en framledningstemp som ligger 10°C högre än vad som är nödvändigt (och låter termostater strypa in temperaturen i rummet) för att hålla huset varmt så förlorar du ca 30% av den möjliga besparingen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad niad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny i forumet och ny ägare till F1245-6, behöver grundslagen
« Svar #2 skrivet: 13 november 2011, 09:02:43 »
Tack för snabbt svar. Jag har ett 120kvm parhus med övervåning och övre oinredd vind med lucka/stege. Det är framräknat att huset skall behöva 4kw (men vad det behöver när det är kallt vet jag inte) så jag lade mig på en 6kw pump för att få lite marginal, en 8:a var så mycket dyrare så då kändes det som man hamnade i en helt annan liga prismässigt.

Jag bor ca. 5 mil ovanför Vimmerby mot Linköpingshållet

Bra tips med radiatorerna, precis så har jag gjort och även tidigare med elpanna, bara justerat på pannan. Stryper något i sovrummet och i pannrummet annars fullt öppet överallt.

Skall ha lite is i magen då vad gäller ekonomiläget, det borde slå igång och värma upp igen förmodligen snart.


Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ny i forumet och ny ägare till F1245-6, behöver grundslagen
« Svar #3 skrivet: 13 november 2011, 22:38:07 »
Tänk pÃ¥ att du inte fÃ¥r nÃ¥gra legionellahöjningar i beredaren om du kör med inaktiverad tillsats. Mao över 60 ºC i beredaren med nÃ¥gon veckas mellanrum. GÃ¥r att ställa in.  För att döda eventuella legionellabakterier. Bara kompressor fÃ¥r aldrig vattnet varmare än 55.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Ställ in Start Tillsats på -1000 GM eller -1500 GM eller nåt sånt så kan den få vara aktiverad hela tiden, då kopplas den inte in "i onödan".
Ekonomiläget på varmvatten kan man använda när man åker på semester eller så, låt den stå på normal - det skiljer nog inte många kronor?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Ekonomiläget på varmvatten kan man använda när man åker på semester eller så, låt den stå på normal - det skiljer nog inte många kronor?
Men varför inte testa köra på ekonomi och se hur det funkar? Funkar det med de vanor man har för dusch/bad/osv så är det ju mer ekonomiskt.

(Jag har kört med ekonomi-varmvatten sedan i somras och aldrig drabbats av för kallt vatten.)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad niad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny i forumet och ny ägare till F1245-6, behöver grundslagen
« Svar #6 skrivet: 14 november 2011, 13:35:27 »
Jag kopplade in Autoläge igen och lade Elpatronen på -1000GM. Hur kan jag se när legionellakörningen görs? Tänkte jag skulle vara med och se då patronen slår in och värmer upp till 60 grader.

I displayen på Autoläget så är det ett kryss över Elpatronen, jag gissar att det är där man ser att den för närvarande inte arbetar?
« Senast ändrad: 14 november 2011, 13:44:49 av niad »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om jag inte minns helt fel körs legionella höjning även när spetsen är blockerad  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Men varför inte testa köra på ekonomi och se hur det funkar? Funkar det med de vanor man har för dusch/bad/osv så är det ju mer ekonomiskt.

(Jag har kört med ekonomi-varmvatten sedan i somras och aldrig drabbats av för kallt vatten.)
Absolut kan man det! Det finns ju ingen vits med att ha mer varmvatten än man behöver! Man kan även justera värdena så att de passar ens egna behov, normal blir det man normalt behöver, ekonomi ännu lägre å lyxläget riktigt hett vatten...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

MNMNMN

  • Gäst
MNMNMN
SV: Ny i forumet och ny ägare till F1245-6, behöver grundslagen
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2012, 09:56:35 »
Differansen på varmvattenbäraren vid varmvattenproduktion får jag till ca 6grader även om jag har värmebärarpumpen på 25%. Vilken procent använder ni, och vad får ni för differens?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!