Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kopparfodrad eller rostfri vvb??  (läst 2870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Kopparfodrad eller rostfri vvb??
« skrivet: 12 augusti 2005, 09:22:56 »
Vad är det för skillnad på att ha kopparfodrad eller rostfri varmvattenberedare?

T ex i Finland säljes endast Nibe Fighter 1210 som har rostfri varmvattenberedare. Vill man ha 1215 så
skall den specialbeställas. Priset är dock det samma.
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopparfodrad eller rostfri vvb??
« Svar #1 skrivet: 27 september 2007, 13:45:16 »

Hej! Är sitter i samma situation och väljer mellan en rostfri eller kopparfodrad VVB i en Thermia Diplomat Optimum. Har två offerter från olika leverantörer, en offert med RF VVB och en annan med kopparfodrad. RF offerten är 2000 dyrare.


Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopparfodrad eller rostfri vvb??
« Svar #2 skrivet: 27 september 2007, 13:56:33 »
Valet mellan rostfri eller kopparfodrad måste grundas på vattenkvaliteten. Har man komunaltvatten så kan man till 90% säkert använda sig av en kopparfodrad beredare. Är man osäker så skicka in ett vattenprov till tex NIBE som det handlade om i detta fallet så kan dom tala om vad du ska ha för korrosionsskydd. Det gjorde jag!
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Kopparfodrad eller rostfri vvb??
« Svar #3 skrivet: 27 september 2007, 14:24:14 »
Hej
På Nibes hemsida finns en intressant skrivelse om korrosion. Kommer inte exakt ihåg var men gå in inder beredare och leta vidare.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopparfodrad eller rostfri vvb??
« Svar #4 skrivet: 27 september 2007, 16:19:43 »
Hej och tack.

Nibe hade en kanonsida om ämnet. Priset verkar vara samma ,så jag kommer välja kopparmantlad vvb.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!