Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver Ã¥sikter kring dessa offerter jag fÃ¥tt. 2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin5-13kw  (läst 31531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan allihopa, detta är mitt första inlägg på detta forum. :-\

Har har läst en massa kring olika fabrikat. Pratat med ett flertal företag och dom har fått lämna offerter.
Pratat med privatpersoner som har pumpar osv. Nu behöver jag er hjälp eftersom jag inte litar på säljare. Enligt dom är alltid deras pumpar bäst.

Jag vill ha den absolut bästa pumpen! kvalitetsmässigt, effektmässigt.
Sett er i redaktionen debattera Daikin anställda här i forumet angånde deras inverter pump, inlägg från 2013. Hur ser det ut idag?
Är deras pumpar så överlägsna som det påstås?


Jag ska uppgradera från en gammal Albin Elpanna som gått sönder.
Har begärt offerter från 3 olika företag varav 1 var något dyrare på samma pumpar från Thermia så utelämnar hans offerter.

Huset som ska värmas.

Årsförbrukning 23500kw då är hushållsel inräknad.
Bor i Västerbotten. Kan bli kallt här!

Boyta 100kvm, 41kvm biyta. (också uppvärmd) något mindre isolering i den delen.
3 glas fönster i samtliga fönster. (Gas mellan dem 2 inre glasen)
1 vägsystem uppdelat i Norr, Syd, Garage.
Rätt tunna radiatorer, vissa radiatorer har en veckad plåt bakom för att öka radiatorns yta.
Byggt 1983, lösvirkeshus på betongplatta med styrofoam mellan spånskiva och platta.
Finns en öppen spis med gjutjärnsinsats i vardagsrummet.

Har skapat en offentlig mapp i Microsoft Onedrive.
Följ länken för att ta del av 4st olika offerter samt bilder på huset, elpannan, planritning, (finns nu en dörr mellan "grov entré" och huset.

https://onedrive.live.com/redir?resid=9d2efc5f0e5ee305%21834

6 kW
Thermia Diplomat Optimum 6 180L
Nibe F1226-6 180L
8 kW
Thermia Diplomat Optimum 8 180L
Valliant geo Therm plus 8 175L
5-13kw
Daikin EGSQH10 Inverter 2m5-13 kW

Har även kikat på Therias G3 modeller. Säljaren menar dock att prisskillnaden mellan en optimum och en G3 inte är rättfärdigat.
Typ den vinst man gör med HGW tekniken kräver typ 15-20 år innan man tjänat in prisskillnaden sa han.

Snabba svar uppskattas verkligen då min elpanna går på 3.5 kW just nu. 1,5 + 2 kW. Har Y kopplat 2 av 3 element nu eftersom säkringarna flyger tätt.
Har 20AMP på varje fas nu för att det ska funka. Elementen i pannan är upprostade troligen.

EDIT: Har nu bifogat samma dokument i inlägget.

Tack på förhand! Mvh Tobias! help



« Senast ändrad: 06 mars 2015, 19:11:30 av Tobbbe__ »

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Jag vurmar ju lite för Daikins maskin som för övrigt är på 2,5-13kW.

Hur som helst är det viktigt att försöka vara objektiv.

Jag ser inga energikalkyler och Daikins maskin kan vara svår att räkna hem om du inte tex tänkt bygga ut i framtiden. Dessutom är den något dyr tycker jag, för det priset borde nog ett 190-200m hål ingå.

Jag hade gjort så här:

Lämna en motoffert till Thermia-firman om att du köper Optimum 6kW offerten för 110 000:- om de uppgraderar till en 8kw utan tillägg. Optimum är en bättre maskin än Nibe 1226.

/C
« Senast ändrad: 03 mars 2015, 22:28:16 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Den bästa värmepumpen är den som projekteras, installeras och konfigureras på bäst sätt. En kass installatör kan få vilken VP som helst att prestera dåligt och gå sönder i förtid.
Lägg ner tid på att hitta en installatör som känns förtroendegivande istället för att fokusera på fabrikatet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Daikin 175m och nibe 160m ? Var det nu inte så att daikins inverter krävde grundare borrhål än en onoff?

Vad begär de för en vanlig diplomat då? Det är ju bara cp som är skillnaden mot optimum. Och g3 har säljaren rätt i.

Prismässigt är ju offerterna mycket lika om man ökar nibes borrhål till 180m och inga mera foderrör än 6 meter behövs.

Jag hade valt den firma som verkade kunna sin sak och försöka luska ut till vem mera de har installerat en bvp åt och tagit ett studiebesök hos dem.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag vurmar ju lite för Daikins maskin som för övrigt är på 2,5-13kW.

Hur som helst är det viktigt att försöka vara objektiv.

Jag ser inga energikalkyler och Daikins maskin kan vara svår att räkna hem om du inte tex tänkt bygga ut i framtiden. Dessutom är den något dyr tycker jag, för det priset borde nog ett 190-200m hål ingå.

Jag hade gjort så här:

Lämna en motoffert till Thermia-firman om att du köper Optimum 6kW offerten för 110 000:- om de uppgraderar till en 8kw utan tillägg. Optimum är en bättre maskin än Nibe 1226.

/C
Okej! Tack så mycket! Jag har begärt offert från ytterligare en firma som säljer Daikin och nibe. Samma maskiner förstås.


Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den bästa värmepumpen är den som projekteras, installeras och konfigureras på bäst sätt. En kass installatör kan få vilken VP som helst att prestera dåligt och gå sönder i förtid.
Lägg ner tid på att hitta en installatör som känns förtroendegivande istället för att fokusera på fabrikatet.

Okej, hur kan installatören påverka pumpens prestanda? Finns väl inte så mycket dem kan göra annorlunda?
Pumpen kan väl bara monteras på ett vis för att fungera? Eller menar du själva justeringen av pumpen när installationen är klar?

Saken är den att jag har ett väldigt stort förtroende för en av dem som lämnat pris. Men tyvärr sÃ¥ ligger han väldigt lÃ¥ngt över deras offerter. Han är ocksÃ¥ den enda av alla företagen som pÃ¥stÃ¥r att  tex Thermia mÃ¥ste kalibreras ytterligare en gÃ¥ng när det blivit riktigt kallt ute 10- typ, den kostnaden har han bakat in i offerten. Jag ringde honom idag och frÃ¥gade om han kunde göra nÃ¥got för att matcha deras priser. Han kunde tyvärr inte det. Det är synd för det är en VVS man som vi inom familjen känt över 20 Ã¥r och han är erkänt duktig och ärlig. Hans förklaring var att dom köper sÃ¥ mycket fler pumpar än han per Ã¥r samt att dom troligen bakar in stora delar av entreprenaden i ROT.

Erbjudande hittills.

Bolag 1 Erkänt duktig VVS man från trakten. Finländsk borrfirma
6 kW Optimum - 121 635kr + EL ingÃ¥r ej.  IngÃ¥r 180M + 6m rördrivning. Därefter 450kr/m Rördrivning.
Efter kalibrering vid -10.

Exempel ytterligare 30m Rördrivning = 13 500kr

Bolag 2 Säljare som jobbar för en större aktör, dom tar in utomstående VVS. Finländsk borrfirma
8kW Optimum - 114 500kr. EL ingår. Ingår 180M + 6m rördrivning. Därefter 420kr/m efter rot.
6kW Optimum - 110 500kr. EL ingår. Ingår 180M + 6m rördrivning. Därefter 420kr/m efter rot.

Exempel ytterligare  30m Rördrivning = 12 600kr

Bolag 3 större företag från Umeå. Anställda VVSare. Den lokala borrfirman som är något dyrare.
3-13KW  Daikin - 125 219kr. EL ingÃ¥r. IngÃ¥r 175m. + 6m rördrivning. Därefter  516kr/m efter rot.
6kW NIBE F1226-6 - 103 371kr. EL ingÃ¥r. IngÃ¥r 160m +6m rördrivning. Därefter  516kr/m efter rot.

Exempel ytterligare 30m Rördrivning = 15 400kr

Bolag 4 väntar fortfarande på offert.

 



« Senast ändrad: 04 mars 2015, 19:34:09 av Tobbbe__ »

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin 175m och nibe 160m ? Var det nu inte så att daikins inverter krävde grundare borrhål än en onoff?

Vad begär de för en vanlig diplomat då? Det är ju bara cp som är skillnaden mot optimum. Och g3 har säljaren rätt i.

Prismässigt är ju offerterna mycket lika om man ökar nibes borrhål till 180m och inga mera foderrör än 6 meter behövs.

Jag hade valt den firma som verkade kunna sin sak och försöka luska ut till vem mera de har installerat en bvp åt och tagit ett studiebesök hos dem.

Har inte frÃ¥gat om dom vanliga diplomat pumparna.  Optimum är väl varvtals reglerad precis som Daikin. Fast med en annan kompressor.
Kom ihåg jag är helt grön på det här.

Jo jag vill också ha en vettig installatör osv. Tyvärr ligger han något högre upp i pris jämfört med dom andra. :/
Jag har egen firma och tjejen studerar så vi badar inte i stålar. Badrummet är vattenskadad och måste renoveras för 100k samtidigt.
« Senast ändrad: 04 mars 2015, 19:02:53 av Tobbbe__ »

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Njae
Optimum har väl bara cirkulationspumparna varvtalsreglerade medan Daikin(och Nibe 55) även har kompressorn varvtalsreglerad./LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Okej, hur kan installatören påverka pumpens prestanda? Finns väl inte så mycket dem kan göra annorlunda?
Pumpen kan väl bara monteras på ett vis för att fungera? Eller menar du själva justeringen av pumpen när installationen är klar?
De vvs:are som bor här och installerar pumpar klarar nog av att installera dem, men sedan tror de att pumpen fungerar perfekt dÃ¥ man trycker pÃ¥ on knappen...  Sc:,h

Sen beror det väl på intresset eller om man är en sådan som bara kollar in elmätaren och konstaterar att "visst var det lönsamt med bvp, det blev ju bara ½ på elräkningen denna månad mot vad det brukar vara då vi hade direktel..." Det är ju inte världens svåraste sak att få pumpen att dra så lite el som möjligt men ge ut massor med energi. Med hjälp från värmepumpsforum förstås.

Jag hade valt den "bekanta". Låter som att han följer upp och ser så att pumpen gör det den ska. Kanske är den vanliga diplomaten lättare att förhandla om?

Nibe 1226 är väl mera som en vanlig diplomat, utan varvalsstyrda cp?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Okej, hur kan installatören påverka pumpens prestanda? Finns väl inte så mycket dem kan göra annorlunda?
Pumpen kan väl bara monteras på ett vis för att fungera? Eller menar du själva justeringen av pumpen när installationen är klar?

Vid projekteringen och installationen måste man ta hänsyn till värmesystemet. Om det kräver för hög temp eller ett annat flöde än vad som är optimalt för VP'n måste det vidtas åtgärder.
Efter installationen måste man justera in VP'n och värmesystemet så att dom funkar optimalt tillsammans. Tyvärr är det ganska vanligt att installatören ställer in en värmekurva enligt manualen och åker hem. Risken då är att VP'n producerar onödigt varmt vatten (med lägre COP) som värmesystemets termostater stryper bort så att VP'n en stor del av tiden knappt har något vatten att jobba med och startar/stoppar hela tiden.
Du kommer säkert att vara nöjd ändå i början eftersom du sparar en del på elräkningen, men det är inte så kul efter några år när prylarna börjar gå sönder och man vet att man hade kunnat spara 30% mer och ha flera år livslängd kvar om man gjort rätt från början...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De vvs:are som bor här och installerar pumpar klarar nog av att installera dem, men sedan tror de att pumpen fungerar perfekt dÃ¥ man trycker pÃ¥ on knappen...  Sc:,h

Sen beror det väl på intresset eller om man är en sådan som bara kollar in elmätaren och konstaterar att "visst var det lönsamt med bvp, det blev ju bara ½ på elräkningen denna månad mot vad det brukar vara då vi hade direktel..." Det är ju inte världens svåraste sak att få pumpen att dra så lite el som möjligt men ge ut massor med energi. Med hjälp från värmepumpsforum förstås.

Jag hade valt den "bekanta". Låter som att han följer upp och ser så att pumpen gör det den ska. Kanske är den vanliga diplomaten lättare att förhandla om?

Nibe 1226 är väl mera som en vanlig diplomat, utan varvalsstyrda cp?

Okej! Då förstår jag! :)

Än är inget bestämt. Daikin pumpen verkar intressant, får se vad sista firman lyckas knåpa ihop för offert.
Dom har i alla fall egna VVS killar osv som gör jobbet. Elementen har jag fått kommentarer på. Att dom eventuellt borde bytas ut för att kunna använda lägre framledning temperatur.
Men det är ju inget som mÃ¥ste ske idag. Det kan man ta allt eftersom. Utöka och förbättra den biten tänkte jag.  :)

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vid projekteringen och installationen måste man ta hänsyn till värmesystemet. Om det kräver för hög temp eller ett annat flöde än vad som är optimalt för VP'n måste det vidtas åtgärder.
Efter installationen måste man justera in VP'n och värmesystemet så att dom funkar optimalt tillsammans. Tyvärr är det ganska vanligt att installatören ställer in en värmekurva enligt manualen och åker hem. Risken då är att VP'n producerar onödigt varmt vatten (med lägre COP) som värmesystemets termostater stryper bort så att VP'n en stor del av tiden knappt har något vatten att jobba med och startar/stoppar hela tiden.
Du kommer säkert att vara nöjd ändå i början eftersom du sparar en del på elräkningen, men det är inte så kul efter några år när prylarna börjar gå sönder och man vet att man hade kunnat spara 30% mer och ha flera år livslängd kvar om man gjort rätt från början...


Jag har monterat bort alla termostater i huset så det borde vara "öppna spjäll" som man säger. Samma flöde överallt.
Jag har tänkt investera i nyare element som har "mer yta/mordernare" den erfarne vvs gubben pratade om det.

Om jag byter ut dom 3 elementen i vardagsrummet mot nya modernare element.  Han sa att eftersom det är ett envägssystem behövs det adaptrar bakom dem nya elementen. Dom hamnar dÃ¥ nÃ¥got högre upp än dem gamla men det borde inte spela nÃ¥gon roll tycker jag. Dom element som är märkta TD2 pÃ¥ ritningen är alla utrustade med sÃ¥dana där veckade plÃ¥tar bakom. Dom kanske man fortfarande kan använda?

2st element i badrum och toalett försvinner också för det ska dit golvvärme då den delen ska renoveras. En shuntventil kommer fördela ut rätt mängd varmvatten där.
Vad tror du om den iden? Huset byggdes 1983 så det är rätt ok isolering i väggarna.

Lägger upp bilder på elementen och ritningen jag har gjort så blir det lättare att förstå. Sc:,h

« Senast ändrad: 05 mars 2015, 21:08:29 av Tobbbe__ »

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack förresten ni som skriver! Är som sagt väldigt oerfaren pÃ¥ detta omrÃ¥de sÃ¥ lär mig mycket just nu.  :)
« Senast ändrad: 06 mars 2015, 00:25:31 av Tobbbe__ »

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Enrörssystem och högtempsraddar är inte optimalt med BVP, du ska absolut ha en pump med reglerad cp på värmesidan.

Vilken FLT vid DUT kräver ditt hus/system och vad är DUT uppe hos dig?

En Daikin med 190m hål i övrigt std-installation kostar ca 125 000:- efter ROT här nere.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enrörssystem och högtempsraddar är inte optimalt med BVP, du ska absolut ha en pump med reglerad cp på värmesidan.

Vilken FLT vid DUT kräver ditt hus/system och vad är DUT uppe hos dig?

En Daikin med 190m hål i övrigt std-installation kostar ca 125 000:- efter ROT här nere.

/C

Okej då är väl en Daikin pump rätt för mig då? För du menar väl cirkulationspump när du skriver cp?
Både inverterkompressorn och cirkulationspumpen på Daikin pumpen är väl varvtalsstyrda?

Vad betyder FLT och DUT?

Denna offert landade i min mailbox nu vid 22.10 efter en del förhandling. I denna har dom räknat med rördragning mellan garage och tvättstuga där elpannan står just nu.

Synpunkter?

« Senast ändrad: 06 mars 2015, 19:15:56 av Tobbbe__ »

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Okej då är väl en Daikin pump rätt för mig då? För du menar väl cirkulationspump när du skriver cp?
Både inverterkompressorn och cirkulationspumpen på Daikin pumpen är väl varvtalsstyrda?

Vad betyder FLT och DUT?

Denna offert landade i min mailbox nu vid 22.10 efter en del förhandling. I denna har dom räknat med rördragning mellan garage och tvättstuga där elpannan står just nu.

Synpunkter?

Behöver inte nödvändigtvis betyda att du ska ha en Daikin även om det låter som om du fastnat lite för Daikins maskin som har både styrd kompressor och CP.

Enrörssystem kan vara lite kinkiga med flödet (trögt) och då är det väl bra att låta pumpen själv hålla önskat delta. (diff framledning- retur).

Tycker nog att merkostnaden för en Daikin mot tex Optimum 8kW är tveksam att ta, pga lång återbetalningstid.

Sedan hävdar din leverantör att Daikin behöver djupare brunn vilket de lärde tvistar om. Djup brunn kanske inte är nödvändig med i princip aldrig fel.

CP- cirkulationspump.
FLT-framledningstemeratur.
DUT-dimensionerande utomhustemperatur.

Säg att DUT hos dig är minus -25 (Umeå) hur varm FLT har du kört ut via den gamla elpannan vid denna utetemp för att klara 21° inne?

EDIT: Kanske har jag fel om styrd CP kontra enrörsystem, kolla här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58351.0

Vilken dimension har dina rör till radiatorerna?

/C



 
« Senast ändrad: 06 mars 2015, 04:43:24 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver inte nödvändigtvis betyda att du ska ha en Daikin även om det låter som om du fastnat lite för Daikins maskin som har både styrd kompressor och CP.

Enrörssystem kan vara lite kinkiga med flödet (trögt) och då är det väl bra att låta pumpen själv hålla önskat delta. (diff framledning- retur).

Tycker nog att merkostnaden för en Daikin mot tex Optimum 8kW är tveksam att ta, pga lång återbetalningstid.

Sedan hävdar din leverantör att Daikin behöver djupare brunn vilket de lärde tvistar om. Djup brunn kanske inte är nödvändig med i princip aldrig fel.

CP- cirkulationspump.
FLT-framledningstemeratur.
DUT-dimensionerande utomhustemperatur.

Säg att DUT hos dig är minus -25 (Umeå) hur varm FLT har du kört ut via den gamla elpannan vid denna utetemp för att klara 21° inne?

EDIT: Kanske har jag fel om styrd CP kontra enrörsystem, kolla här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58351.0

Vilken dimension har dina rör till radiatorerna?

/C

Jag har inte haft någon tempgivare på FLT så har inte kunnat kontrollera. Sitter endast en stor shunt med en skala 1-10 10 för max.
Han menar att 180m duger gott så länge den drar 6-8kW. När den går på max effekt 13kW på kalla vinter nätter så tar den mer energi ur borrhålet och för att minska risken för frost i hålet så "bör" man borra mer typ.

Ser ut att vara 15mm koppar med en skyddande plast på. Så länge den nya pumpen har samma eller bättre specifikationer borde det väl vara lugnt?

« Senast ändrad: 06 mars 2015, 07:52:03 av Tobbbe__ »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad har du för temperaturskillnad mellan fram och retur när du värmer huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad har du för temperaturskillnad mellan fram och retur när du värmer huset?
`

 Jag kan kontrollera det när jag kommer hem.

På tal om radiatorer. Vars hittar man billiga bra radiatorer ämnade för värmepumpar? Är det någon speciell typ som sägs vara bra?
« Senast ändrad: 06 mars 2015, 19:20:31 av Tobbbe__ »

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter ytterligare lite förhandling så landade affären på detta förslag.

Från 570kr/m till 519kr/m för rördrivning.
Reducering frÃ¥n 135 000 till ca 126 000 dÃ¥ med extra rördragning mellan garage och tvättstugan inkluderat. Värt ca 3000kr.  tummenupp
Samt en deal på extra VVS timmar i badrummet.



Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag tror inte mina ögon, i offerten tycker dom att TS ska borra djupare hål med hänvisning till att det är en inverter. Det är precis tvärt emot vad Daikin, och några till, hävdat i en annan tråd. Någon måste fara med osanning och försöka luras Sc:,h Sc:,h.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Ett sätt att pressa priset ytterligare är att gräva in själv samt blåsa kaxen ut i nåt dike. (om omgivningen medger)

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Jag tror inte mina ögon, i offerten tycker dom att TS ska borra djupare hål med hänvisning till att det är en inverter. Det är precis tvärt emot vad Daikin, och några till, hävdat i en annan tråd. Någon måste fara med osanning och försöka luras Sc:,h Sc:,h.
Tyckte ocksÃ¥ det var konstigt. Lite off topic, men jag var i förra veckan och kollade in en nibe 1255 4-16kw, som installerades i november i ett nybyggt hus med gv, där det tidigare under byggtiden hade värmts med elpatron sÃ¥ plattan var varm. BorrhÃ¥let är 180m och inkommande temp var 0,8 grader och ut var -2,8. Enligt vad jag förstod pÃ¥ nibes meny var delta pÃ¥ varma sidan endast 2 grader (enligt montören mÃ¥ste rumstermostater installeras och aktiveras före det alls är nödvändigt/gÃ¥r att börja justera pÃ¥ pumpen   Sc:,h) sÃ¥ inget har justerats ännu. Huset är ca 200m2 precis som mitt, men jag har aldrig haft sÃ¥ lÃ¥g inkommande temp. Kompressorn har nu redan gÃ¥tt 1300h vilket i mina ögon är mÃ¥nga timmar, men kanske dÃ¥ förstÃ¥s pÃ¥ en lägre effekt än min. Därtill lät det som att pumpen larmat om för kall köldbärare, eller nÃ¥t sÃ¥nt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Jag tror inte mina ögon, i offerten tycker dom att TS ska borra djupare hål med hänvisning till att det är en inverter. Det är precis tvärt emot vad Daikin, och några till, hävdat i en annan tråd. Någon måste fara med osanning och försöka luras Sc:,h Sc:,h.

Jaaa nån i Aftonbladet borde skriva om detta jämte en artikel om IS. Ja menar hur kan man försöka luras på detta vis!!! Pratar och utbyter info med generalagenten gör säkert entreprenören dagligen,,, men nu kom vi allt på dem. Bevisningen håller nog ända upp i HD om man skulle åtala dem.

Nån av dem snackar skit och frågan är: VEM? Tja vi hänger båda "Just in case"

Att du ens orkar Kocken!

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Tyckte ocksÃ¥ det var konstigt. Lite off topic, men jag var i förra veckan och kollade in en nibe 1255 4-16kw, som installerades i november i ett nybyggt hus med gv, där det tidigare under byggtiden hade värmts med elpatron sÃ¥ plattan var varm. BorrhÃ¥let är 180m och inkommande temp var 0,8 grader och ut var -2,8. Enligt vad jag förstod pÃ¥ nibes meny var delta pÃ¥ varma sidan endast 2 grader (enligt montören mÃ¥ste rumstermostater installeras och aktiveras före det alls är nödvändigt/gÃ¥r att börja justera pÃ¥ pumpen   Sc:,h) sÃ¥ inget har justerats ännu. Huset är ca 200m2 precis som mitt, men jag har aldrig haft sÃ¥ lÃ¥g inkommande temp. Kompressorn har nu redan gÃ¥tt 1300h vilket i mina ögon är mÃ¥nga timmar, men kanske dÃ¥ förstÃ¥s pÃ¥ en lägre effekt än min. Därtill lät det som att pumpen larmat om för kall köldbärare, eller nÃ¥t sÃ¥nt.

Jepp och värdet du såg var helt klart en spegling av normalfallet för anläggningen och borran exakt lika din i effektivitet!

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag blir bara irriterad när någon försöker lura folk, men det kanske är OK när det gäller Daikin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Wallac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Shuntmotorn och givaren ovan cirkpumpen bör vara kopplade till en reglercentral.
Om det inte är justerat där, pågrund av den trasiga el pannan.
Kan du få fram framledning vid olika utetemperatur.
1 Plans villa 120 m2 och 80 m2 källare samt 50 m2 fristående garage med loft. Direktverkande el, braskamin Keddy.
Byggt 1956 tillbyggd 2007- ort Stockholm.
Pågående konvertering till vattenburen golvvärme 180 av 300 m2 klart.
Värmepump Nibe 1145-15

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oavsett om pumpen är en inverter eller on off  sÃ¥ belastar den naturligt vis hÃ¥let lika hÃ¥rt när bÃ¥da arbetar pÃ¥ max. Förutsatt att bÃ¥da har samma max effekt. Finns ingen vettig förklaring till varför det skulle vara annorlunda.
Hans förslag att borra djupare än 180m var för att under riktigt kalla nätter här i Norrland kan pumpen varva upp arbeta på 13kW under en längre tid. Han menar att det ökar risken för permafrost om hålet är underdimentionerat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tyckte ocksÃ¥ det var konstigt. Lite off topic, men jag var i förra veckan och kollade in en nibe 1255 4-16kw, som installerades i november i ett nybyggt hus med gv, där det tidigare under byggtiden hade värmts med elpatron sÃ¥ plattan var varm. BorrhÃ¥let är 180m och inkommande temp var 0,8 grader och ut var -2,8. Enligt vad jag förstod pÃ¥ nibes meny var delta pÃ¥ varma sidan endast 2 grader (enligt montören mÃ¥ste rumstermostater installeras och aktiveras före det alls är nödvändigt/gÃ¥r att börja justera pÃ¥ pumpen   Sc:,h) sÃ¥ inget har justerats ännu. Huset är ca 200m2 precis som mitt, men jag har aldrig haft sÃ¥ lÃ¥g inkommande temp. Kompressorn har nu redan gÃ¥tt 1300h vilket i mina ögon är mÃ¥nga timmar, men kanske dÃ¥ förstÃ¥s pÃ¥ en lägre effekt än min. Därtill lät det som att pumpen larmat om för kall köldbärare, eller nÃ¥t sÃ¥nt.
Montören verkar ha dålig koll på hur man justerar in en vp går utmärkt utan rumsgivare om man av nån konstig anledning inte vill använda den. Har för mig att flera 1255 larmat för låg kb temp men efter uppdatering av mjukvara tror jag det löste sig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Jag blir bara irriterad när någon försöker lura folk, men det kanske är OK när det gäller Daikin.

Har du verkligen bevisat att någon försökt lura nån? Du menar alltså att Daikin_ propagerar här på forumet för grundare borrdjup och samtidigt instruerar sin ÅF i Umeå att råda tvärt om, allt i syfte att luras och förvilla folk?

Barn har en förmåga att tro allt de läst på internet och tolka det som en absolut sanning.

Trångsyntheten vet inga gränser ibland!

Frågan som vi ska ställa oss är om det är bra eller dåligt att Daikin_ finns här på forumet,,, eller den frågan kanske Daikin_ själv ska ta ställning till.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad har du för temperaturskillnad mellan fram och retur när du värmer huset?

Jag har mätt temperaturerna på utgående och ingående slinga vid olika lägen på shunten nu.

Läge (1-10)
(1) UT 33 IN 32 = 1c
(3) UT 39 IN 36 = 3c
(5) UT 45 IN 41 = 4c
(7) UT 47 IN 42 = 5c
(10)  Elpannan klarar inte  att hÃ¥lla temperaturen stabil pÃ¥ 60c i tanken längre eftersom den är trasig. SÃ¥ kunde inte testa med shunten helt öppen tyvärr. Inne temp ca 19c när jag testade.

« Senast ändrad: 06 mars 2015, 22:42:45 av Tobbbe__ »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
froskog, jag tycker att det är en klar svaghet att dom som arbetar med ett varumärke inte ger sina ev kunder likartad information. Får jag tvetydig information börjar jag naturligtvis att fundera om vad som är rätt och har Daikin rätt måste det vara ÅF som försöker fixa lite extra pengar.
I det här fallet kanske lite mera än i vissa andra fall dÃ¥ det av nÃ¥gra har efterfrÃ¥gats "bevis" pÃ¥ pÃ¥stÃ¥endet att man kan ha väsentligt kortare borror med en inverter. NÃ¥tt riktig bra svar har i alla fall inte jag sett. Jag har inget emot Daikin  men jag har inte som vissa en nästan religiös tilltro fabrikatets förträfflighet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
borrdjup
« Svar #32 skrivet: 07 mars 2015, 02:38:08 »
God morgon.
Tydligen är detta ett intressant ämne så jag försöker att förklara så gott jag kan.
En inverter kan tack vare lägre specifikt effektuttag vid dellast jobba med en högre brine temp än en on/off, det ger ett högre cop under många dagars arbete. Vid full last (läs: samma effekt som on/off) så lastas borran lika. Det innebär att en inverter kan ha en grundare borra än en on/off och ändå ge LIKA stor besparing som en on/off i kWh. Om man vill ha en djupare borra så kommer brine temp att öka och besparingen ökar (både för inverter och on/off) dessa två påståenden är inte på något sätt motsägelsefulla.

Nu skall jag ut och sola, ha en trevlig dag!
Mvh

nyfikna

  • Gäst
Efter ytterligare lite förhandling så landade affären på detta förslag.

Från 570kr/m till 519kr/m för rördrivning.
Reducering frÃ¥n 135 000 till ca 126 000 dÃ¥ med extra rördragning mellan garage och tvättstugan inkluderat. Värt ca 3000kr.  tummenupp
Samt en deal på extra VVS timmar i badrummet.

Generellt bör du ha en uppdelning av kostnaderna för ev kunna omförhandla ev tillägg. Ur säljarsynvinykel är detta det bästa, Ingen insyn.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
froskog, jag tycker att det är en klar svaghet att dom som arbetar med ett varumärke inte ger sina ev kunder likartad information. Får jag tvetydig information börjar jag naturligtvis att fundera om vad som är rätt och har Daikin rätt måste det vara ÅF som försöker fixa lite extra pengar.
I det här fallet kanske lite mera än i vissa andra fall dÃ¥ det av nÃ¥gra har efterfrÃ¥gats "bevis" pÃ¥ pÃ¥stÃ¥endet att man kan ha väsentligt kortare borror med en inverter. NÃ¥tt riktig bra svar har i alla fall inte jag sett. Jag har inget emot Daikin  men jag har inte som vissa en nästan religiös tilltro fabrikatets förträfflighet.

Jag personligen väljer att inte jaga den absoluta sanningen för då blir livet till 110% sysselsatt av detta. Daikin_ har säkert rätt i sitt påstående om pumpen monteras söderöver i en setup som kräver lite effekt och den ligger och småslumrar stora delar av året, ska den dock gå fullt ofta så säger det väl sig självt att den lastar hålet motsvarande. Frågan är vad ÅF relaterar till de andra alternativen i TS hus 6-8kW on/off pumpar?

Själv försöker jag tänka vad är bäst för mig? Borrar jag 160m för att jag har religiös tilltro till märket?? Nej jag borrar 200m för att jag vet inte vilket märke/pumptyp som ska stå i pannrummet om 15år. Kanske något som har COP 7 men bara om hålet är djupt nog.

Om du läser texten ser du själv att jag avrått TS gällande Daikins maskin eftersom payback knappast finns på mellankostnad.

Det blir lite "Drama king" över ditt ifrågasättande inlägg: "Jag tror inte mina ögon,,,,,,"

/C
« Senast ändrad: 07 mars 2015, 08:02:21 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är egentligen inget konstigt i att dom vill borra djupare när det är en inverter med 100% effekt täckning som installeras den kommer ju att ta mera energi från borran än en on/off vp med kanske 90% effekt täckning där 10% kommer från elpatron visserligen under väldigt få dagar men ändå. Om båda vp hade 100% effekt täckning bör dom ha samma borrdjup om man vill ha samma kb in vid riktig kyla men det skiljer säkert en del även där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nyfikna

  • Gäst
Hejsan allihopa, detta är mitt första inlägg på detta forum. :-\

Har har läst en massa kring olika fabrikat. Pratat med ett flertal företag och dom har fått lämna offerter.
Pratat med privatpersoner som har pumpar osv. Nu behöver jag er hjälp eftersom jag inte litar på säljare. Enligt dom är alltid deras pumpar bäst.

Jag vill ha den absolut bästa pumpen! kvalitetsmässigt, effektmässigt.
Sett er i redaktionen debattera Daikin anställda här i forumet angånde deras inverter pump, inlägg från 2013. Hur ser det ut idag?
Är deras pumpar så överlägsna som det påstås?

Min åsikt:
Jag är tveksam till Daikin eftersom reservdelsförsörjning/servicetid är oklar för mej.
Jag ser pumpen som ett uddamärke i Sverige. Dessutom verkar det som man skall serva maskinen vartannat år vilket också skall tas med i kalkylen.

Jag har lagat mina hushållsmaskiner själv flera gånger genom att beställa delen på nätet med leverans nästa dag, detta fungerar bra på etablerade märken t.ex. E-lux, Cylinda etc. Jag antar det är samma föhållande med Nibe samt att det finns en viss eftermarknad att ta till.

Vore kul att få era erfarenheter i detta, antar det saknas historia för Daikin Bergvärme så ingen egentligen vet.

Garanteras det att det går det beställa vilken del/mjukvara som helst från lager med leverans nästa dag och vad är ledtiden för service inkl helg är alltså min fråga till Daikin?

nyfikna

  • Gäst
Och hur länge garanteras reservdelar efter sista säljdatum?
Finns det också tillgängligt reservdelslista med priser för konsument?

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Är man tveksam kanske man gör bäst i att hålla sig i komfortzonen. tummenupp

Jag anser att TS kåk inte gör sig nytta av Daikins pump utan en mindre on/off räcker fint.

Det som oroar mig mest är enrörssystemet med klena rör dessutom.

Deltat är ju ok i alla fall och indikerar att det inte är allt för trögt även om jämförelsen elpanna/vp haltar betänkligt i den bemärkelsen .

/C
« Senast ändrad: 07 mars 2015, 10:53:20 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Min åsikt:
Jag är tveksam till Daikin eftersom reservdelsförsörjning/servicetid är oklar för mej.
Jag ser pumpen som ett uddamärke i Sverige. Dessutom verkar det som man skall serva maskinen vartannat år vilket också skall tas med i kalkylen.

Jag har lagat mina hushållsmaskiner själv flera gånger genom att beställa delen på nätet med leverans nästa dag, detta fungerar bra på etablerade märken t.ex. E-lux, Cylinda etc. Jag antar det är samma föhållande med Nibe samt att det finns en viss eftermarknad att ta till.

Vore kul att få era erfarenheter i detta, antar det saknas historia för Daikin Bergvärme så ingen egentligen vet.

Garanteras det att det går det beställa vilken del/mjukvara som helst från lager med leverans nästa dag och vad är ledtiden för service inkl helg är alltså min fråga till Daikin?

Härliga resonemang: Du antar att Nibe levererar det du förväntar i tid, pris mm men ifrågasätter att Daikin gör det.

Har du kollat med Nibe innan du ger dig in i frågeställningen?

Jag älskar när troende presenteras som hårda fakta värre än en präst om söndagen förmår att göra!

Och hur länge garanteras reservdelar efter sista säljdatum?
Finns det också tillgängligt reservdelslista med priser för konsument?

Ja va bra att du tar upp detta: Grannen körde stopp på sin Thermia bvp från -99 igår, kan du fixa en reservdelslista med priser till mig tror du?

/C
« Senast ändrad: 07 mars 2015, 11:16:10 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Knepigt resonemang froskog, att någon är tveksam till ett visst fabrikat har väl det knappast nått med hur andra fabrikat fungerar att göra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Knepigt resonemang froskog, att någon är tveksam till ett visst fabrikat har väl det knappast nått med hur andra fabrikat fungerar att göra.

Kanske det men i min värld är det trångsynthet.

Om Daikin ifrågasätts i avseende tillgänglighet och prissättning gällande reservdelar till privatperson kanske man ska titta andra "etablerade" märken i samma avseende.

"Benchmarking" kallas det visst för.

Vi kan väl fortsätta dravla om detta i nån Daikintråd och inte trasha denna tråd mera.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Härliga resonemang: Du antar att Nibe levererar det du förväntar i tid, pris mm men ifrågasätter att Daikin gör det.

Har du kollat med Nibe innan du ger dig in i frågeställningen?

Jag älskar när troende presenteras som hårda fakta värre än en präst om söndagen förmår att göra!

Ja va bra att du tar upp detta: Grannen körde stopp på sin Thermia bvp från -99 igår, kan du fixa en reservdelslista med priser till mig tror du?

/C
Priser på reservdelar till Thermia lär du kunna få hos valfritt Thermia ombud för Thermia säljer inte direkt till slutkund.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Priser på reservdelar till Thermia lär du kunna få hos valfritt Thermia ombud för Thermia säljer inte direkt till slutkund.

Nej jag vet och det tycker ja är en stooor nackdel för Thermias del.  ^-^

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!  Kul att ni hÃ¥ller liv i trÃ¥den i alla fall!
Är det någon som kan kommentera den där temperaturer mätningen jag gjorde tidigare?
Har också tittat på nya radiatorer. Finns det något fabrikat ni vet är är värt att kika på för mig?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nej jag vet och det tycker ja är en stooor nackdel för Thermias del.  ^-^

/C
Håller med som intresserad hemma fixare vill jag ha tillgång till alla typer av manualer på nätet och möjlighet att köpa grejer lite överallt men hur många kunder bryr sig om sånt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hej!  Kul att ni hÃ¥ller liv i trÃ¥den i alla fall!
Är det någon som kan kommentera den där temperaturer mätningen jag gjorde tidigare?
Har också tittat på nya radiatorer. Finns det något fabrikat ni vet är är värt att kika på för mig?
Varför ska du byta radiatorer kräver huset för hög framledning nu ? Om vp har styrd cp eller ej lär inte göra så stor skillnad på en on/off vp som lämnar ganska lika effekt hela tiden även om det naturligtvis är en fördel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför ska du byta radiatorer kräver huset för hög framledning nu ? Om vp har styrd cp eller ej lär inte göra så stor skillnad på en on/off vp som lämnar ganska lika effekt hela tiden även om det naturligtvis är en fördel.

Nej men jag har hört att man kan vinna på att sänka framledningstemperaturen bara. Nu vet jag ju inte exakt hur mycket framlednings temperatur jag behöver på vintern vid -20.
Vid läge 7 hade jag 47c UT- 42c IN när jag mätte igår. Kan inte komma ihåg att jag någonsin behövt gå mycket högre än läge 8 på shunten för att huset ska förbli varmt riktigt kalla vinternätter.

Så jag gissar att framledningstempen vid läge 8 kanske ligger kring 50c +-
Vad menar ni med delta förresten?
« Senast ändrad: 07 mars 2015, 14:08:35 av Tobbbe__ »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om du klarar dig med 50 graders framledning vid -20 skulle jag inte byta radiatorer även om du säkert spar några hundra kwh per år på nya tar det många år att tjäna in dom. Om du har planer på att bättra på isolering på huset så kommer även framledningen kunna sänkas då. Delta är skillnaden mellan framledning och retur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du klarar dig med 50 graders framledning vid -20 skulle jag inte byta radiatorer även om du säkert spar några hundra kwh per år på nya tar det många år att tjäna in dom. Om du har planer på att bättra på isolering på huset så kommer även framledningen kunna sänkas då. Delta är skillnaden mellan framledning och retur.

Okey bra förklarat! :)

Min delta temperatur med 47 ut och 42 in var ju 5c räknas 5c i delta som ett OK värde?
Antar att Delta ökar ju mer man öppnar shunten. Det gjorde i alla fall mitt när jag mätte.

Så att tilläggsisolera vinden kanske är första bästa investeringen jag kan göra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Låter som helt normala värden deltat på radiator systemet ställer man dels med hastigheten på cp och sen kan man strypa enskilda radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då skulle man kunna stypa radiatorerna i garage och groventre sedan låta resten av huset vara möjligtvis. Garage sidan på huset har dels en annan isoleringsmängd i väggar och tak.
Behöver egentligen inte vara med än 15c där.

Det här är den nuvarande CP specifikationer. Har alltid använt läge (3) Hur mycket skiljer det mellan Daikin pumpens CP  tro?


nyfikna

  • Gäst
Härliga resonemang: Du antar att Nibe levererar det du förväntar i tid, pris mm men ifrågasätter att Daikin gör det.

Har du kollat med Nibe innan du ger dig in i frågeställningen?

Jag älskar när troende presenteras som hårda fakta värre än en präst om söndagen förmår att göra!

Ja va bra att du tar upp detta: Grannen körde stopp på sin Thermia bvp från -99 igår, kan du fixa en reservdelslista med priser till mig tror du?

/C

Jag har inte kontrollerat med Nibe, någon får gärna kommentera deras service också. Jag hoppas Nibe är som en "Volvo V70" för den är jag mest intresserad av.
Daikin vet jag inte sÃ¥ mycket om, jag vill gärna veta mer, mÃ¥nga verkar ju nöjda, men jag vill inte köpa  en "Daihatsu, Polonia eller Pointiac".
Du har ju denna pump, vet du vad den rekommenderade service kostnaden är?  Vad blir det totalt pÃ¥ t.ex. 14Ã¥r?
Thermia verkar ju det finnas delar till, jag har en själv och den har vara helt problemfri sen 2001, önskar dock de var mer öppna mot konsument, håller med om detta.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Då skulle man kunna stypa radiatorerna i garage och groventre sedan låta resten av huset vara möjligtvis. Garage sidan på huset har dels en annan isoleringsmängd i väggar och tak.
Behöver egentligen inte vara med än 15c där.

Det här är den nuvarande CP specifikationer. Har alltid använt läge (3) Hur mycket skiljer det mellan Daikin pumpens CP  tro?
Har ingen koll på vad Daikin har för cp men gissar att den räcker till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nyfikna

  • Gäst
Gick lite för snabbt...
Jag har inte kontrollerat med Nibe, någon får gärna kommentera deras service också. Jag hoppas Nibe är som en "Volvo V70" för den är jag mest intresserad av.
Daikin vet jag inte så mycket om, jag vill gärna veta mer, många verkar ju nöjda en del verkar ju nöjda just nu, andra inte, och jag vill ju inte köpa en "Daihatsu, Polonia eller Pointiac".
Du har ju denna pump, vet du vad den rekommenderade service kostnaden är?  Vad blir det totalt pÃ¥ t.ex. 14Ã¥r?
Thermia verkar ju det finnas delar till, jag har en själv och den har varit helt problemfri sen 2001, önskar dock de var mer öppna mot konsument, håller med om detta.

Utloggad Wallac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Angående service och support är mina begränsade erfarenheter som följer.

Obs !
Arbetar inte som servicefirma för något märke och i mina kontakter har jag inte vart privatperson utan företagskund (ej i VVS branschen).

IVT
Värmepump: minns ej modell.
Problem med att tecken försköts några steg så displayen blev svårläst.
Vart hänvisad till service partner.

Koppla upp värmepumpen via modbus
Dokument hittades på nätet.

Termia
Värmepump: minns ej modell, äldre
trasig display och ca 1 år senare trasig mjukstartare.
Bra support och inget problem att köpa delar.

Nibe
Värmepump F1330-60 trasig mjukstartare.
Samt äldre modell minns ej vilken, trasigt cpu kort.
Bra support och inget problem att handla.
Stort plus på att manualer, sprängskisser, reservdelslistor, firmware finns öppet på nätet.
Vet ej hur man handlar som privatperson. Gissar att lokala vvs firman kan ta hem delar.
Alternativt handla på nätet.Snabb googling gav firma som tog hem det som inte fanns i lager.
Nibes reservdels nummer kan hittas här http://reservdel.nibe.se

Daikin
Försökte få köpa en cirkpump (udda modell) till en luft/vatten
lyckades inte handla. Standard pump passade ej.

Min åsikt är att om man vill skruva själv med värmepumpen ska man välja Nibe.

Annars är det som det sagts flera gånger tidigare, mycket viktigare med val av installatör
än val av fabrikat.
1 Plans villa 120 m2 och 80 m2 källare samt 50 m2 fristående garage med loft. Direktverkande el, braskamin Keddy.
Byggt 1956 tillbyggd 2007- ort Stockholm.
Pågående konvertering till vattenburen golvvärme 180 av 300 m2 klart.
Värmepump Nibe 1145-15

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kanske skall man köpa en begagnad värmepump om man är typen som bestämt skall skruva själv.
Eller en lite äldre Nibe, typ 1226, som har 10 år på nacken.

Samma resonemang gäller även annat, som t.ex. bilar.
att köpa sista årsmodellen av en erkänt driftsäker bil torde vara en bra investering om man bara ser till driftsekonomin, och reservdelsförsörjningen.
Om man istället vill ha en bil med moderna finesser, låg bränsleförbrukning och lite status så köper man en "ny" bil.

Samma när det gäller värmepumpar.

Ofta sker prissättningen på ett sånt sätt som gör att kostnaden när "varan" är uttjänt är mer eller mindre densamma.

Köp en billig äldre Nibe, eller en Daikin med bra prestanda och efter 15 år kanske du fått betala lite mer för att hålla igån Daikinen, men du har haft lägre energikostnader under lika lång tid.
troligen går det ungefär på ett ut.
Men det är roligare med en modern maskin.  ;)
Eller...

Smaken är som baken, annars skulle ingen köpa sista exemplaren av sista årsmodellen av en utgående bilmodell, eller värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Gick lite för snabbt...

Vilka är då de som inte är nöjda med sin Daikin? Presentera mig en verifierad undersökning att Daikins maskin har flera missnöjda kunder än tex Thermia eller Nibe så tar vi det därifrån sedan. Sedan skulle jag även vilja veta vart det serviceintervallen 2 år finns att läsa för då är det snart dags att beställa service.

Dessutom är det kul att du refererar till V70 som skottsäker mÃ¥ttstock med billiga och tillgängliga reservdelar!  :)

/C
« Senast ändrad: 08 mars 2015, 00:08:08 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

nyfikna

  • Gäst
Kanske skall man köpa en begagnad värmepump om man är typen som bestämt skall skruva själv.
Eller en lite äldre Nibe, typ 1226, som har 10 år på nacken.

Samma resonemang gäller även annat, som t.ex. bilar.
att köpa sista årsmodellen av en erkänt driftsäker bil torde vara en bra investering om man bara ser till driftsekonomin, och reservdelsförsörjningen.
Om man istället vill ha en bil med moderna finesser, låg bränsleförbrukning och lite status så köper man en "ny" bil.

Samma när det gäller värmepumpar.

Ofta sker prissättningen på ett sånt sätt som gör att kostnaden när "varan" är uttjänt är mer eller mindre densamma.

Köp en billig äldre Nibe, eller en Daikin med bra prestanda och efter 15 år kanske du fått betala lite mer för att hålla igån Daikinen, men du har haft lägre energikostnader under lika lång tid.
troligen går det ungefär på ett ut.
Men det är roligare med en modern maskin.  ;)
Eller...

Smaken är som baken, annars skulle ingen köpa sista exemplaren av sista årsmodellen av en utgående bilmodell, eller värmepump.

Och köper man en ny pump, så menar jag att man inte bör välja en Daikin, för man sparar ingenting i elförbrukning jmf t.ex Nibe (se Daikins broschyr), men man köper sig onödiga risker i eventuellt sämre service och reservdelsförsörjning. Jag menar att man bör välja ett av de etablerade märkena i Sverige istället.
Kanske Daikin svara på detta och lovar Guld och Gröna skogar, vi får se...

nyfikna

  • Gäst
Vilka är då de som inte är nöjda med sin Daikin? Presentera mig en verifierad undersökning att Daikins maskin har flera missnöjda kunder än tex Thermia eller Nibe så tar vi det därifrån sedan. Sedan skulle jag även vilja veta vart det serviceintervallen 2 år finns att läsa för då är det snart dags att beställa service.

Dessutom är det kul att du refererar till V70 som skottsäker mÃ¥ttstock med billiga och tillgängliga reservdelar!  :)

/C

Som jag skrev tidigare är det svårt att visa på varken någon bra eller dålig historik för en Daikin pump som är ny på svenska marknaden.

Du menar alltsÃ¥ att Daikin är service fri under 14Ã¥r?  Vill helst att Daikin bekräftar detta, kanske jag tolkar fel i installations handboken sid 40 om Ã¥rligt underhÃ¥ll.

Är du inte lite naiv i ditt försvar av din Daikin pump? Har du haft den i typ 1 år? Jmf kanske då många andra av oss andra som har 50år/ggr mer erfarenhet?

Kul att du tycker att V70 har billiga och tillgängliga reservdelar, det tycker jag med, man sover gott.
Men nu tänker jag inte pajkasta tillbaka mer. ;)

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Som jag skrev tidigare är det svårt att visa på varken någon bra eller dålig historik för en Daikin pump som är ny på svenska marknaden.

Du menar alltsÃ¥ att Daikin är service fri under 14Ã¥r?  Vill helst att Daikin bekräftar detta, kanske jag tolkar fel i installations handboken sid 40 om Ã¥rligt underhÃ¥ll.

Är du inte lite naiv i ditt försvar av din Daikin pump? Har du haft den i typ 1 år? Jmf kanske då många andra av oss andra som har 50år/ggr mer erfarenhet?

Kul att du tycker att V70 har billiga och tillgängliga reservdelar, det tycker jag med, man sover gott.
Men nu tänker jag inte pajkasta tillbaka mer. ;)

Mitt rÃ¥d till dig är att köra V70 köpa  en Nibe eller Thermia och sova gott och kanske skaffa ett inlogg eller använda det du har eftersom du ingÃ¥r i gruppen med sÃ¥ lÃ¥ng erfarenhet!  tummenupp

Btw: Tack för tipset om sidan 40!

/C
« Senast ändrad: 08 mars 2015, 07:10:28 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ingen vp är service fri under 14 år man bör tex rensa smutsfilter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Detta är bara blaj och jag undrar hur det går för TS?

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Detta är bara blaj och jag undrar hur det går för TS?

/C

Verkar som det redan är beställt i #19


Efter ytterligare lite förhandling så landade affären på detta förslag.

Från 570kr/m till 519kr/m för rördrivning.
Reducering frÃ¥n 135 000 till ca 126 000 dÃ¥ med extra rördragning mellan garage och tvättstugan inkluderat. Värt ca 3000kr.  tummenupp
Samt en deal på extra VVS timmar i badrummet.
« Senast ändrad: 08 mars 2015, 16:08:49 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Ok tack där ZD! Missade några ord i läsningen och vips så fick man inte bilden klar.

Ytterligare en som väljer Daikin mao  ;)

Har TS lust att redogöra för varför han låter en Daikin smygas in i pannrummet trots alla oklarheter & varningar.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok tack där ZD! Missade några ord i läsningen och vips så fick man inte bilden klar.

Ytterligare en som väljer Daikin mao  ;)

Har TS lust att redogöra för varför han låter en Daikin smygas in i pannrummet trots alla oklarheter & varningar.

/C

Det landade tillslut hos valet av montör/leverantör samt att jag studerat själva inverterpumpens bygg design. Jag arbetar själv inom industrin, mekanisk bearbetning osv så jag förstår att designen har sina fördelar när det kommer till slitage osv.

Pumpen måhända vara relativt ny här i Sverige men den ser ut att prestera bra i dem flesta tester jag hittat.
Jag la ut offertförfrågningar till sammanlagt 5 företag. Samtliga fick göra hembesök och kommentera mitt nuvarande hus system. Endast 2 av 5 såg att jag hade 1 vägs system.
Sedan hade vissa egna anställda installatörer medans andra bara förmedlade en tjänst som säljare och sedan hyrde in okända F skatt VVS killar för en väldigt låg timpeng.

Valde en firma där företaget har
1 Egna anställda montörer. "på så sätt är man mer skyddad ifall någon går snett. Det blir tydligt vem som bär ansvaret.
2 Dom kommenterade på husets gamla system.
3 Gick bra att förhandla med.
4 Verkade allmänt bra koll jämfört med några andra jag träffade.

Den andra firman som låg närmast var "bosses VVS" alltså den gubben med år av erfarenhet osv. Han har jag otroligt stort förtroende för också då jag känner han privat. Men han kunde inte konkurrera med deras priser. Hela denna entreprenaden blir billigare trots att jag valt till en större pump extra VVS mellan garage och tvättstuga tex. Än hans 6kW Thermia offert.

Samt så har jag också företag och det finns chanser till samarbete med den firman och tänker lejja för jobbet. :)

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är det upp till banken att godkänna hela affären bara. Badrummet ska ju också fixas till.

Sedan tänkte genomföra jobbet första/andra veckan i april typ. Kommer absolut att fylla på med bilder och text om hur det gick då. :)
Peppar peppar!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan väl bara flika in att det är fler än en som tror att "nyfikna" är en i "Nibefamiljen" som försöker smutskasta Daikin.
Det har genom årens lopp visat sig vara en väldigt dålig taktik att framställa som som en vanlig svensson för att kunna misskreditera andras, och framhålla egna produkter.
Dessutom tolkar jag detta:
Citera
Är du inte lite naiv i ditt försvar av din Daikin pump? Har du haft den i typ 1 år? Jmf kanske då många andra av oss andra som har 50år/ggr mer erfarenhet?
som att nyfikna = Nibe.

Jag kan ha fel, men vill vara uppriktig med vad jag och andra misstänker.
I vart fall kan ju de som läser dessa varningar/slutsatser ha det i åtanke, att det kan vara planterad desinformation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Kan väl bara flika in att det är fler än en som tror att "nyfikna" är en i "Nibefamiljen" som försöker smutskasta Daikin.
Det har genom årens lopp visat sig vara en väldigt dålig taktik att framställa som som en vanlig svensson för att kunna misskreditera andras, och framhålla egna produkter.
Dessutom tolkar jag detta:som att nyfikna = Nibe.

Jag kan ha fel, men vill vara uppriktig med vad jag och andra misstänker.
I vart fall kan ju de som läser dessa varningar/slutsatser ha det i åtanke, att det kan vara planterad desinformation.

Kan bara säga att om Nibe haft en maskin med effektspann liknande Daikins men framförallt om jag lyckat få tag i en seriös Nibe-installatör härikring så hade det lika gärna kunnat bli en Nibe.

Hade problem att ens få en offert på Nibe öht, så de föll väl på,,,,, eget grepp eller nåt.

1255:an verkar ju prestera väldigt bra men den får sitta i nån annans hus.

Lycka till nu TS och hör gärna av dig över PM om du klurar på nåt Daikinspecifiktur användarsynpunkt!

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan bara säga att om Nibe haft en maskin med effektspann liknande Daikins men framförallt om jag lyckat få tag i en seriös Nibe-installatör härikring så hade det lika gärna kunnat bli en Nibe.

Hade problem att ens få en offert på Nibe öht, så de föll väl på,,,,, eget grepp eller nåt.

1255:an verkar ju prestera väldigt bra men den får sitta i nån annans hus.

Lycka till nu TS och hör gärna av dig över PM om du klurar på nåt Daikinspecifiktur användarsynpunkt!

/C

Tack! Jo det kommer säkert bli en del framöver. Jag kommer vilja ha kunskapen att själv ställa och styra i framtiden för att få ut så mycket som möjligt.
När jag köper saker, eller blir intresserad av saker tenderar jag att ta det en nivå högre än vad vanligt folk gör. Man vill ju veta vad man har köpt, veta hur den fungerar, hur man justerar och underhåller den själv. Jag är typen som lagar mina egna bilar, bygger mina egna datorer haha! :P

Over doing it kallas det tror jag.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Kan väl bara flika in att det är fler än en som tror att "nyfikna" är en i "Nibefamiljen" som försöker smutskasta Daikin.
Det har genom årens lopp visat sig vara en väldigt dålig taktik att framställa som som en vanlig svensson för att kunna misskreditera andras, och framhålla egna produkter.
Dessutom tolkar jag detta:som att nyfikna = Nibe.

Jag kan ha fel, men vill vara uppriktig med vad jag och andra misstänker.
I vart fall kan ju de som läser dessa varningar/slutsatser ha det i åtanke, att det kan vara planterad desinformation.

Ja jisses,,, jag har sagt det förr och säger det igen: Branschen är genomrutten, det finns fler oseriösa aktörer än kameler i Sahara.

Det gäller att se upp om man inte är som TS dvs rejält undersökande!

Jag är väl lite av spindeln i nätet i min bekantskapskrets och jag ska i fortsättningen ge rådet att undvika allt som har med Nibe att göra. Det är ganska många som undrar om Bvp:n funkar bra här i vedeldarland!

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

nyfikna

  • Gäst
Ja jisses,,, jag har sagt det förr och säger det igen: Branschen är genomrutten, det finns fler oseriösa aktörer än kameler i Sahara.

Det gäller att se upp om man inte är som TS dvs rejält undersökande!

Jag är väl lite av spindeln i nätet i min bekantskapskrets och jag ska i fortsättningen ge rådet att undvika allt som har med Nibe att göra. Det är ganska många som undrar om Bvp:n funkar bra här i vedeldarland!

/C

Hej igen,

Jag sa senast att jag skall inte pajkasta tillbaks, så det tänker jag inte göra heller !!

Jag vill bara betona, att jag har som sagt var ingen Nibe pump och absolut inga intressen i den "familjen" heller vad ni nu ev. menar med det och jag har även väldigt svårt att tro på detta.

Sedan Froskog, hittade jag var jag läste om "service vartannat Ã¥r rekommenderas starkt" , det var pÃ¥ Daikins Swedens hemsida längst ner,  http://www.daikin.se/garanti/ 

Verkar eventuellt finnas parallell import av maskinen också? Kan man ana av deras garanti villkor.

Sist hoppas jag TS gjort ett bra val totalt sett.

Sedan kan jag ju berätta som allra sist, att jag just nu, har en äldre Thermia villa , en ännu äldre IVT Greenline samt en nyare Daikin LVP, så vet ni det också.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
svar till nyfikna
« Svar #72 skrivet: 09 mars 2015, 01:30:14 »
Detta inlägg riktar sig till "nyfikna"

"...verkar eventuellt finnas paralellimport på maskinen också?"

Ett påstående som slutar med ett frågetecken ?
På vad grundar du denna fråga/påstående?

Sedan vad gäller service och underhåll av maskinen så anser vi det oseriöst att inte påpeka vikten av ett behov att serva maskinen dock så är det inget krav. ALLA maskiner kräver någon form av service och det kan även utläsas i bl.a. Nibes manual för deras maskiner.
Angående erfarenhet av värmepumpar och kyla så är jag fullt trygg i den kunskapen Daikin besitter då vi har tillverkat maskiner sedan 50-talet.

Jag delar Rickards åsikt, något är inte riktigt rätt i dina inlägg. Å ena sidan så äger du en Daikin luft/vatten å andra sidan ifrågasätter du om någon kan garantera Daikins finanser globalt ?
INGEN kan garantera sina finanser för framtiden dock så kan man själv göra en riskbedömning om företaget innan ett köp.

Du ifrågasätter reservdelshållning och leveranssnabbhet och det kan jag säga dig att i min erfarenhet som tidigare installatör av olika fabrikat så var det endast Thermia och Daikin som hade en leveranstid att skryta med.

Kan vara så att dina inlägg är helt legitima och du är en helt vanlig person, i så fall rekommenderar jag dig att ta direkt kontakt med oss på Daikin så kan vi säkert svara på dem alla, det går nog lättare och snabbare på det sättet.
Sedan är det dig fritt att publicera dina finningar på forumet om du anser att det finns ett intresse för övriga medlemmar att ta del av dem.

Mvh
Daikin

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Hej igen,

Jag sa senast att jag skall inte pajkasta tillbaks, så det tänker jag inte göra heller !!

Jag vill bara betona, att jag har som sagt var ingen Nibe pump och absolut inga intressen i den "familjen" heller vad ni nu ev. menar med det och jag har även väldigt svårt att tro på detta.

Sedan Froskog, hittade jag var jag läste om "service vartannat Ã¥r rekommenderas starkt" , det var pÃ¥ Daikins Swedens hemsida längst ner,  http://www.daikin.se/garanti/ 

Verkar eventuellt finnas parallell import av maskinen också? Kan man ana av deras garanti villkor.

Sist hoppas jag TS gjort ett bra val totalt sett.

Sedan kan jag ju berätta som allra sist, att jag just nu, har en äldre Thermia villa , en ännu äldre IVT Greenline samt en nyare Daikin LVP, så vet ni det också.

Ja men se där jag förstår att du sover gott om natten men så många beprövade maskiner i stallet! Personligen tycker jag inte att det för utvecklingen framåt att alltid välja beprövade kort och jag har nog med bakåtsträvare i branschen där jag jobbar.

Tycker nog att Daikins maskin tillför välbehövligt friskt blod i ankdammen som riskerar att annars bli inavlad. Mycket därav mitt eget val.

Klart det är provocerande för etablerade tillverkare (Nibe, mfl) och andra märkesfanatiska privatpersoner att en tillverkare helt utan att tidigare erfarenhet av BVP:s daskar till med en pump som presterar toppskiktet och dessutom en inverter på en gång. Man kan ju undra hur nästa generation blir.

Nageln i ögat är ju klockren!

Hur lång livscykel är estimerat för nuvarande pump Daikin_?

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hej igen,

Jag sa senast att jag skall inte pajkasta tillbaks, så det tänker jag inte göra heller !!

Jag vill bara betona, att jag har som sagt var ingen Nibe pump och absolut inga intressen i den "familjen" heller vad ni nu ev. menar med det och jag har även väldigt svårt att tro på detta.

Sedan Froskog, hittade jag var jag läste om "service vartannat Ã¥r rekommenderas starkt" , det var pÃ¥ Daikins Swedens hemsida längst ner,  http://www.daikin.se/garanti/ 

Verkar eventuellt finnas parallell import av maskinen också? Kan man ana av deras garanti villkor.

Sist hoppas jag TS gjort ett bra val totalt sett.

Sedan kan jag ju berätta som allra sist, att jag just nu, har en äldre Thermia villa , en ännu äldre IVT Greenline samt en nyare Daikin LVP, så vet ni det också.

Kan du i så fall förklara vad du menade med:
Citera
Jmf kanske då många andra av oss andra som har 50år/ggr mer erfarenhet?

Läs dina egna inlägg så skall du se att det ser ut som att du försöker hitta brister på Daikin och fördelar med Nibe och anda med fler år på nacken på den Svenska marknaden, men framför allt med Nibe.

Service på värmepump/värmesystem rekommenderas nog av alla tillverkare om man lusläser deras manualer och annan tillgänglig information, jag tycker mig i alla fall minnas att jag läst nåt om detta för min Nibe värmepump, rengöring av filter bland annat.
Man kan väl kalla det för service om man vill, och något annat om man vill det.

Jag gillar själv Nibe, men precis som Andra i denna tråd nämt så har Daikin hittat ett antal intressanta lösningar på sin "nya" inverter:
Låg lägsta uteffekt
Ett effektområde som passar de allra flesta egnahem i Sverige
En teoretiskt sett hållbar och tät kontruktion på sin kompressor, vilket ger förutsättningar för de två ovanstående punkterna.
Daikin har en lång erfarenhet av att bygga kylmaskiner, kanske främst för den kommersiella marknaden, så att det skulle röra sig om som de hastat ihop och vill göra lite snabba pengar på känns inte troligt.

Sammantagetr finns det väldigt mycket som talar för Daikin, jag skulle vilja säga i princip allt utom just att de har en rätt ny organisation för konsumentprodukter i Sverige, få återförsäljare som kan skryta om lång erfarenhet av deras värmepumpar, och som alltid när det är en ny produkt så finns säkert risken för att någon enskild liten komponent kan orsaka "barnsjukdomar" som ingen kunde misstänka när man konstruerade maskinen.
Detta gäller dock alla tillverkares nya maskiner, eller där man byter ut en eller flera komponenter från ett år till ett annat.

Nibes fördelar för delar av deras sortiment är att de arbetar med beprövad tekink, produkterna ar lätt-tillgängliga, det bör finnas reservdelar relativt snabbt tillgängliga, och de har på delar av sitt sortiment ett intressant pris.
Dessutom är Nibe som företag intressant då de växer genom uppköp på ett sätt som liknar Assa Abloy och andra framgångsrika Svenska multinationella företag.
Det finns alltså mycket som talar för att Nibe långsiktigt kommer att vara en av de dominerande på värmepumpsmarknaden både i Norden, men även internationellt.
Daikin Evolution passar dock väldigt många som vill ha en inverter men som inte hittar någon i rätt effektspan, t.ex. bland Nibes två alternativ.
Egentligen har Nibe lagt sig helt fel då de missar den "Sweetspot" där de flesta Svenska egnahem ligger när det gäller topp-effektbehover, mellan 7 och 10 kW.
Deras 1255 blir onödigt stor, och deras 1-6 kW blir lite för liten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nyfikna

  • Gäst
nyfikna
SV: svar till nyfikna
« Svar #75 skrivet: 10 mars 2015, 02:45:31 »
Detta inlägg riktar sig till "nyfikna"

"...verkar eventuellt finnas paralellimport på maskinen också?"

Ett påstående som slutar med ett frågetecken ?
På vad grundar du denna fråga/påstående?

Sedan vad gäller service och underhåll av maskinen så anser vi det oseriöst att inte påpeka vikten av ett behov att serva maskinen dock så är det inget krav. ALLA maskiner kräver någon form av service och det kan även utläsas i bl.a. Nibes manual för deras maskiner.
Angående erfarenhet av värmepumpar och kyla så är jag fullt trygg i den kunskapen Daikin besitter då vi har tillverkat maskiner sedan 50-talet.

Jag delar Rickards åsikt, något är inte riktigt rätt i dina inlägg. Å ena sidan så äger du en Daikin luft/vatten å andra sidan ifrågasätter du om någon kan garantera Daikins finanser globalt ?
INGEN kan garantera sina finanser för framtiden dock så kan man själv göra en riskbedömning om företaget innan ett köp.

Du ifrågasätter reservdelshållning och leveranssnabbhet och det kan jag säga dig att i min erfarenhet som tidigare installatör av olika fabrikat så var det endast Thermia och Daikin som hade en leveranstid att skryta med.

Kan vara så att dina inlägg är helt legitima och du är en helt vanlig person, i så fall rekommenderar jag dig att ta direkt kontakt med oss på Daikin så kan vi säkert svara på dem alla, det går nog lättare och snabbare på det sättet.
Sedan är det dig fritt att publicera dina finningar på forumet om du anser att det finns ett intresse för övriga medlemmar att ta del av dem.

Mvh
Daikin

Tack för svar.  Se frÃ¥gor separat under Daikin. Servicekostnaden och parallel import var ocksÃ¥ menat som konkreta frÃ¥gor. Mvh

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Daikin Evolution passar dock väldigt många som vill ha en inverter men som inte hittar någon i rätt effektspan, t.ex. bland Nibes två alternativ.
Egentligen har Nibe lagt sig helt fel då de missar den "Sweetspot" där de flesta Svenska egnahem ligger när det gäller topp-effektbehover, mellan 7 och 10 kW.
Deras 1255 blir onödigt stor, och deras 1-6 kW blir lite för liten.

Det är väl av en anledning att Nibe lagt sig som de gjort, det är svårt att bygga en maskin som håller ihop från låg effekt till hög och Daikins Swingkompressor kanske gör det möjligt.

Nibe kör scroll om jag inte minns fel och har ju lyckats skapligt mellan 4-16kW.

Ni ska se att "Nyfikna" och de andra Nibe-gubbarna har köpt nÃ¥gra maskiner frÃ¥n daikin för att leka med pÃ¥ R&D-avdelningen nere i Markaryd. Fri frakt Ã¥ allt och kanske är de tom sidoimporterade,,,,  ^-^

/C

/Edit: Plockade bort länk som kan uppfattas som reklam /Admin.
« Senast ändrad: 13 mars 2015, 07:29:21 av Rickard »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Att ha lite högre lägsta effekt gör ju att kompressorn får färre drift timmar per år och antalet starter kommer ändå att bli få på en inverter. Att konkurrenter köper in och provar andra maskiner är nog inte helt ovanligt i vp branchen jag vet i alla fall ett märke som gjort konkurrens analys och det är inte Nibe eller Daikin.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att ha lite högre lägsta effekt gör ju att kompressorn får färre drift timmar per år och antalet starter kommer ändå att bli få på en inverter. Att konkurrenter köper in och provar andra maskiner är nog inte helt ovanligt i vp branchen jag vet i alla fall ett märke som gjort konkurrens analys och det är inte Nibe eller Daikin.

I detta fall har ju TS ett toppeffektbehov på runt 8 kw, Nibes 1255 kommer bara att gå kontinuerligt (på lägsta effekt) när det blir kallare än -6.5 grader ute.
Det tycker i alla fall jag är att överdimensionera en inverter.

I vinter t.ex. så har vi i Norrbottens kustland bara haft en enda månad med medeltemp under -6,5°C
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Mitt inlägg var inte menat att Ts borde välja en Nibe 1255 så håller med om att det blir för stor vp då kan man välja en billigare/enklare on/off istället om man nu inte väljer en Daikin som stämmer bättre effekt mässigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Nyfikna.

  • Gäst
Har du kollat punktfriktionen i en swing jmf en evolvent?
Dock, tror jag TS har valt redan av helt logiska skäl.
Sweetspot undrar man vad som menas Med det. Snitthuset i sverige är 149m2. Vad är toppeffekten, jmf önskad energiprestanda?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Snitthuset är 149 m2 och jag gissar att ett normalt toppeffektbehov ligger på ca 50-60 W/m2 vid DUT, vilket ger ca 7.5 till 9 kW som högsta effektbehov.

Många moderna hus är större än 149 m2, ibland mycket större, men ofta lite bättre isolerade, så visst, det finns en hel del hus som behöver runt 10-12 kW också, men jag tycker verkligen att Nibe helt missat Sweetspoten med sina två pumpar.
Den lilla invertern är ju nästan för liten även för ett nybyggt extremt välisolerat hus.

En Sweetspot är ju ett område på t.ex. tennisracketen som funkar allra bäst...
Tycker det funkar bra att överföra till värmepumpar ocksÃ¥.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Men en vp med minsta effekt pÃ¥ 4-5 kw lär inte fÃ¥ mÃ¥nga starter i de flesta hus sÃ¥ vad gör det om vp blir lite för kraftig  Sc:,h Släpper man tänket pÃ¥ att en inverter inte fÃ¥r stoppa sÃ¥ gör inte effekten nÃ¥tt men vp blir antagligen för dyr för mÃ¥nga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är inte bara det med stoppen, jag har dessutom svårt att tro att en inverter som går på mineffekt går med optimala förutsättningar när det gäller smörjning, inre läckage och COP.
Jag kan naturligtvis ha fel, men jag skulle personligen försöka hitta en inverter som låg så nära husets toppeffektbehov som möjligt om jag själv installerade en sådan, vilket mycket väl kan bli fallet relativt snart - vår värmepump har ju gått nu i 12 år, och dessutom "dubbelt upp" med både husvärme på vintern och poolvärme på sommarn.
Den börjar ju om man ser det så vara över 20 (drifts)år gammal...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om man läser energimyndighetens test så verkar inte 1255 lida av sin kraftiga effekt men hur det påverkar hållbarheten vet vi ju inte än men den har ju inte så låg min effekt heller. I dag finns det ju i princip bara 2 st inverters att välja mellan för de allra flesta men det lär nog ändras snart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu har jag inte lusläst testerna, men jag gissar att de aldrig går på mineffekt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det står inte vid vilken effekt inverters har testats men dom bör ha mätt effektiviteten på olika effekter och därefter har scop räknats fram antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har gissat att de kör med en testutrustning där de kör ca 10 kW (som på de övriga testade maskinerna) för att det skall bli så jämförbart som möjligt.
Men det är ju bara ren spekulation.
Det kan t.o.m vara så att tillverkarna fått välja vid vilken effekt de mätt COP, men det vore ju inte riktigt rättvist mot övriga testade maskiners tillverkare som inte kan optimera testerna på samma sätt.

Har försökt läsa mig till hur testerna gått till men så vitt jag kan se så har de inte testat de varvtalsstyrda pumparna i enlighet med reella förhållanden i huset med hög/låg förbrukning då det skulle ha gett helt andra värden, troligen till fördel för invertrarna som borde få varmare brine och lägre vbf om man gjorde ett test som liknade verkligheten i en villa där värmepumpen är överdimensionerad och därför kan gå på dellast.
Man har istället utelämnat testresultat på invertrarna.

Just detta får mig att tro att de bara mätt under en specifik belastning som ligger i det intervall som gäller för alla andra värmepumpar i testerna.
« Senast ändrad: 18 mars 2015, 07:40:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin 2,5-13kw
« Svar #88 skrivet: 18 mars 2015, 08:33:10 »

Just detta får mig att tro att de bara mätt under en specifik belastning som ligger i det intervall som gäller för alla andra värmepumpar i testerna.

Japp, samma mätpunkter och sedan bara en interpolering.
Ingen låst effekt på 10 kW
Brine satt till 0 °C via statisk last, invertrarna har högre COP I verkligheten än I testet.
Mvh
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin 2,5-13kw
« Svar #89 skrivet: 22 mars 2015, 15:09:09 »
Japp, samma mätpunkter och sedan bara en interpolering.
Ingen låst effekt på 10 kW
Brine satt till 0 °C via statisk last, invertrarna har högre COP I verkligheten än I testet.
Mvh
Daikin
Vid vilka effekter har dom mätt invertrarna i energimyndighetens test ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrdjup osv
« Svar #90 skrivet: 06 juni 2015, 16:58:20 »
Hejsan allihopa! Efter en hel del strul så har projektet blivit färdigt.

Det började med att foderrören tog slut, att slang inte fanns hemma hos återförsäljare eftersom det är brist i EU.
Läckage i svetsningen ute vid 90'böjarna mot slangen, övertrycksventil på kall/varmvattensidan missats osv.

Djupet till berget var betydligt längre än vi först trott, dyrt blev det. 72m foderrör totalt varav 3m sitter i berget.
Finkornig sand hela vägen till berget, inte ett spår av lera eller sten. Däremot verkar grundvattennivån ligga runt 40-45m då vi hittade vatten redan då. Därifrån spolade det på enda ner till 200m. Det tog hela 40min att borra sista 3 metrarna pga den stora mängden vatten som kom. Där avbröts borrandet.

Min borrare försäkrade mig om att effekten ur mitt hål utan problem skulle räcka även om djupet i berget endast blev ca130m. Han sa att mitt hål säkerligen hade 30% mer "effekt potential än normalt pga vattenflödet"

Jag ringde honom idag då jag ville veta hur högt vattnet stått i hålet när han släppte ner slangen. Han visste inte på rak arm men han hade skrivit ner det så kan skulle ringa på måndag. Hålet hade stått orört i 4-5 dagar innan slangen fördes ner.

Det som lever får se. Det är väl först i vinter man kan bestämma exakt hur bra hålet är? Eller kan man ta reda på det även under sommaren?







« Senast ändrad: 06 juni 2015, 19:11:00 av Tobbbe__ »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hur kan han uttala sig om vattenflödet i berget? Det som han ev kan veta är tillrinningen men det har ju inget med flödet "förbi"hålet att göra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur kan han uttala sig om vattenflödet i berget? Det som han ev kan veta är tillrinningen men det har ju inget med flödet "förbi"hålet att göra.

Det vet jag inte. Kanske var så att han menade. :P
Jag har 2st kalltjärnar bredvid mitt hus ca 50-80m bort. FrÃ¥n dom rinner det vatten till en större sjö ca200m bort. Jag antar att det är den "Ã¥dern" vi eventuellt kan ha träffat dÃ¥ mitt hus ligger mitt emellan. Kan man tvinga fram ett resultat ur hÃ¥let genom att förbruka stora mängder varmvatten? hehe!  a:gl


Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
"Ådern" är den "sjö" grundvattnet som finns på ca 45 meters djup, det brukar vara rätt jämt fördelat under markytan och inte minst om det är porös jordmån som sand. "Ådror" kan det vara om jorden är mycket tät, tex lera, och det finns sandlager "insprängda". Bor man så att marken "faller undan" under en längre sträcka så brukar grundvattnet vara rörligt men är det ett flackt landskap är vattnet ofta rätt stillastående.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Ådern" är den "sjö" grundvattnet som finns på ca 45 meters djup, det brukar vara rätt jämt fördelat under markytan och inte minst om det är porös jordmån som sand. "Ådror" kan det vara om jorden är mycket tät, tex lera, och det finns sandlager "insprängda". Bor man så att marken "faller undan" under en längre sträcka så brukar grundvattnet vara rörligt men är det ett flackt landskap är vattnet ofta rätt stillastående.

Jag bor geografiskt sett på kanten av ett berg där marken långt sett sluttar mot älven. Vet dock inte om det är för långt bort.
Man ser i alla fall att alla vattendrag leder till älven och dom närmast mig till "Hundsjön"

FrÃ¥gade tidigare  ifall man kan man tvinga fram ett resultat ur hÃ¥let genom att förbruka stora mängder varmvatten eller köra ut massa värme i huset? hehe! Typ "Simulera" vinter. :P



« Senast ändrad: 06 juni 2015, 22:31:26 av Tobbbe__ »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Simulera vinter blir nog svårt enklast är nog att vänta den kommer fortare än vi anar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Nu gubbs nu, nu, nu kommer svaret om inverterpumparna klarar sig med grundare hÃ¥l än on/off!!!  ;)

72m foderrör, de va rejält de typ 40 pannor i kostnad och jag som tyckte jag var illa ute på 37m.

Det blir nog bra detta  tummenupp även om det tar nÃ¥gra Ã¥r ytterligare att köra in rören.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu gubbs nu, nu, nu kommer svaret om inverterpumparna klarar sig med grundare hÃ¥l än on/off!!!  ;)

72m foderrör, de va rejält de typ 40 pannor i kostnad och jag som tyckte jag var illa ute på 37m.

Det blir nog bra detta  tummenupp även om det tar nÃ¥gra Ã¥r ytterligare att köra in rören.

/C


Jo du det vart riktigt djupt till berg!
En positiv sak var att vattnet stabiliserade sig ca 12 meter under markytan efter 2 dagar så 188m av hålet står det vatten i.

Köra in rören? haha

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!