Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optima 700, 290aw samt vedpanna  (läst 2173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
Optima 700, 290aw samt vedpanna
« skrivet: 15 oktober 2007, 08:32:38 »
Tacksam för tips och synpunkter gällande kommade installation.

Har en ved- och oljepanna idag, oljan är slut och tanken ska ut.

Jag har funderingar på att försöka ha vedpannan kvar och på något sett ihopkopplad med installationen av Optiman och 290aw.

Några erfarenheter och tips på hur man får detta att funka bra ihop?
NÃ¥gra tankar jag haft :
-Lite kulventiler och manuellt ratta om till ved-drift...?
-Köra tappvatten genom vedpannan först innan 290aw...? (ink. lite temp. skydd för AWn)
-Köra radiatorvattnet geonom vedpannan innan 290aw...? (ink. lite temp. skydd för AWn)
-Skaffa en ack.tank med flera ingångar och låta den ta hand om beskymret...?

Tanken är ju att försöka elda istället för att elpatronen ska gå...de förhoppningsvis få dagarna om året det behövs.

/Thomas
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optima 700, 290aw samt vedpanna
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2007, 20:58:56 »
Hej!

Vedeldning och flytande kondensering brukar vara knepigt att få ihop. Står valet mellan fast kondensering + vedeldning eller flytande kondensering + elspets så väljer nog jag det senare. Elförbrukningen torde bli rätt lika men du slipper elda med ved i det senare fallet.

Slulle du ändå välja tekniktank och fast kondensering behöver du inte någon 290AW, VP:n dockar du direkt mot tanken (som då måste ha VVB eller VV-slinga).

Om du väljer flytande kondensering och 290AW så sätt dit några kulventiler mot befintlig panna så har du en reservpanna om något skulle hända, jag tror dock du måste ha dubbla expansionskärl (en på vardera sidan om ventilerna).
« Senast ändrad: 16 oktober 2007, 21:02:29 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Optima 700, 290aw samt vedpanna
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2007, 22:21:33 »
Tack för svar.

Får fundera lite till över hur jag vill ha det.

Enklast, men osmidigast, blir väl kanske att ha några kulventiler för manuell omkoppling.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Optima 700, 290aw samt vedpanna
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2007, 17:49:26 »
Testar igen om någon kan säga att jag tänker helt fel.

Men jag funderar på vad som skulle bli fel om jag koppar på AWn efter shunten på vedpannan, på stigaren alltså.
På så vis, i mina tankar iaf, så kan jag vid VP-drift bara köra på. Skulle shunten vara öppen så värmer returen vedpannan, ingen större skada skedd. Är shuten stängd går returen direkt till AWn som om vedpannan ej skulle vara där.
Skulle jag få för mig att elda så förvärms vattnet (som då blir retur in på AWn) innan AWn, vilket (även detta i mina tankar) bara skulle få optiman och eltillskottet att inte jobba.

Samma tankegång när det gäller tappvattnet. Ta varmvatten ut från vedpannan efter skållningsskyddskretsen och leder den in som kallvatten på AWn. Då har jag alltid fräscht vatten i vedpannan och de dagar jag vill elda så behöver inte optiman eller eltillskottet jobba.

Ni fÃ¥r gärna idiotförklara mig eller pÃ¥peka vad som felar i mitt tankesätt.  ^-^
Kommer styrsystemet i AWn få spelet?
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optima 700, 290aw samt vedpanna
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2007, 18:31:45 »
Hmmmm..... Sc:,h

Eltillskottet tar sällan över utan skjuter till lite värme, VP:n står fortfarande för den mesta värmen (såvida utetemperaturen inte sjunker under -20 ºC). Eldar du med pannan så tar den över helt.

Ett annat problem är att med VP så bör man inte styra värmen inne med termostater utan AW:n få styra värmen inne med framledningstemperaturen (VP:n funkar bäst då). Och då måste du antingen ha shuntautomatik på vedpannan som styr värmen utifrån utetemperaturen eller springa och strypa på termostaterna när du eldar och öppna dem sen när VP:n ska ta över värmen.

Men frånsett detta så kan det kanske funka. :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Optima 700, 290aw samt vedpanna
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2007, 23:13:34 »
Det är ju just de få kallaste dagarna som eldningen är tänkt att äga rum. Och att då eldningen tar över helt är ju tanken.

Termostat synpunkten tror jag också löser sig eftersom de alltid står öppna och AWn jobbar mot inne- och utegivaren (?). De dagar jag skulle elda och få lite högre radiator temp och ev. behöva strypa termostaterna lär det vara så bistert att det inte är aktuellt därför...?

Alla frågor grundar sig i att jag kanske är onödigt rädd att eltillskottet ska jobba ihjäl sig...
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!