Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spola ur radiator slingorna  (läst 2079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Spola ur radiator slingorna
« skrivet: 31 juli 2009, 21:37:20 »
Hej, har koppat bort radiator slingorna på min gamla CTC oljepanna för att byta panna inomkort, undrar bara om det är en bra idè
att spola ut rören och radiatorerna nu när jag kan, vattnet är ju svart/syrefritt men måste man sedan "hetta" upp det nya vattnet för att få bort syret, är detta ingen bra idè eller ?
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad nyland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spola ur radiator slingorna
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2009, 21:47:51 »
Hur du än gör så får du in syre i systemet när du fyller igen. :)
Men varför spola? tror du att det är mycket skit i systemet eller?
CTC Ecoheat 10,5_v3.ca 750m slang
Timmerhus ca 220 kvm  utanför Östersund

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Spola ur radiator slingorna
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2009, 08:13:11 »
Jag tror nog att han syftar på att i de flesta manualer så vill leverantören att man spolar ut systemet innan installation. Om det sedan är nödvändigt tja...

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Spola ur radiator slingorna
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2009, 22:31:23 »
Jag har precis kopplat bort min vedpanna vilket medför att "radiatorslingan" står tom, så jag går i samma tankar.. Är det ngn id´e? Är det ngn fara att radiatorslingan står öppen en längre tid? kommer nog dröja ca 4 veckor innan allt är installerat.

Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Spola ur radiator slingorna
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2009, 22:51:14 »
Hej, jag spolade ur slingorna på nedreplan igår och det kom faktiskt lite skit oxå, kåken (och mest troligt majotiteten av vattnet) är ju från 72......spola ur i en hink så ser Du vad som blir kvar på botten när Du tömmer försiktigt
Lyacka till  :)
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!