Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme = Solenergi?  (läst 19245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
Bergvärme = Solenergi?
« skrivet: 01 mars 2014, 11:37:27 »
Läser man om geoenergi dvs bergvärme så är det nästintill 100% "gammal" solenergi. Endast 1/10'000-del är värme från jordens inre (enligt vad jag hittade).

Hur fungerar det? Hur kommer solvärmen så långt ner som 100-300m eller ännu längre ner? I Sibirien klarar den ju inte ens av att tina upp markytan. Så hur återladdas berget med "ny" solvärme? Ju längre ner i berget man kommer ju varmare blir det. Nere i Kirunagruvan är det ju duktigt hett nere på 1400m-nivån. I en dokumentär om tunnlar i Schweiz så sa de att värmen kom av bergets tyngd dvs bergmassan ovanför. Om det var solenergi så borde den ju avta med djupet.

Samtidigt verkar 51% av solinstrålningen "fastna" i backen och det är ju stora energimängder som strålar in. 1 timme solinstrålning motsvarar hela mänsklighetens energibehov under ett år, och då strålar det in ytterligare 8759 timmar solljus som måste ta vägen någonstans!

För mark- och sjövärme är enklare att se sambandet med solinstrålning och energilagringen.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2014, 11:59:58 »
Det är ju inte bara strålningen som värmer, så fort luften är varmare än jorden transporteras ju värme från luften till jorden.
Om du tar in en kall stor sten i rummet så får den ju snart samma temperatur som inneluften trots att du inte har någon solstrålning.
Från solen, via luften, till jorden tror jag på...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2014, 12:35:01 »
Värmen i ostört berg är till 100% från geoterminsk energi.

Ostörd bergtemperatur på 10 meters djup, är oftas densamma som årsmedel på uteluften. I norr kan bergtempen vara högre på grund av att snön isolerar bort kylan i uteluften d.v.s. avkylningen på berget blir lägre.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2014, 16:07:18 »
Jag hittade detta på Wikipedia:

I motsats till mångas uppfattning nyttjar inte traditionell bergvärme så kallad geotermisk energi, d.v.s. värme från jordens inre. Om man i Sverige avser att utnyttja värme från jordens inre krävs att borrhål med minsta djupet 1000–2000 m[1] borras. Denna metod är i dagsläget oerhört kostsam och i praktiken inte möjlig att använda för reguljär utvinning av stora energimängder.

Är detta fel menar du? Har du någon källa att hänvisa till?

Vid sydpolen täcks markytan av 4500 m tjock inlandsis som isolerar markytan mot den kalla luften. Om det skulle komma geotermisk värme från berggrunden borde väl isen smälta underifrån?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2014, 16:54:33 »
Hittade detta på http://geoenergicentrum.se/geoenergi-2/sa-funkar-geoenergi/

Citera
Geoenergi utgörs i huvudsak av solenergi, som passivt lagras i mark, berg och grundvatten. Solenergin når – tack vare direktinstrålning, nederbörd och vind – ner till ett djup av ca 10-15 m, där temperaturen är ungefär lika hög som luftens årsmedeltemperatur. På större djup fås en gradvis ökning av temperaturen genom värmen som alstras i jordens inre och som strömmar upp mot markytan – så kallad geotermisk värme. I Sverige ökar temperaturen i marken med ca 1-2 grader per hundra meters djup, och det geotermiska värmebidraget är mindre än 5% av det totala värmeinflödet.

Så det innebär ju att på 200m djup så är ju all värmeenergi från jordens inre och bidrar till 5% av energiinflödet till jordens yta, eller? Har svårt att se hur solinstrålningen eller luftens temperatur skulle kunna nå ner till 200m bergdjup om inte grundvattnet transporterar värme från ytan och nedåt, men det låter omvänt..

Om berget är +10C i snitt strax under ytan så borde det vara kring 12-14C på 200m. Varför är då inte kylmediet +12C när det kommer in till VP? det ligger ju kring +0C. Är det inte tillräckligt bra återladdning kring borrhålet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2014, 19:01:37 »
Nej, temperaturen på 200 meters djup är ett resultat av solinstrålningen i kombination med temperaturgradienten som orsakas av värmetransporten från jordens inre. Skulle solen plötsligt slockna skulle temperaturen på 200 meters djup efter något hundratal år vara betydligt lägre än vad den är nu.

Att ingående köldbärare inte är lika varm som berget beror på värmeöverföringsmotståndet i slang, borrhål och berg. De första första 15 minuterna pumpen går sommartid har man en temperatur på KBin som är rätt nära bergets temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2014, 20:10:46 »
Siffran "mindre än 5%" måste ju rimligen vara kopplad till ett speciellt djup...
Den lär ju vara större i varje given plats på 200m än på 100m tex.
SÃ¥ vad menas med 5%?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2014, 10:14:20 »
Siffran 5 % är lite konstig, jag tycker inte det går att slå fast en procentsats. Om temperaturgradienten är 1,5 grad per 100 meter och bergets värmeledningsförmåga är 3,5 W/(K*m) blir värmeflödet 0,015 x 3,5 = ca 0,05 W/m2. Har man en markvärmeslinga som täcker 1000 m2 är flödet genom den ytan 50 W vilket blir ca 430 kWh/år. Har man en slinga som täcker 1000 m2 tar man förmodligen ut i storleksordningen 20 - 30 MWh/år värme från marken. Andelen geotermisk värme kan man då säga är under 2 % av totala värmeuttaget.

För ett borrhål blir en kalkyl lite meningslös. Under de första 10 åren tar man till allra största delen ut lagrad värme, värme som är lagrad solvärme som jag ser det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2014, 10:28:21 »
Olle......jag skrev ostört berg och inte bergmassa som är avkylt via en
bergvärmekompressor.

Geotermisk energi strömmar förbi jordytan i Sverige med en medeleffekt om
0,07 W/m².

Fasövergång is/vatten kostar 333 kJ/kg, och värmeenergin från bergets inre
är som exempel i Sverige 0,07 W/m². Då är det lätt att förstå det inte
händer så mycket med issmältningen i sydpolen. Speciellt då isen väger 917
kg/m³ d.v.s. det skulle kosta 85 kWh eller ta 140 år innan geotermisk energi
smält den nedersta metern.

Angående Wikipedia, så är påståendet om att bergvärmepumpar inte utnyttjar
geotermisk energi helt fel. Naturligtvis så slukar värmepumparna all
geotermisk energi som finns på den egna tomten....typ 1 000 kWh/år. En
energibrunn på 1 000 - 2 000 meter avser nog att värmeenergin ska
distribueras direkt till värmesystemet utan hjälp av någon kompressor, och
ändå vara varm nog för att skapa komfort. Men inte heller det är riktigt
sant, då den typen av värmeenergi idag nyttjas från betydligt
grundare djup.

Roland....lyser inte solen så blir medeltemperaturen i uteluften lägre och
avkylningen från markytan blir högre. I övrigt har solen inget att göra med tempen på
200 meter i ostört berg.
« Senast ändrad: 02 mars 2014, 10:42:11 av Lexus »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2014, 10:48:28 »
Dags att uppdatera Wikipedia!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2014, 14:08:40 »
Så, om jag borrar en energibrunn till 200m så plockar jag alltså ut energi som jordens inre sakta men säkert värmt upp berget med. Hade yttemperaturen varit lägre så skulle berget kylas lite mer men fortfarande återladdas via kärnprocessen i jordens kärna. Från ytan ner genom kontinentalplattan är det 8-20mil. Nere i astensosfären http://en.wikipedia.org/wiki/Asthenosphere är det +1400-3000C http://www.ask.com/question/what-temperature-is-the-asthenosphere.

Om det nu ökar +15C/km eller +150C/mil bergdjup så skulle vi alltså nå +1200C efter 8mil och +3000C vid 20mil så det verkar ju stämma.

Astenosfären är plastisk och transporterar energi från kärnan. Så det måste vara den energin som sakta rör sig uppåt. Vid markytan utgör den bara någon procent då solen fixar resten men på 100-100m djup kan inte solen påverka speciellt mkt. Alltså är det kärnans energi man tar av dvs återladdningen sker inte från solen. Låter ju som Wikipedia har duktigt fel här (men rätt om det gällde jordvärme).

Då är ju frågan hur mkt man kan ta ut ur berget utan att det inte klarar att återladda sig samt hur mkt grundvattnet påverkar. Har hört en siffra 34W/m aktivt hål. Med siffrorna ovan (0,07W/m2) skulle varje meter borrhål motsvara 485kvm berg (borde det inte bli en bergvolym istället?).

Känns som att grundvattenrörelsen på 100-200m djup inte är speciellt hög dvs att vattnet inte skulle hjälpa till att flytta värmenergi.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2014, 14:50:27 »

Då är ju frågan hur mkt man kan ta ut ur berget utan att det inte klarar att återladda sig samt hur mkt grundvattnet påverkar.


Jag skrev tidigare att den egna tomten gav runt 1 000 kWh/år från geotermisk energi. Oftast hämtar vi villaägare upp 15 000- 25 000 kWh/år från berget d.v.s. ett underskott om 14 000- 24 000 kWh/år.

Det underskottet återladdas från omgivande berg och/eller värme från markytan d.v.s. solenergi.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2014, 15:17:43 »
Roland....lyser inte solen så blir medeltemperaturen i uteluften lägre och
avkylningen från markytan blir högre. I övrigt har solen inget att göra med tempen på
200 meter i ostört berg.

Hur resonerar du när du påstår att solen inte har något att göra med temperaturen på 200 meters djup?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2014, 15:52:18 »
Jag tycker mig läsa att det är solvärme vi använder, ex från SVEPs dokument.
http://www.svepinfo.se/usr/svep/resources/filearchive/9/faktablad_bergvarme.pdf
Citat:
Med bergvärme får du ett uppvärmningssystem som hämtar lagrad solenergi från berggrunden
Slut citat:

Citat från Thermias frågor och svar:
Tar värmen slut om även grannarna borrat?
Nej, den värme som värmepumpen utnyttjar är solenergi som är förnyelsebar. Dock ska ett avstånd på minst 20 meter finnas mellan grannars borrhål.
Slut citat:

Nu orkar jag inte leta fler citat, men vill minnas att jag sett samma text i olika tappningar från fler leverantörer.
Tycker själv att det låter smått otroligt att solvärmen ska nå 200m ner i berget, men vad vet jag?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2014, 15:53:06 »
Hur resonerar du när du påstår att solen inte har något att göra med temperaturen på 200 meters djup?

Du har väl sett att jag skrivit "ostört berg". ??

Jag vet inte vad jag ska svara dig, mer än det jag skrev i inlägget d.v.s. indirekt så påverkar solen temperaturen på 200 meters djup. Men eftersom du inte köpte det, så är det något annat som du anser är det rätta svaret.

Presentera gärna ditt resonemang.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!