Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad skulle hända om....  (läst 1360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
Vad skulle hända om....
« skrivet: 16 december 2012, 09:53:47 »
En liten fundering jag har haft: Vad skulle hända om kontaktorn skulle bränna fast eller fastna, kompressorn skulle ju bara fortsätta att snurra. Tidigare i värmepumpen så fanns det bara termiskt motorskydd och då skulle den bara bryta upp manövern till kontaktorn och det hjälper inte.

Vad skulle kunna hända? Ett rör som ger med sig pga högt tryck? Eller skulle bara kompressorn jobba tills säkringen till värmepumpen löser eller kompressor ej orkar mer?

Om vi säger att röret skulle ge med sig, vilka krafter handlar det om?


« Senast ändrad: 16 december 2012, 09:57:37 av lulegurra »
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad skulle hända om....
« Svar #1 skrivet: 16 december 2012, 10:05:25 »
Troligen inget. pumpen orkar knappast bygga upp et så högt tryck att det föreligger nån fara. Skulle ett rör spricka så pyser bara gasen ut. Nu är det ytterst ovanligt att en kontaktor brinner fast så att alla kontakterna fortsatt är slutna, oftast är det en eller två kontakter som inte bryts och då kommer säkringen att gå/lösa ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vad skulle hända om....
« Svar #2 skrivet: 16 december 2012, 10:13:44 »
Har varit med om det scenariet, men det var en värmepump på 9MWv och den hade separat oljesystem för smörjning som inte gick igång efter ett strömavbrott.
Kontaktorn på kompressorn hade klibbat och återstartade efter strömavbrottet medans alla andra system stod still.
Det blev turbinsallad.

Vad som händer hemma vet jag ej, men ett termiskt motorskydd är allttid bra.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad skulle hända om....
« Svar #3 skrivet: 16 december 2012, 11:42:23 »
Motorskyddet skulle förhoppningsvis bryta strömmen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Vad skulle hända om....
« Svar #4 skrivet: 16 december 2012, 14:20:11 »
Motorskyddet skulle förhoppningsvis bryta strömmen.

Inte om man har ett termiskt motorskydd den bryter bara upp manövern till kontaktorn som då brunnit fast, vilket satt tidigare i min värmepump (skulle tro att det är vanligast??).
Jag har bytt till motorskyddsbrytare istället som bryter upp alla faser vid överström, samt satt dubbla kontaktorer fast det verkar ju vara lite att överdriva...  :D

« Senast ändrad: 16 december 2012, 14:22:05 av lulegurra »
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!