Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stoppa ständigt flöde av ackvatten  (läst 9346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #15 skrivet: 05 maj 2009, 15:01:59 »
Hej,

Har själv en NIbeF2025-10kw, kan ej IVT. Om nu inte din VP kan styra en CP, så finns det strömreläer som känner om tex IVT tar mer än 3A(kompressorn går) då drar ett relä som styr din CP.
För din problematik på vinterhalvåret skulle ett tidrelä & med en termostat kanske funka! att du kör tex 30sek/30min när det är minusgrader ute, för att förhindra frysrisk.

I Niben finns denna styrning inbygd.

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #16 skrivet: 06 maj 2009, 08:49:49 »
Emwgrni: Ja, ungefär så borde det ju fungera. Märkligt att IVT inte klarar att koppla sin stora fina Optima mot acktank på ett vettigt sätt.

Men nu verkar det lösa sig. Har idag diskuterat med en annan IVT-installatör (min installatörs expert). Vi kom fram till att låta kompressorströmen styra en trevägsventil så att det via en parallellkoppling placerad mellan CP och tank skapas en lokal slinga för CP-VP när VP inte är i drift. Denna ventil kan ev. stå någon procent öppen på vintern för att hindra frysning .

RÃ¥kade vara vid pumpen just när den slog av igÃ¥r ca. 10:15 sÃ¥ jag gjorde Ã¥ter ett litet test och stoppade CP. Klockan 16:00 hade tanken fortfarande inte nÃ¥tt ner till VPs starttemp man jag var tvungen att starta CP Ã¥ dÃ¥ gick tanken fort ner till VPs starttemp. Men det blae i alla fall drygt 5 timmar stillestÃ¥nd i.st.f  3.


Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Islander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #17 skrivet: 22 maj 2009, 20:28:55 »
Hej,jag har skaffat en Nibe F2025-8kW som ännu inte är inkopplad. Men kommer man inte ifrån problemet om man ansluter c:a 50cm från botten och fram-ledningen c:a 90cm från botten på en tank som är 170cm hög?

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #18 skrivet: 03 december 2009, 10:48:12 »
SÃ¥ äntligen är problemet löst. Ett litet stickrör mellan ingÃ¥ende och utgÃ¥ende rör pÃ¥ värmepumpen och en trevägsventil som ändrar flödet om VP är pÃ¥ eller av. Är VP av bildas en lokal slinga VP-cirkulationspump. SÃ¥ nu flödar inte det varma ack.tanks vattnet lägre genom en avstäng VP. Jag kan tända en stöd eldning när jag vill utan att stänga nÃ¥gra ventiler och jag behöver inte passa pÃ¥ när värmen i tanken sjunker efter som allt är öppet startar VP av sin egen automatik Jag kan till och med tända en panna när VP är igÃ¥ng. Eftersom veden värmer snabbare än VP stannar VP när tanken kommit till VP:s stoppvärde, trevägsventilen ändrar flödet till "lokalslingan" och vedpannan fortsätter att höja värmen i tanken utan att värmen cirkulerar ut i den kalla VP.   studs *roflmao* studs *roflmao* Thumbsup
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #19 skrivet: 06 december 2009, 03:34:25 »
Jag hade kopplat in VPn via plattvärmeväxlare och haft glykol i VP kretsen.  :)

Sen in till värmepumpen från rad returen samt ut från vämepumpen antingen tillbaka på returen (vid stödeldning/vintertid) eller till frameldningen (sommartid).

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #20 skrivet: 07 december 2009, 11:45:18 »
Här på västkusten växlar ju den svalare halvan av året mellan "vintertid" och "sommartid" ett par gånger i veckan så jag gillar att ibland kunna skicka in en panna ved vid behov och sedan glömma allt igen utan att behöva röra en enda kran varken före eller efter.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!