Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av Elpanna till Luft/vatten.  (läst 4908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

LOy

  • Gäst
LOy
Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« skrivet: 02 januari 2016, 22:48:25 »
Hej, jag är lite inne på att byta den ganska gamla elpanna som finns i mitt hus. Förutom den pannan så är det också en gammal luft/luft som sitter i trappan till övervåningen som inte verkar fungera särskilt bra, så den ska väl bytas längre fram den med.

Huset är enligt mäklare på 100 kvm2 boyta, men jag tror inte dom räknade med källarrummet som också är uppvärmt så jag säger 100-120 kvm. Byggt på 50 talet med gamla treglasfönster. Driftkostnad 34000kr, då är det enskilt avlopp och egen brunn så jag antar att typ 28-30000 är bara el och resten sophantering.

Jag är rätt inne på denna MITSUBISHI W85 PACKAGE + ECODAN
Värmer mellan 20m² - 180m² och ger 9.4 kw som max? om jag har förstått rätt. Denna borde väl räcka till mitt hus? I och för sig tycker jag 9kw som bäst låter lite lite så jag har kollat på denna också.

MITSUBISHI SW100 SPLIT + ECODAN
Värmer mellan 20m² - 260m² max 14 kw,  verkar lite overkill men det kanske är lika bra? Bägge har inverter sÃ¥ tänker att dom anpassar sig rätt effektivt själva.
Split har ingen risk för att frysa vid strömavbrott om jag har förstått det hela rätt?

Prisskillnaden är på 9k ungefär så kanske lika bra att bara hugga den större?

Kommer förövrigt beställa med installation från nätet, vet inte om man får skriva in adresser här så struntar i det, men har gjort köp där innan och är mer än nöjd med det hela så tänkte köra på det igen.

Tacksam för alla tips och ideer

Tack på förhand.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2016, 12:28:57 »
Tänk pÃ¥ att värmepumpens uteffekt sjunker ju kallare det är ute. Hur hög effekt behöver elpannan ge när det är som kallast?  Vilken framledningstemp behövs som mest?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Loy

  • Gäst
Loy
SV: Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2016, 16:00:01 »
Ja det är det jag har i tankarna bär jag sneglar pÃ¥ den större pumpen. Jag har ingen koll pÃ¥ vad för effekt eeller framledningstemperatur som behövs. Kan man pÃ¥ nÃ¥got sätt fÃ¥ fram dom uppgifter?  Elpannan är frÃ¥n 80 talet sÃ¥ den ger inte sÃ¥ mycket digital info...

Loy

  • Gäst
Loy
SV: Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2016, 16:04:50 »
Glömde lägga till. Att huset ligger i Falkenberg i hallans pÃ¥ västkusten. Kan kanske vara av intresse när man sk beräkna temp. Väldigt öppet runt om med Ã¥kermark. 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2016, 16:10:22 »
Framledningstempen borde man kunna se om det finns nån shuntautomatik eller kurvstyrning i elpannan. Vad är det för effekt på pannan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2016, 23:50:10 »
Du klarar dig med en pump på ca 9-10kW (jag värme ju ca 180m² med en 8kW maskin och jag bor kanske 8 mil norr om dig)

Men jag har för mig att W85 är en enfas maskin och jag är lite allergisk mot enfasvärmepumpar, därför skulle jag nog satsa på SW100 även om den är lite för stor men du kommer inte att ha någon stöttning av elpatronen med den pumpen.

Ett alternativ kan vara att titta på 14kW Samsung hos samma försäljare (polar....... ) som kostar nästan som en ME W85 eller Toshiba Estia 11kW 3Fas för samma pengar.

Annars finns Nibe,CTC,Bosch osv.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

LOy

  • Gäst
LOy
SV: Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2016, 18:07:02 »
Ungefär 19 grader i huset, alla element pÃ¥ 3 av 5. Samt luftvärmepumpen pÃ¥ 21 grader.  Framledningstemp pÃ¥ 45-50 grader enligt pannan. Panntemp pÃ¥ strax under 60 grader. Vattentryck ca0.35 , Knappen nerfälld pÃ¥ vinter,  Kopplingsur stÃ¥r pÃ¥ kvart i tre vad det nu innebär.  Finjusteringsprogram pÃ¥ 0, nattsänkning -5.

Tre dioder varav två lyser, de som lyser är markerade med 2.25 kw och 4.5 kw, 9 kw dioden lyser inte.

Jag har precis tagit över huset så därav min ganska knapphändiga info.

Vad är fördelen med 3fas istället för enfas maskin?  Vissa pumpar har t.ex 3fas pÃ¥ en av delarna men inte pÃ¥ den andra.

Har en till fundering angÃ¥ende en stuga som ligger ungefär 10m frÃ¥n mitt hus, skulle man längre fram kunna gräva en kulvert och dra rör för att pÃ¥ sÃ¥ sätt värma stugan med den nya luft/vatten pumpen ocksÃ¥? Stugan är pÃ¥ 2 rum och kök pÃ¥ strax under 50 kvm. 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2016, 21:02:04 »
Nackdelen med 1-fasmaskiner är att dom belastar en fas så mycket att man kan behöva större huvudräkningar (vilket kostar mer). Dom system som har 1-fas till ena delen och 3-fas till den andra har förmodligen 1 fas till utedelen (kompressorn) och 3 faser till innedelen där elpatronerna sitter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

LOy

  • Gäst
LOy
SV: Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2016, 20:53:39 »
Okej, men dÃ¥ kör jag pÃ¥ SW100 split ecodan.  Vad tror ni om min ide med kulvert till stugan?

Utloggad Natty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2016, 00:18:38 »
Ursäkta mig min svenska är inte så bra, men jag ska försöka. Jag är engelsk. Jag följer detta med stort intresse. Jag ser på dessa två modeller också.
Jag bor i Stockholm och ersätta min gamla Elpan.
Jag är lite orolig för bullret från SW-serien Split. Energimyndighetens testresultatet för SW75 hade en Ljudeffektnivå av 69db. Men Mitsubishi hävdar att det är 47 dB på deras tekniska spec. En stor skillnad. Det mänskliga örat uppfattar volym fördubblas varje 10 dB ökning.
Den W85 hade en trevlig låg 61 dB, men Mitsubishi krav 46 dB.
Jag måste placera enheten i närheten av ett sovrum så att buller är viktigt för mig och min granne.
Jag är inte säker på vad du ska göra som jag inte riktigt förstår om varför en eller tre fas är viktig och jag föredrar att ha mer makt med SW100.
Hur som helst jag bara låta dig veta.
Vi vill också leverera värme vår stuga i trädgården.
Lycka till! :)

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2016, 12:32:06 »
Hi Natty and welcome

If the sound levels differ from what the manufacturer say and actuall test i would rely on the test resaults.
The manufacturer always look to get a low resault and the test looks at how high it really gets.

I translated a old text that i had about Air/Water heatpumps and sound.


Citera
Soundlevels are very different from person to person but if I look a little on my own heatpump, it has a noise level of about 65dBa 30cm from the wall and because it is an ON / OFF machine, it always goes 100% when it goes (It is either max sound or silent).

Note then that these machines are on the outside and if you look at what A window reduces in DBA it will be with double glazing, a reduction of about 35dba and triple glazed windows reduce around 42dBa.
I took up the noise reduction on the window because it is the window that lets most sound to pass on the entire facade.


Consider then that a bumblebee buzzes with 50-60dBa, the library is often 40dBa, a refrigerator with 40dBa considered quiet.
Drizzle measured with my phone 42dBa, A passing car (CA15 meters distance) measured with the phone 62dBa (go to the AppStore or AndroidMarket and download a decibel meter) may not be 100% accurate, but can give a good indication´.

So you have double glazing and a heat pump that produces 65 dBA on the outside then you have approximately 30 dBA indoors which is lower noise level than at the library (almost on par with a rustling forest)
Not so high ;)

Difference with 1 phase or 3 phase heatpump
With a 1 phase heatpump you may need to balance your electrical system in the hous so no heavy consumer are on the same phase as the heatpump.
And a 1 phase heatpump may require bigger head fuses.
A 3 phase heatpump is often just plug and play because it put an equally load on all phases.

If sound is verry important i would look at Vissman Vitocal 300AW,Daikin ERLQ,ME PUHZ-WS100,Thermia Atec or IVT AirX/Bosch Compress6000AW.

And here are two youtobe clips with air/water heatpump soundlevels (Summer low load)


And a clip about heatpump tests


Consider to start a new post for your prodjekt where you can tell us how your hous is built and what heating system i has today.
In that thread/post we want to know the insulationstandard,windowstandard and electricity consumed each year.

Good luck
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Natty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av Elpanna till Luft/vatten.
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2016, 12:23:48 »
Hej tusen tack for tips! Very helpful I will start a new thread and so much info to take in.
Nat

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!