Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut min L/V pump!  (läst 2918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Byta ut min L/V pump!
« skrivet: 25 april 2005, 09:50:07 »
Nu har min Thermia ModulLuft från början av 80-talet börjat tappa kraften - den har inte tillräckligt med gas och jag misstänker att det är problem med avfrostningselementet. Den är dessutom kopplad till en oljepanna som vi vill byta ut.

Nu är frågan - kan jag behålla varmvattenberedaren och stysystement (en liten TA dator som funkar bra, med rums och utegivare).

Skulle jag tex kunna köpa en CTC utedel och en elkassett och klara mig med det - eller gör jag det för enkelt för mig??

Hoppas nÃ¥gon har tid och lust att hjälpa mig i familjediskussionen!  ???

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta ut min L/V pump!
« Svar #1 skrivet: 25 april 2005, 18:57:04 »
För att styra en CTC EcoAir tror jag du behöver antingen en CTC EcoEl (den ersätter då din nuvarande vv-beredare) eller CTC EcoLogic. EcoLogic styr då värmepumpen med flytande eller fast kondensering mot ditt nuvarande system shuntat eller oshuntat.

För den som vill använda CTC EcoAir med fast kondensering (är det så din gamla värmepump funkar?) så finns även en modul som kopplas in direkt i utedelen som heter EcoBasic.

Frågan du bör ställa är om den ökade besparingen med flytande kondensering med EcoEl betalar inköpet och installationen av en sådan. Priset på en EcoEl är cirka 25000 exkl installation.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad JohanL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta ut min L/V pump!
« Svar #2 skrivet: 25 april 2005, 22:10:00 »
Då går det inte att använda sin gamla styrenhet alltså.

För mig som egentligen inte kan det här - fast eller flytande kondensering  Sc:,h ??

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta ut min L/V pump!
« Svar #3 skrivet: 25 april 2005, 22:31:08 »
Jag tror det kan vara svårt att använda det gamla styrsystemet, men jag är inte säker.

När det gäller fast och flytande kondensering så titta i ordlistan: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad JohanL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta ut min L/V pump!
« Svar #4 skrivet: 26 april 2005, 18:29:09 »
Tack för all hjälp - ordlistan är guld värd. Min gamla har flytande kondensering och det verkar inte vara för lite gas trots allt enligt en expert som var här. Den verkar klara sig alltså! Fantastiskt - den är trots allt sedan 1982!
Johan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!