Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det rätt pris pÃ¥ dessa offerterna?  (läst 4157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är det rätt pris på dessa offerterna?
« skrivet: 19 juni 2005, 09:11:45 »
Jag har nu fått in offerter på några olika alternativ. Vad tror ni om dessa priser? Ligger de "rätt"?

Alt 1
•   Borrning av energibrunn 139 meter aktivt djup inklusive 6 meter foderrör. (Beräknat totaltborrdjup 170m).
•   In grävning av kollektor samt hÃ¥ltagning i grund/fasad (ej natursten) en container för borrkax. ( Tömning sker pÃ¥ baksida av hus )
•   Utlyft av befintlig värmepanna.
•   Värmepump NIBE FIGHTER 1230-8 Kw. ( Se datablad )
•   Om önskas seriekopplas befintlig varvattenberedare. (Om möjligt)
•   Installation av värmepumpsanläggningen mot befintliga uttag  pannrum.
•   Inkoppling mot befintlig elcentral 16 A avsäkring vid 6 Kw elpatron 20 A vid 9 Kw
•   Driftsättning av den installerade värmepumpen
•   GenomgÃ¥ng av den installerade anläggningen.
•   Teknisk dokumentation.

131000 SEK med moms.
Tillkommer 400 kr/m grävning in mot fasad. 562kr/m foderrör (kommer gå åt ca 20m).
om så önskas: Fläktkonvektor i pannrum för 5500 kr. Bortforsling av panna till självkostnadspris.


Alt. 2.
Sanyo SHP(CO2) installation samt demontering av bef. panna.
95000 SEK.

Alt 3.
Zirius vp M1-5 DX dockad till bef. panna och vvb
68000SEK

Alt. 4.
Zirius vp M2-5 DX komplett med ack.tank.
88000SEK.

Vad tror ni?
Själv lutar det åt bergvärmepump (trots högre priset och "risken" jag tar att inte stöta på berget...)

tack på förhand.

Utloggad dba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är det rätt pris på dessa offerterna?
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2005, 23:03:12 »
Inlägget läst 117 ggr. Ingen kommentar... fiR:

Här fick man inte någon hjälp - eller är frågan fel ställd????

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Är det rätt pris på dessa offerterna?
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2005, 00:04:25 »
dba: jag känner inte till alternativen till bergvärme som du har tittat på, då blir man lite orolig var det gäller kommentarer och jag tror många känner samma sak.

Om man bara ser till bergvärmealternativet så finns det lite att kommentera ala det vanliga.
Hur har man exakt kommit fram till att 170m borrning ger 139m aktivt djup? jag tycker det låter som att man räknar med att sälja en hel del foderrör till dig.
Försök få borraren att borra 20m extra till samma kostnad /delad kostnad och ev bjussa på lite mer foderrör
om det är så att det är en bit till berget.
Om dom nu ska lyfta ut befintliga pannan kan dom ju lika gärna köra iväg den..
Priset känns som att det ink separat vvb...

Du blev väl inte klokare, men fick ett svar i alla fall..

Lycka till med ditt val - Tony
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Är det rätt pris på dessa offerterna?
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2005, 01:05:19 »
Eller så är det så att de priser du fått är rimliga.

Precis som Tony Tiger känner inte heller jag till dina alternativ till Nibe så det blir inga kommentarer om dom.

Jag tycker nog de priser du fått avspeglar verkligheten. Prisnivån beror varierar dock beroende på var i landet man bor. Dyrare i Stockholm, Göteborg mfl storstäder och billigare ute i landet (trots längre transporter Sc:,h ).

Jag vet inte om jag tolkade dina siffror fel men du skrev 139m aktivt inkl 6m foderrör, Jag antar att vi pratar 139m aktivt hål (av 170m totaldjup) och att det ingår 6m foderrör i totalpriset.

Ingår håltagninegn i priset?

Om du har isolerade värmerör idag i pannrummet och tänker sätt in en fläktrkonvektor kan du även isolera de nya värmerören.

Se till att få ett återbesök inplanerat och inkluderat i priset både efter några veckor (fyllning/luftning kollektor) och när det blir kallt ute. Dom kan ju ändå inte justera in pumpen under sommaren och borde därför komma tillbaks när det blir kallt för att göra detta.

/Johan


Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det rätt pris på dessa offerterna?
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2005, 07:05:50 »
Kolla med någon IVT-leverantör som har erfarenhet av kompaktkollektorer, eftersom du har så långt (jag antar att du vet ganska säkert att det är långt till berget) till berggrunden så kommer priset att dra iväg ganska ordentligt, enligt vad jag erfarit så kostar en installation med kompaktkollektorer något lägre i pris än en konventionell bervärmeinstallation (din blir inte konventionell, med det stora djup du har till berg), det borde därför bli billigare.

Har du plats för markvärme med vanlig markkollektor är det detta du skall satsa på.

Ziriusmaskinerna tar den effekt som krävs från en liten yta, detta innebär relativt låga förångningstemperaturer, frysning av marken (med tjällyftning som möjlig risk) och historiskt sett en tveksam COP. Jag vet dock för lite omdessa värmepumpar för att kunna säga nåt definitivt, den låga investeringskostnaden kan faktiskt göra dem till ett vettigt alternativ. Lika gärna Zirius som Sanyon i alla fall.

Om du inte har plats för en valig markkollektor, försök komplettera kompaktkollektorer som tar utgående KB (den kallaste), sätt sedan 100 meter konventionell kollektor efter den för att toppa tempen litegrann.

Det är dock svårt att råda dig om exakt vad du behöver, vad som vore bra att veta vore var du bor, hur många i hushållet, tidigare/nuvarande elförbrukning, typ av radiatorer, klena eller rejäla. Byggår, och vilken typ av isolering som används i huset.

Bor du söder om Stockholm skulle jag nästan råda dig att titta på en luft/vattenvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är det rätt pris på dessa offerterna?
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2005, 20:08:24 »
Tack för era synpunkter :)

Verkar som om mina priser inte är orimliga...

Borrdjupet har jag diskuterat en del med dels offertgivaren samt med en borrfirma. De säger 20-30m till berget och jag "räknade med" 30m (dvs 24m foderrör utöver de 6 i offerten).

Mailade SGU och fick detta svar:
Vi har en borrning på xxxgatan 24 där var det 54 m till berg även närliggande brunnar har relativt stora jorddjup
berget bestod av urberg dvs tämligen normal värmeledningsförmåga
  huvuddunk

Detta är 200m från mitt hus, så där föll nog idén om bergvärme.

Bor i Halmstad - så nu blir det nog Sanyo luft/vatten...



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det rätt pris på dessa offerterna?
« Svar #6 skrivet: 21 juni 2005, 21:36:57 »
Citera
Bor i Halmstad - så nu blir det nog Sanyo luft/vatten...

Varför just den, det finns ju en uppsjö luft/vattenvärmepumpar med högre uteffekt och lägre pris.

Om du dimensionerats en Nibe 8 kW värmepump så räcker inte Sanyons 4.5 kW särskilt långt.

Skulle tro att besparingen blir lika stor med någon annan luft/vattenvärmepump, t.ex. IVT, Nibe, euronom eller Stiebel Eltron.

Stiebel Eltrons värmepumpar går ned till -18 grader innan de slår av, de kostar lite mer än de övriga jag nämnt, men inte lika mycket som sanyon.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är det rätt pris på dessa offerterna?
« Svar #7 skrivet: 22 juni 2005, 12:55:56 »
Sanyon har 224l acktank och 70grader om jag fattat det rätt Sc:,h

Är inte säker på vilken framledningstemp jag har mitt i vintern. Däremot har jag "stora" element så ev. behövs inte 70grader.

Men det känns bra med lite marginal.

Fast du har helt rätt i att 4,5kW knappast kan ersätta en större pump. Ska kika lite på Nibes alternativ. :o

mvh

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det rätt pris på dessa offerterna?
« Svar #8 skrivet: 22 juni 2005, 13:12:28 »
Varför inte titta på en CTC www.ctcvarme.se? Har likadan tank som en Sanyo, men lösningen / kompressorn finns i 4 olika effekter. Säkert någon som passar just ditt effektbehov.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Nimon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är det rätt pris på dessa offerterna?
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2005, 13:23:07 »
Jag bor i Lerum och har också fått in offert på 95000 SEK för Sanyo CO2 installation inkl demontering av befintlig panna. På kcc-hemsidan anges ca pris på 90-115000 beroende på arbetets omfattning.

Hur gick det med valet?

/ 8)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!