Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FTX+bergvärme eller Berg med FLM, leverantörer säger olika  (läst 39326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Hur länge har man kört med FLM?

Kanske man ska vänta till det har kommit en med snålare grejer som ger med återvinning, FLM Turbo2?

Eftermontage måste man väl kunna göra eller?

Nej, de verkar inte kunna leverera FTX.

Nu vart jag osäker pÃ¥ dethär med BBR16/17 och om man är tvungen att ha nÃ¥gon typ av Ã¥tervinning av luften för att nÃ¥gon ska bli nöjd bakom ett skrivbord... Stämpla lite, dricka kaffe och pysa varmluft...  :)

NÃ¥gon som vet det?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Nog måste det gå att eftermontera även FLM. Och givet typen av anläggning så borde det inte kosta så mycket mer att göra det i efterhand. Om man jämför med FTX som ju så klart är billigare att installera i samband med att man bygger nytt än i efterhand.

Jag har fått för mig att man måste ha återvinning på frånluften och att detta i kombination med pressade priser har gjort FLVP populärt. Uppenbarligen så populärt att vissa inte ens erbjuder FTX...

Tidigare hade kravet endast med energiförbrukningen att göra. Samt att ventilationen måste vara mekanisk. Kanske har dom lagt till återvinning på senare tid. I så fall ökar incitament för FTX + BV eller FLVP eller BV+FLM i stället för F + BV som i så fall inte är legalt. Men om detta vet jag inget.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
Ett överdimensionerat FTX ger grym komfort, som idag då båda barnen är magsjuka, det luktade inte hallon på morgonen men efter att ha varvat upp aggregatet på max så var lukten snart borta och kallt blev det inte eftersom jag har värmexäxlare. Senare på dagen blev det för varmt pga solinstrålning, då slog jag av värmeväxlaren och på frikylan.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Hur mycket har du överdimentionerat FTX:en?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Mitt aggregat går på 25% TL och 40% FL. Det finns lite att hämta mao.
Det är ett råd, att gå upp en dim.
Om det nu blir FTX Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Nils-Oscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Hej! Är ny här på forumet. Efter att ha läst en del om frånluftmoduler för bergvärme, frånluftvärmepumpar och ftx så blir jag förvånad då diskussionerna kring dessa verkar handla om värmeekonomi. Dess primära funktion är i mina ögon att ventilera huset med god komfort.

FLM, FLVP och FTX är alla olika ventilationslösningar med någon form av återvinning, inte primärt uppvärmning. Har jag rätt?

Trevlig midsommar!

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Citera
Hej! Är ny här på forumet. Efter att ha läst en del om frånluftmoduler för bergvärme, frånluftvärmepumpar och ftx så blir jag förvånad då diskussionerna kring dessa verkar handla om värmeekonomi. Dess primära funktion är i mina ögon att ventilera huset med god komfort.

FLM, FLVP och FTX är alla olika ventilationslösningar med någon form av återvinning, inte primärt uppvärmning. Har jag rätt?

Trevlig midsommar!

Förvisso ska det ventilera bort förorenad luft och fylla på med ny fräsch, men att inte lägga stor vikt vid återvinning/värmeekonomi i frågan är förkastligt.
Tillförd energi kostar pengar... ;)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Tänkte på en annan sak när jag läste tråden igen.
Klart som f-n att installatörerna för de olika värmepumparna säger BV+FLM. Vilken VVS:are idag installerar ventilation?
Ett FTX-system projekteras och installeras/säljs av ventfirmor.
En FLM sätts in av en röris...

Antifreeze: Hur har det gått i djungeln?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
Redan 2004 var det krav på återvinning på frånluften vill jag minnas...
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!