Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu ett expansionskärl som tappar tryck (för mig genom skvallerröret)  (läst 10292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Hej på er.

Sitter och läser "Permo's" expansionskärlstråd med stort intresse och hoppas att det löser sig för honom så fort det bara går.

Jag har själv problemet att min VP verkar trycka ut vattnet förbi expansionskärlet samt säkerhetsventilen via skvallerröret.
Jag har bytt expansionskärl senaste året så det är nytt. Trodde även att säkerhetsventilen var felande så den är också bytt. Likt fördärvat så trycker min anläggning ut vattnet förbi dessa vilket jag ser då jag ställt en plastlåda under skvallerröret för att fånga upp vätskan innan den rinner vidare ner i golvbrunnen.

Mina senaste exempel följer här,

10/1 är trycket 0,4 bar enligt manometern. Jag fyller upp till 1,0 bar samt tömmer plastlådan på 1,4 L vatten.
13/1 är trycket nere på 0,4 bar igen och jag fyller upp till 1,0 bar samt tömmer 1,0 L vatten.
17/1 är trycket nere på 0,5 bar igen och jag fyller upp till 1,0 bar samt tömmer 0,9 L vatten.
24/1 är trycket nere på 0,5 bar igen och jag fyller upp till 1,0 bar samt tömmer 2,3 L vatten.

Man skulle ju tycka att jag borde kunna komma på anläggningen att via manometern visa högre tryck vid något tillfälle. Att den så att säga vid någon körning kommer upp i 2,0 - 2,5 bar eller något som gör att man förstår varför säkerhetsventilen skulle öppna för att släppa vätskan via skvallerröret men aldrig ser jag några förhöjda värden där.

Varför trycker anläggningen ur sig vattnet?
Är så trött på att fylla på och inser ju att det är idiotiskt för livslängden i min radiatorslinga att på detta sätt tillföra syrerikt vatten. Känner dock att det vatten jag tillför sakta men säkert går till plastlådan på golvet så jag är ännu inte orolig att jag har något läckage någon annanstans.

Har någon av er ev frågor till mig alt. förslag åt mig hur jag eliminerar detta problem så vore jag ytterst tacksam. VP'n skall ju inte bara stå där och kissa på sig gång på gång tycker man.

 
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Nu 1 dygn senare sedan den senaste påfyllningen har anläggningens tryck minskat från 1,0 bar till 0,9 bar.
I bägaren under skvallerröret fanns det 3 dl vatten igen.

Är det ingen av er som har nÃ¥got förslag Ã¥t mig att kolla upp?  dontknow

När vi bytte säkerhetsventilen så bytte vi från en 1,5 bars ventil till en 2,0 bar.
Det måste väl ändå betyda att jag varje dygn har mer än dessa 2,0 bar i tryck eftersom den släpper vattnet vidare via skvallerröret, eller?

Tänkte även ta en fullständig avluftning av mina radiatorer igen för att se om jag har någon liten luftficka någonstans.

Skall man stänga av cirkulationspumpen / (VP'n) inför avluftningen?
Vill minnas att jag läst någonstans att man skulle stänga av alla andra radiatorer för att få så mycket genomströmning som möjligt i just den radiator man skulle lufta. Hur är det med det?
Spelar det någon roll i vilken ordning man luftar? (källarvåning före ovanvåning?)

Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Som du skriver så borde du se lite högre tryck vid nått tillfälle om det varit uppe på 2,0 bar.
Jag tolkar detta som att ventilen inte håller tätt, kanske nått skräp som fastnat i käglan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det räcker du öppnat säkerhetsventilen en gång sen monteringen så kan där komma in skit och fastna. Prova fyll upp till ca 1.5 bar och öppna den hastigt fullt upp några gånger för att med lite tur skölja med ev skräp. Om du står och tittar i skallerröret efter du fyllt upp till 1.0 bar. Vad händer då? Jag menar. Om det inte är säkerhetsventilen det är fel på så ska det ju inte komma något vatten under den tiden.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Har inte fokuserat på mina problem på ett tag men såg igår när jag var nere i pannrummet att manometern nu visade c:a 0,3 bar.

Detta låga tryck gör nu att de radiatorer vi har monterad på övervåningen i våra sovrum nu alla är kalla.
OK, något element är ljummet närmast ventilen men fullt förståeligt så räcker ju trycket inte till för att leverera varmt vatten till övervåningen.

Likt fördärvat så trycker VP'n ur sig vätska via skvallerröret ned i den plastbehållare som nu har drygt 2 nya liter i sig sedan sista tömning.

Alltså, ett expansionskärl som jag gissar har ett lufttryck någonstans kring 0,6 bar i mottryck.
I kopplingen som kärlet sitter fastskruvat i sitter en mätare som visar 0,3 bar.
innan vätskan via skvallerröret skall kunna nå till brunnen samt behållaren som står där så skall den passera en säkerhetsventil med kapacitet på 2,0 bar.

OK, det forsar inte...   ...det har det aldrig gjort.
Dock så droppar det kanske var 5'e sekund vilket blir decilitrar samt med tiden litrar.

Detta är verkligen ej heller hela tiden utan bara högst sporadiskt när pannan själv verkar känna för det.

Den BORDE ju inte kunna trycka ur sig...   ...jag fattar det inte...   ...jag gör inte det...   SUCK!!!  :-\
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
När vi bytte säkerhetsventilen så bytte vi från en 1,5 bars ventil till en 2,0 bar.
Det måste väl ändå betyda att jag varje dygn har mer än dessa 2,0 bar i tryck eftersom den släpper vattnet vidare via skvallerröret, eller?
Varför skulle det bli mer än 2 bar i tryck plötsligt? Det verkar väl mer troligt att det läcker någonstans, till exempel i säkerhetsventilen, du säger ju att det droppar lite.
« Senast ändrad: 20 februari 2016, 16:56:00 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Likt fördärvat så trycker VP'n ur sig vätska via skvallerröret ned i den plastbehållare som nu har drygt 2 nya liter i sig sedan sista tömning.
...
Detta är verkligen ej heller hela tiden utan bara högst sporadiskt när pannan själv verkar känna för det.

När den gör varmvatten brukar det komma en skvätt. Är du säker på att det inte kommer från den säkerhetsventilen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Egentligen sitter du där själv med svar.

3-våningar,antar att du är i behov av högre systemtryck än säkerhetsventilen klarar. Begränsningen ligger i vad VP klarar, gissar på 3bar.
Häng inte upp dig på max tryck för säkerhetsventilen, den börjar släppa lång innan.

Detta låga tryck gör nu att de radiatorer vi har monterad på övervåningen i våra sovrum nu alla är kalla.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Står säkerhetsventilen och droppar hela tiden har du tyvärr lyckats få in skit i den från ditt system. Det är jättevanligt. En del går att dela och rengöra. Men som jag skrev tidigare kan du fylla upp tills du har bra tryck. Öppna stäng hastigt några gånger. Ibland blir det bra. Ibland blir det sämre. Jag hade för ett tag sen en droppande säkerhetsventil. Försökte spola den och till slut blev det tätt. Jag har som regel att aldrig öppna dom om dom är täta även om rekommendationerna är att motionera dom någon gång om året. Gör man det riskerar man även att dom står och droppar sen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
3-våningar,antar att du är i behov av högre systemtryck än säkerhetsventilen klarar.

1,5 bar räcker gott och väl till ett normalt trevåningshus (0,1 bar per höjdmeter + 0,5 bar).

Citera
Häng inte upp dig på max tryck för säkerhetsventilen, den börjar släppa lång innan.

Jag har inte varit med om att en fungerande säkerhetsventil börjar släppa ut vatten långt innan öppningstrycket. Då är det nåt fel på den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Precis Purjo, helt rätt , förutom 1,5bar säkerhetsventil (för TS behov) kan vara på gränsen med hög temp.system(kanske med vedeldning), stor variation i systemtryck, utomhustemp., med ständigt droppande ventil. Där sitter problemet att man lyckas tömma systemet nästan till noll(förtryck).Nu anser jag inte med min erfarenhet att säkerhetsventilen är nån underverk i precision, har du fått den att droppa så slutar den inte förrän systemet är tomt.
TS: verkar otroligt att du ska ha sånt otur med säkerhetsventiler, 1,5bar kan jag förstå att det kan vara på gränsen för dina behov, resten handlar om bra fabrikat(kvalitet).
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Hej på er alla.

Ett antal månader har nu gått sedan denna tråd var aktiv men jag ville ge en uppdatering för er.

Jag har inte fyllt på expansionskärlet på denna tid utan manometern visar nu 0 (noll) i tryck.
Det har den gjort länge. åtminstone sedan någonstans i mars månads början/mitt.

Dock fast jag berättade att vi bytte säkerhetsventilen och fast vi nu inte har något tryck i
radiatorkretsen att tala om sedan länge så kvarstår problemet med att VP'n trycker ur sig vätska genom det skvallerrör som jag har monterat samt pratat om i tidigare inlägg.

Utan att vara expert alls så känns det ju för min del ändå som att den "Thermia Classic 75" som vår VP heter är problemet och att det internt måste vara något läckage av något slag.

Tänkte få några teser/åsikter/tankar ifrån er angående detta.

Tycker nog själv att pumpen läcker som mest vid varmvattentillverkningen.
Såg vid ett tillfälle 2016-05-04 att tillsats-elen precis stängde av efter att ha
arbetat i något som heter "Drift VV Topp" och gjorde då följande avläsning.
Utetemp 18 grader, Framl 60(16) grader, Returl 57(48), Varmv 60(44).
Vid detta tillfälle, bara under c:a 15 minuter mellan mina avläsningar tryckte den ur sig c:a 2,5dl vätska.

Annars är nog ett par dl en ganska så daglig dos och jag fattar verkligen inte varför det är så.
Vad är felet och varför gör den så här?




Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Några dl om dagen från säkerhetsventilen på inkommande tappvatten är helt normalt och uppstår när varmvattnet värms (och expanderar) i beredaren.
Läcker det från säkerhetsventilen för värmesystemet så har du förmodligen ingen luft kvar i expansionskärlet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej på er alla.

Ett antal månader har nu gått sedan denna tråd var aktiv men jag ville ge en uppdatering för er.

Jag har inte fyllt på expansionskärlet på denna tid utan manometern visar nu 0 (noll) i tryck.
Det har den gjort länge. åtminstone sedan någonstans i mars månads början/mitt.

Dock fast jag berättade att vi bytte säkerhetsventilen och fast vi nu inte har något tryck i
radiatorkretsen att tala om sedan länge så kvarstår problemet med att VP'n trycker ur sig vätska genom det skvallerrör som jag har monterat samt pratat om i tidigare inlägg.

Utan att vara expert alls så känns det ju för min del ändå som att den "Thermia Classic 75" som vår VP heter är problemet och att det internt måste vara något läckage av något slag.

Tänkte få några teser/åsikter/tankar ifrån er angående detta.

Tycker nog själv att pumpen läcker som mest vid varmvattentillverkningen.
Såg vid ett tillfälle 2016-05-04 att tillsats-elen precis stängde av efter att ha
arbetat i något som heter "Drift VV Topp" och gjorde då följande avläsning.
Utetemp 18 grader, Framl 60(16) grader, Returl 57(48), Varmv 60(44).
Vid detta tillfälle, bara under c:a 15 minuter mellan mina avläsningar tryckte den ur sig c:a 2,5dl vätska.

Annars är nog ett par dl en ganska så daglig dos och jag fattar verkligen inte varför det är så.
Vad är felet och varför gör den så här?
Hej! Tycker det lÃ¥ter mer som inkommande säv-ventilen(9bar) som börjar ge sig och är rätt vanligt att dom ger sig sÃ¥ den kan du byta om du vill.Som du skriver sÃ¥ är det normalt att det droppar  vid varmvattenstillverkning men inte att system trycket sjunker sÃ¥ mycket som du beskriver.Du har inte tappat systemet eller bytt radiator sista tiden?Man ska inte lita pÃ¥ att om man byter expansionskärl och pÃ¥ den nya stÃ¥r det 0,5 bar förtryck att det stämmer utan kolla det.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är ju normalt att ventilen på inkommande vatten släpper ut lite vid VV-tillverkning. Varför ska han byta den och på vilket sätt hjälper det mot att värmesystemet tappar tryck?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!