Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat  (läst 5188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« skrivet: 09 november 2015, 20:57:34 »
Hej

Vi installerade nytt värmesystem februari 2015 i vår då rätt nyinköpta villa.
Valet föll då efter endel offerter på bergvärme med en NIBE F1245-10kW och 178m hål om jag minns rätt, hade en meter till berget.

Från början hade jag väldigt många starter så har försökt läsa endel och justerat pumpen men antagligen inte lyckats speciellt bra då de nu också är en hel del starter.

Har loggat några dygn och bifogar loggen för att göra det "enkelt" för dom som kan läsa och förstå sig på loggningen.

Lite info om huset.
Ca 130m2 fördelat på 1 1/2-plan + källare ca 60m2 + garage ca 73m2 invändigt (80m2 platta)
2-rörssystem
3 radiatorer på nedreplan + golvvärme(vatten) ca 15m2 + elgolvvärme 4m2.
2 radiatorer på övreplan.
2 tillfälliga radiatorer i källare samt kulvert till garaget med golvvärme.

Radiatorer fullt öppna förutom på övre plan där det är strypta med termostat, vad jag tror även full sprutt till golvvärmen.
I garaget sitter det ett shuntsystem från LK med termostat, kanske fel att ha termostat där? Men vill inte hålla mer än 13-14grader som det blir i garaget nu.

Någon som kan hjälpa mig med tips och justeringar som jag kan göra för att få pumpen att gå så effektivt som möjligt?

Vill ni ha mer info så säg till! :)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #1 skrivet: 09 november 2015, 21:48:30 »
Min spontana uppfattning är att du köpt minst en storlek för stor värmepump, det enda som kan hjälpa upp det hela är en rejäl volymtank på 200 liter eller så.
Själv kör jag med en 6 kW värmepump (1215-5 motsvarar ungefär en 1245-6 idag) och jag har totalt 12 radiatorer och 1 fläktkonvektor, det är mer än vad du har till din 10 kW värmepump.
« Senast ändrad: 09 november 2015, 21:51:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #2 skrivet: 09 november 2015, 22:35:14 »
Tog in 3 offerter från 3 olika företag med olika tillverkare på pumpar, NIBE, IVT & Thermia och alla ville installera 10kW.

Ska kanske dock tilläggas att källaren håller på att renoveras och då blir det ca 18m2 vattengolvvärme utöver de 2 radiatorerna som är där idag.
Kommer även komplettera med en till radiator på entreplan då värmen i huset nu är lite ojämn.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #3 skrivet: 09 november 2015, 22:48:44 »
Jag måste hålla med om att den verkar ha för liten volym/värmebehov att jobba mot idag. Nu är det inte speciellt kallt ute så lasten på värmesystemet är inte så stort.
Detta visar dock på behovet att planera för hur systemet skall fungera under dellast och i sommardrift.
För att ge pumpen lång gångtid när den väl startar behövs tillräcklig volym.
För att låta pumpen stå still så länge som möjligt krävs bra isolering, beredare, kulvert, huset etc.

Hur är värmepumpen kopplad? Finns volymtank eller arbetstank och hur stor?
Var i landet ligger huset? Vilket energibehov har du enligt energideklarationen?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Hellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #4 skrivet: 10 november 2015, 21:00:20 »
Jag måste hålla med om att den verkar ha för liten volym/värmebehov att jobba mot idag. Nu är det inte speciellt kallt ute så lasten på värmesystemet är inte så stort.
Detta visar dock på behovet att planera för hur systemet skall fungera under dellast och i sommardrift.
För att ge pumpen lång gångtid när den väl startar behövs tillräcklig volym.
För att låta pumpen stå still så länge som möjligt krävs bra isolering, beredare, kulvert, huset etc.

Hur är värmepumpen kopplad? Finns volymtank eller arbetstank och hur stor?
Var i landet ligger huset? Vilket energibehov har du enligt energideklarationen?

Kanske blir lite bättre när jag får klart golvvärmen samt extra radiatorn?
VP är kopplad direkt mot rörsystemet, ingen extra arbetstank, det enda som finns är ett expansionskärl på 18L.
Huset ligger i Gävle. Energideklarationen är några år gammal och när den gjorde fanns ingen värme i källaren och garaget var heller inte byggt då så den stämmer inte med verkligheten.

Status idag:
5153 starter
1153 drifttid varav 160 varmvatten.

Framledningstempen ligger nästan 10grader över beräknade framledning, varför är det så? Gradminuter som ställer till det?

Har inte speciellt hög beräknad total elförbrukning, ca 13000kW/år så inte främst den jag är ute efter att sänka utan vill ha en skonsam gång för VP.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #5 skrivet: 10 november 2015, 21:16:22 »
Att vp går högt över bör beror på gm för start av kompressor men ökar du gm så kommer vp starta stoppa oftare och det vill man ju inte heller. En sak du kan kolla är om nån radiator troligtvis nära vp har för högt flöde för tittar man i loggen så stiger returen nästan direkt när vp startar. vill du ha mindre start stopp och att vp ska jobba närmare börvärde är det mera vatten som gäller finns plats skulle jag välja en 500 liters arbetstank tex en beg acktank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #6 skrivet: 10 november 2015, 21:46:12 »
Sitter en radiator nästan direkt efter vp som har fullt flöde, sitter även termostat där, ska jag ta bort termostatorn och strypa flödet? Hur mycket ska jag strypa tror du?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #7 skrivet: 10 november 2015, 22:07:55 »
SvÃ¥rt att veta men det ska skilja nÃ¥gra grader mellan ingÃ¥ende och utgÃ¥ende vatten i alla fall man brukar rekomendera ca 7 graders skillnad vid dut sÃ¥ kanske 4 grader nu  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #8 skrivet: 11 november 2015, 20:13:52 »
Hur gör man riktigt när man ska justera flödet pÃ¥ denna radiator?  Sc:,h




Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #9 skrivet: 11 november 2015, 20:40:46 »
Ser ut som danfoss koppel i så fall går den räfflade ringen dra ut och man kan vrida till olika lägen. Det brukar vara markerat med siffror men kommer inte ihåg vilken håll man vrider för att strypa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #10 skrivet: 12 november 2015, 09:10:09 »
På den kromade ringen finns siffror 1-7 och N. Lägre siffra ger lägre flöde vid ett visst givet tryckfall över ventilen.
http://heating.danfoss.com/PCMPDF/presetting5_se_new.swf
Länken ovan illustrerar hur det fungerar och har också med ett diagram för att fastställa flödet.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #11 skrivet: 12 november 2015, 09:39:57 »
Sen bör du kolla tempdiffen över varje radiator, de som har låg tempdiff (och är ungefär lika varma nertill som upptill) bör strypas in, ställ då in en lite lägre siffra på skalan.
På de radiatorer som är kalla nertill kan du ändra ventilen till N.
Men när du gör detta bör du låta värmepumpen gå konstant, ett sätt är att tillfälligt vrida upp finjusteringen på max så den går nån timme.
Tempdiffen påverkas annars av värmepumpens start/stopp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #12 skrivet: 12 november 2015, 22:11:18 »
Efter lite google igårkväll så fick jag kläm på hur strypningen fungerar.
Radiatorn närmast vp ströp jag till läge 3, stod på N tidigare.
Gjorde ny logg över natten.
Den som vill och orkar får gärna kolla loggen och se om diffen mellan framledning & retur ser bättre ut nu efter strypningen.

Ska se om jag får tag i en IR-termometer för att kolla och eventuellt justera tempdiffen över varje enskild radiator.

På 23.5h har jag haft 22 starter av kompressorn och 8h gångtid varav varmvatten 1h, är detta skit eller godkänt vid denna temp, 0 till minus 2 på natten och ca +5 på dagen?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #13 skrivet: 13 november 2015, 09:54:36 »
Tittar man på returen så stiger den 3 grader redan efter 2 minuters gång tid det verkar som du får strypa mera för så litet system borde du inte ha så vattnet hinner cirkulera ett varv på 2 minuter. Om man tittar i loggen så ser man att vp inte räknar ner gradminuter som den ska utan den bryter på max diff framledning vilket innebär att framledningen är 10 grader högre än den beräknade framledningen du får nog öka på gradminuter för start av kompressor till kanske GM-100 det kommer inte påverka antalet starter men GM räkningen blir rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med justering NIBE F1245-10, Loggat
« Svar #14 skrivet: 13 november 2015, 16:09:36 »
Okej ska prova det.
Tack för att du och ni andra tar er tid att hjälpa!
Första huset jag äger och sÃ¥ledes första värmesystemet jag äger och aldrig läst nÃ¥tt om tidigare sÃ¥ det är endel att försöka sätta sig in i sÃ¥ man fÃ¥r en bekväm värme i huset och en hÃ¥llbar investering  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!