Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme vad ska vi ha?  (läst 2939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad muskeljim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Jordvärme vad ska vi ha?
« skrivet: 30 augusti 2008, 13:53:49 »
Hejsan.
 Jag har lite frÃ¥gor som jag skulle vilja ha svar pÃ¥.
Det är så att vi har precis köpt ett hus uppe i Gällivare.
Det är byggt 1980 och är ett insjöhus (typ älvsbyhus liknande) det är på 165kvm.
Vi har just haft besiktning på huset och det är enligt besiktningsmannen ett välbyggt hus med bra isolering bl.a 4-glasfönster.
Idag sitter det en ved/oljepanna i huset som läcker och måste bytas ut. Det är vattenburetsystem som är högtempurerat dvs. enkel element.
Nuvarande årsförbrukningen på huset är otroliga 38-40000kw inkl hushålls el, men då har han bara haft uppvärmning med direkt el från elpatronen i pannan.
Jag har pratat med en säljare på Nibe som sa att han med största sanolikhet har låtit flera tusen kw gått upp i bl.a skorstenen som inte är frånkopplad från panna vilket har slukat endel värme.
Vi har nu bestämt oss för en panna som heter Nibe 1235 . Det kommer att bli jordvärme idag. Vilken storlek på pumpen är vi lite osäkra på om vi ska ha en på 6 eller 8 kw Vad tror ni?
Hur mycket slang ska vi lägga i? (jag skulle helst vilja lägga EN slangläng på ca: 500m men säljan på nibe sa att dom garanterar bara 400m på 6kw att man isåfall behövde ev. kompletera med en extra cirkulationspump för att den skulle orka med den önskade slanglängden)
är det ekonomiskt.
Vad tror ni?
Säljaren på Nibe trodde att en 6kw skulle räcka.
Vad tror ni?

Vore tacksam för svar.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Jordvärme vad ska vi ha?
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2008, 14:24:32 »

Här är en av dina "grannar" som har ett liknande energibehov.
http://pricken.vuollerim.nu/

Pricken har installerat en Nibe 8:a, som har full effekttäcknig ner till en massa minusgrader.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Jordvärme vad ska vi ha?
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2008, 14:37:14 »
Enkelt om man behöver längre man gör 2 slingor...

Oroväckande kring det du nämnde kring högtemp... det måste kollas först!!!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2727.0

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad muskeljim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme vad ska vi ha?
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2008, 10:45:08 »
Tjenare tack för svaren dom kom snabbt.

Att lägga 2-slingor i marken är ju ett alternativ, Men min största farhåga nu är ju problemet som Bertil skrev om gällande högtemperatursystemet och om det är ettrörs eller tvårörssystem.
Hur fasen får jag reda på vad det är för system?
En rörläggare jag pratade med sa att det går att kanske kompletera vissa element som finns i huset genom att koppla ihop två element och isåfall köpa nya lågtempurerade element där det kommer att saknas.
Men finns det nån möjlighet om det nu skulle vara så att det är ett ettrörssystem och högtempurerat att man bara konverterar elementen till lågtemp, och att man skulle kunna få det och fungera. Jag kan inget om sånt här. Vad är isåfall en rimlig kostanad för det?
Panna jag har tittat på är ju en Nibe 1235 6kw det står på hemsidan att det har en framledningstemperatur på 70grader som även fungerar på högtemperatur system, men är det sant?
Behöver verkligen ha hjälp med detta för snart är det dags att börja gräva innan snön kommer annars måste jag vänta till våren innan det blir nån installation. Och det blir en dyr vinter.. :)
Jag misstänker ju kanske att vi har oturen vad det gäller värmesystemet med tanke på inom vilken tidsera huset är byggt (1980) vad det gäller ettrörssystemen.
Väntar med spänning på svar..
Tack

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Jordvärme vad ska vi ha?
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2008, 11:59:01 »
Du har ingenaning om vilken temp som behövs fram till radiatorerna när det är riktigt kallt...

Ju varmare som behövs desto mindre besparing!! Verkningsgraden minskar med högre temp.
Det kan även vara problem att klara kompressordrift vid behov av hög framledning.... det är riktigt elakt man har elpatron som går in i maskinen men den har nästan alltid LÄGRE effekt än värmepumpen..

Det finns vp som klarar högre temp numera, en sån löser nog problemet vid kyla. Men besparingen blir lägre. Så mycket lägre att det kan löna sig att byta några radiatorer... det är ofta svalare i vissa rum.

Ofta har termostaventilerna kärvat i halvstängt läge. Det gör inget vid el/oljedrift, men har man värmepump är det förödande för verkningsraden!! ( då behövs högre framledning för att kompensera)
Dom brukar man kunna "skrämma" igång!


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad muskeljim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme vad ska vi ha?
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2008, 12:29:00 »
Tackar för snabba svar.
Vad tror du om att koppla ihop element som finns i huset idag då, så man får dubbelelement som inte kräver lika höga temperaturer, och från dom rummen man tar elementen så köper man nya dubbelelement och kompleterar bara?

Hur tror du det fungerar om det nu är ettrörssystem?

Hur ser jag om det är ettrörssystem eller tvårörs, Nåt enkelt tips?

Jag är inne och kollar här flera gånger om dagen då jag har lite bråttom med att få ordning på detta. Alla tips är värdefulla.
Det känns som när man pratar med försäljare för värmepumpar så säger dom bara att det går och funkar med deras produkter, men det är väl för att få sålt. Jag försöker tänka ekonomiskt så att det verkligen blir ett system som fungerar annars känns det som att köpa grisen i säcken.
Jim

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: Jordvärme vad ska vi ha?
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2008, 15:19:19 »
Två slingor har ett flertal fördelar man lätt glömmer, mindre flödeshastighet och mindre motstånd för brinepumpen.
jag har själv 400m markslinga och 400m brunnslinga, om jag bara kör den ena av dessa får jag en till två grader lägre brinetemp in.
Varje grads högre brine anses ge 3% bättre utbyte av värmepumpen.
Omloppstiden i varje slinga är cirka 11 min, med båda 20-22 min alltså mycket bättre återhämtningstid.
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Jordvärme vad ska vi ha?
« Svar #7 skrivet: 01 september 2008, 20:25:13 »
Du tänker rätt kolla innan... företagen har en tendens att sälja.. blir det sen inte bra då får man höra att vi kompletterar med det och det och det då blir det bra...


ettrörssystem....   har du synliga rör annars kan det va klurigt rentav...
Är dom synliga så är det ett rör som ansluts endast till sista radiatorn på varje slinga (teurledningen) och går därmed direkt tillbaka till pumpen/pannan eller en hopkoppling innan om det är flera slingor...

tvÃ¥rörs  dÃ¥ har man en separat anslutning till bÃ¥de stig och retur pÃ¥ VARJE radiator.

Det gör att med ettrörssystem blir överkanten på radiatorerna liite svalare ju längre "ut" du kommer på slingan.
Har man tvårörs ska man ha exakt samma temp i överkant på varje radiator. Det kan slå fel lite om nån är iskall när man känner längre ned. Men med bra flöde på varje (termostater öppna) radiator är det så.

Förr svetsade man  kapade och kopplade om radiatorer ofta men idag är det inte vanligt. Men en röris mÃ¥ste nog själv fÃ¥ säga om det är vettigt...

Det kan va svårare att ta ut mera effekt (större radiatorer) om man har ettrörssystem. Förenklat att tar man ut mycket mera värme ur första raditorn på slingan får ju dom som kommer efter svalare vatten än innan.. Det kan hända att en ny cirkulationspump är lite kraftigare då hjälper den till att klara även det.

Mycke om lite men vet inte om du blev nÃ¥t klokare  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!