Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorn jobbar för mycket och blir varm - ojämn temp i tanken  (läst 9831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Från Sirius hemsida:
Värmeupptagningen sker genom att köldmediet under relativt lågt tryck leds in i ett förtennat
kopparrör i marken. Vid detta tryck har köldmediet en mycket låg kokpunkt, vilket gör att
köldmediet förångas och tar där med upp värme från den omgivande marken.

http://www.siriusab.se/pdf/S2.pdf
Jag har modellen S2 dx / 7 samt 3x70m kopparrör.


Jag hade för mig att sirius fanns för bÃ¥de DX och Brine  Sc:,h

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Stämmer bra  Thumbsup
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Det är deras större pump, tror den är på 6 eller 7 Kw.
Har kollat i synglaset och det är inte grumligt, är kanske något annat du tänkte på.
Kommer inte ihåg djupet (har det dock uppskrivet hemma). Tog angivet djup + 2 dm.
Det är ett hus på 2 våningar + källare. 60 m2/våning. I källaren sitter det bara ett litet element.
Bor i norra hälsingland. Tog referenser från andra i närheten av mig med samma system innan jag installerade detta. Jag är den enda som aktivt använder vedpannan, vet inte om någon annan där "effekten inte har räckt till".

Kontrollerade elpatronen som ska ge tillskott igår kväll.
Centralen indikerar att den är igång.
Termostaten på elpatronen fungerar (klickar).
Mätte elen och den går fram till överhettningsskyddet. Där tar det stopp.
GÃ¥r ej vidare till elpatronen.

Är möjligt att överhettningsskyddet har löst ut då den kopplad med laddomat till vedpanna, men det går inte att återställa den och indikerar inte detta (knappen är intryckt).

Kring jul och nyÃ¥r hade vi en period med -20 plus minus 5 grader i en till tvÃ¥ veckor. Det var i slutet av denna kallperiod som jag märkte att pumpen inte fick upp temperaturen. En teori är att pumpen dÃ¥ inte fick nÃ¥got tillskott och därmed bara jobbade mot "backen". Vi eldade dÃ¥ vi var hemma, men övrig tid sÃ¥ fick pumpen göra jobbet. 

Har ingen aning om när elpatronen slutade fungera, kan ha varit så hela vintern Sc:,h
« Senast ändrad: 22 januari 2009, 07:33:33 av Sirius_Norrland »
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Citera
Infoga citat
hur lång är koppar slingan. och vilken temp hamnade förångningen på och sa han vad du har i överhettning.

Slingan är totalt på 210m. 3x70.
Har tyvärr ingen aning om resterande frågor.

Han sa att pumpen fick jobba för djupt. Det säger mig ingenting.
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
OK
Tack för värdefull information  *vinkar*

Går det att ha en slinga till som ligger längre bort och då ha någon typ av transportsträcka fram till slingan?
(Den blir då på andra sidan huset)

Hade själv en tanke pÃ¥ att försöka fÃ¥ tillbaka lite värme i backen dÃ¥ man eldar. FÃ¥r man upp tempen tillräckligt i tanken borde det gÃ¥ att köra tillbaka lite värme, eller är jag ute och cyklar nu  ::)
« Senast ändrad: 23 januari 2009, 07:19:05 av Sirius_Norrland »
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Citera
Hade själv en tanke på att försöka få tillbaka lite värme i backen då man eldar. Får man upp tempen tillräckligt i tanken borde det gå att köra tillbaka lite värme, eller är jag ute och cyklar nu

Cyklar!
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Har haft pumpen avstängd och kört vedeldning + elpatron under en vecka nu. Startade pumpen i fredags.
I helgen har pumpen fungerat bra då den har kört. Tyvärr så löser den ut. Måste återställa pressostaten.

Hade inte detta problem tidigare innan jag stängde av pumpen (löste ut två gånger sista dagen innan jag knäppte av pumpen).
Då fungerade dock inte elpatronen, vilket jag har kommit på under veckan. Har fixat detta och har i helgen haft systemet så som det ska vara med elpatron.

Någon som har förslag på vad jag ska be montör/installatör kontrollera. Om jag bara tar dit honom är jag ganska säker på att han kommer att säga att det är nog för kallt i backen och åka hem igen. Skulle därför uppskatta om det finns något som jag kan kontrollera för att utesluta att det inte är pumpen och installationsfel eller garantifel...

Fick detta svar från Sirius:
En S2-7-DX ger ca 7,5kw värme.
Elpatronen ger 6kw.
Om inte värmepumpen och elpatronen klarar av huset så
kan man byta till en störe elpatron men gör klart för dig om värmepumpen
går optimalt först.
13.5 Kw som du har tillgång till borde vara tillräkligt för ett hus på ca:220 M2

Att pumpen jobbar för djupt betyder att han ligger på för lågt tryck på lågtryckssidan
det kan bero på gasbrist (Läcka?) för kallt i marken, fel på expantionsventilen, det kan även vara tätt i filtret eller
exp-ventilen beroende på fukt eller lödflagor i systemet (ej vacuumsugit ordentligt, ej kvävgaslödat).
är det låg temperatur i tanken ligger han också djupt i förångning det är
inte fel det beror på att kyleffekten ökar.
När kompressorn löser ut på överhattnings skyddet beror det på för dålig omsättning i systemet
det vill säga för dålig kylning av kompressorn.
Kylmontören måste utreda detta.

Har inte elpatronen fungerat är det troligtvis de som är felet
för att anläggningen ska fungera som den ska är det en förutsättning att elpatronen
får hjälpa värmepumpen under vintern.

Tar tacksamt mot tips och teorier  ^-^
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!