Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen cirkulation pÃ¥ sommaren?  (läst 3644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ingen cirkulation på sommaren?
« skrivet: 10 juni 2009, 22:55:37 »
Hej jag har en NIBE 1235-6 med markvärme som är inkopplad till huset som är byggt 1927 men väldigt bra isolerat.
Jag har mestadels stora dubbepanels radiatorer i huset och en platta med klinkers på ca 15 kvm på bottenväningen.

Min fråga är ifall ni som är rutinister brukar stänga av cirkulationen till era radioatrer eller golvvärme på sommaren.
Pumpen jag har kan man ställa in så att den stänger av cirkulationen ifall medeltempen ute överstiger en viss temp, tex 15 grader. Cirkulationen går sedan igång igen ifall tempen understiger en annan medeltemp som man kan ställa.
Default var 25 grader på båda dessa värden dvs det skulle väl troligtvis aldrig hända att cirkulationen stängs av för det är svårt att få 25 grader i medeltemp i Umeå :-)

Jag exprimenterar nu och har satt den till att stänga av när det är 13 grader som medeltemp och på vid 12 igen.
Det känns som om det just nu är gränsfall för att det inte ska blir för kallt i huset men samtidigt har jag en mycket behagligare temp inne när det är soligt ute, förut var det kring 23-24 inne och nästa för varmt upp när solen legat på men nu ligger tempen kring 21.

Bör jag ha en högre avstängningstemp och större skillnad mellan av och på tempen för att inte pumpen ska behöva gå på och jobba onödigt mycket, dvs ungefär som nattempsänkning fast tvärtom (dvs på natten sjunker medeltempen som pumpen räknar ut och börjar då jobba medan den stänger av på dagen...) Jag har ju ingen stor platta så tempväxlingen går ju ganska snabbt när cirkulationen väl går igång.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen cirkulation på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2009, 14:11:24 »
Hmmm, blir fortfarande lite kallt när det är molnigt, har ställt upp så att den slår av vid medeltemp på 15 nu och på vid 14, men är det alltså ingen som har lekt med att stänga av och på cikulationen till plattan eller Radiatorerna under sommaren?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen cirkulation på sommaren?
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2009, 16:43:05 »
Hmmm, blir fortfarande lite kallt när det är molnigt, har ställt upp så att den slår av vid medeltemp på 15 nu och på vid 14, men är det alltså ingen som har lekt med att stänga av och på cikulationen till plattan eller Radiatorerna under sommaren?
Du kanske skulle flytta utegivaren. För min del funkar det bra att ha utegivaren placerad så solen når den. Solinstrålningen genom fönstren kompenserar mer än väl att VPn tror att det är varmt ute, även på vintern. Då kan du ställa upp tempen så det passar för molnigt väder.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen cirkulation på sommaren?
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2009, 09:51:04 »
Hmmm, det låter väldigt smart, vid molnigt väder skulle den då inte påverkas och vid soligt väder så blir det knappt någon värme.
Är dock orolig att det ska bli för kallt på vintern men det kanske det inte blir... Jag har min utegivare i norrläge under ett takutsprång eftersom det är minst sol där. Var har du satt din? Är det någon fler som satt givaren så att solen når den litegrann?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen cirkulation på sommaren?
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2009, 10:37:59 »
Min utegivare sitter på västlig vägg och jag har satt sommarstopp till 14grader, på Thermia pumpar sätts då start med automatik till 3 grader lägre, alltså 11 grader.

Oftast funkar detta jätte bra. Men är det flera dygn med halvtaskigt väder, precis så att att den inte hoppar igång, så kan det bli kallt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen cirkulation på sommaren?
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2009, 13:56:46 »
PÃ¥ CTC Ecologic...

kan man ställa in vid vilken utetemp som radiatorcirkulationen skall starta. Har den på "under 10 ºC ( i 6 timmar)".

I natt gick utetempen under 10 ºC vid 22-tiden.  Cirken slog pÃ¥ (antagligen vi 4-5 tiden pÃ¥ morgonen) och körde upp rumstempen till inställd nattsänk (17 ºC). Därefter till inställd dagtemp (21.5 ºC)

Vid 10 tiden gick utetempen över 10 ºC och efter inställd frånslagstid (1 tim) slog radiatorcirkulationen av vid 11-tiden)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen cirkulation på sommaren?
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2009, 17:44:49 »

Det känns som om det just nu är gränsfall för att det inte ska blir för kallt i huset men samtidigt har jag en mycket behagligare temp inne när det är soligt ute, förut var det kring 23-24 inne och nästa för varmt upp när solen legat på men nu ligger tempen kring 21.


Cirkulationen i sig ger väl ingen värme i huset, kompressorn måste gå också. Det låter som fel sätt att angripa problemet genom att slå från cirkulationen. Bättre att justera inställningarna i VP och kanske installera innegivare.



Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen cirkulation på sommaren?
« Svar #7 skrivet: 15 juni 2009, 23:34:59 »
Hmmm, det låter väldigt smart, vid molnigt väder skulle den då inte påverkas och vid soligt väder så blir det knappt någon värme.
Är dock orolig att det ska bli för kallt på vintern men det kanske det inte blir... Jag har min utegivare i norrläge under ett takutsprång eftersom det är minst sol där. Var har du satt din? Är det någon fler som satt givaren så att solen når den litegrann?

Min utegivare sitter på en västervägg.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen cirkulation på sommaren?
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2009, 13:07:28 »
Ok Heddans sätt att göra låter ju som mitt sätt också och precis som heddans så blir det också lite kallt ifall det som nu varit molnigt och kring 14 grader länge, ska dock prova att ställa ner starttempen till 12 och ha kvar stopptempen på 14 och se vad som händer ifall det blir för kallt, får väl göra en lite eld i vedspisen annars, allt ska ju inte vara perfekt.
Tack för all info, ifall ni har något mer råd ni som är vis av erfarenhet får ni gärna skriva något mer här.

Många dock som verkar ha givaren på västväggen, enligt anvisningarna så skulle den ju vara på nordväggen, finns det någon fördel att ha den på västväggen? det är ju mer sol där på kvällen när solen dessutom står lågt, kan tänka mig att pumpen kör lite extra på kvällen då, känns på något sätt som om man istället borde ha den på östväggen för då om det är soligt på morgonen så blir det varmare och därmed borde inte pumpen behöva jobba igång på morgonen då huset ändå kommer värmas upp av solen. Någon som provat detta eller ser någon nackdel att sätta den på östlig vägg?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen cirkulation på sommaren?
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2009, 15:17:00 »
Har min utegivare på nordvägg...
som CTC rekommenderar.


Men jag har kåken i södersluttning med nästan alla fönster mot söder. När solen ligger på, på vinter/vårmorgnar så blir det varmt fort.

Har innegivare som skall känna temphöjningen, men den reagerar alldeles för sent. Den vrider ner värmen vid 21,5 ºC ,men sen kan solen fortsätta att värma till 25-26 ºC.

Har totat ihop en solgivare som skall känna tidig morgonsol och koppla in nattsänkning direkt. Har inte kunnat prova den ordentligt än, eftersom sommaren kom.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Ingen cirkulation på sommaren?
« Svar #10 skrivet: 16 juni 2009, 23:37:34 »
Vår pump slutar värma inne (stänger av cirkulationen) när medeltempen ute nått 18 grader, när den sedan sjunkit till 16 går den på igen.

vi installerade 20 april och har senaste tiden haft konstant mellan 20.5-21.5 inne. i början var det lite problem med solvärmning men efter lite intrimning av termostater så löste det sig...

ska montera upp en innegivare också, har bara inte blivit av än.

Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen cirkulation på sommaren?
« Svar #11 skrivet: 26 juni 2009, 07:04:39 »
Har testat ett tag nu och för min värmeanläggning i ett gammalt välisolerat 200 tals hus med mestadels radiatorer så verkar 14 som stopp och 12 som start fungera väldigt bra, fkera dagars molnighet med en medeltemp på 13 ger dock att jag måste göra en liten brasa på nedervåningen ibland. får som om jag ska exprimentera med placeringen på utegivaren, tror dock inte det för det funkade så bra i vintras att ha den på nordväggen.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!