Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar kring cirk.pumpar & delta-T  (läst 1104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Funderingar kring cirk.pumpar & delta-T
« skrivet: 11 maj 2006, 22:40:46 »
Jag har litet smÃ¥funderingar som skulle mÃ¥ gott av kloka synpunkter.  Sc:,h
Hela härligheten består av en gammal IVT Greenline 4, 300m-slinga, 500l acktank med förråd samt 4 cirkulationspumpar (usch). 2 sitter i VP:n, 2 på tanken med shuntar för raddar resp golvslingor. Så till funderingarna.

1. Cirkpumpen till raddarna stänger jag av under sommaren men motionerar den 15 min 3 ggr i veckan. Har tidigare haft problem med kärvande pump efter stillestÃ¥nd. Onödig motion eller???    studs

2. VP:ns cirkpump på varma sidan går hela tiden vilket verkar omotiverat då den bara laddar tanken. Skiktningen i tanken förstörs, istället för att ha 50° i toppen och ca 40° i botten blir det snabbt något mitt emellan. Alltså borde varmvattnet bli svalare då förrådsberedaren sitter i övre halvan. Genom att stoppa denna pump precis som den på kalla sidan ( som följer kompressorn) borde det bli bättre??? Givetvis måste man komplettera med givare i acktanken så VP:n vet när den behöver ladda. En annan fördel borde vara att temp i tankens undre halva blir lägre och det är denna som VP:n skall värma upp vilket borde påverka COP-värdet i rätt riktning. Att dessutom gå över till flytande kondensering gör saken ännu bättre.

3. Jag har läst mycket om delta-T på varma sidan. Köldmediet är R407C och oftast verkar ca 7° rekommenderas. Jag har även sett en rekommendation från någon på Thermia som förespråkade 10°. Testar jag olika hastighet på pumpen kan jag få drygt 7° eller knappt 9°. Vilket är att föredraga??? Finns det för- eller nackdelar med någon av dessa temp.

För övrigt kan jag meddela att inkommande temp pÃ¥ kalla sidan redan 20 dagar efter islossningen har stigit frÃ¥n vintervärdet +3,5° till +9,5°. Varma sommardagar letar den sig upp till +17°.  :D
« Senast ändrad: 13 maj 2006, 12:16:13 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderingar kring cirk.pumpar & delta-T
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2006, 21:17:37 »
Jag har litet smÃ¥funderingar som skulle mÃ¥ gott av kloka synpunkter.  Sc:,h
Hela härligheten består av en gammal IVT Greenline 4, 300m-slinga, 500l acktank med förråd samt 4 cirkulationspumpar (usch). 2 sitter i VP:n, 2 på tanken med shuntar för raddar resp golvslingor. Så till funderingarna.

1. Cirkpumpen till raddarna stänger jag av under sommaren men motionerar den 15 min 3 ggr i veckan. Har tidigare haft problem med kärvande pump efter stillestÃ¥nd. Onödig motion eller???    studs

NejdÃ¥, lite motion har nog aldrig skadat.  Thumbsup

Citera
2. VP:ns cirkpump på varma sidan går hela tiden vilket verkar omotiverat då den bara laddar tanken. Skiktningen i tanken förstörs, istället för att ha 50° i toppen och ca 40° i botten blir det snabbt något mitt emellan. Alltså borde varmvattnet bli svalare då förrådsberedaren sitter i övre halvan. Genom att stoppa denna pump precis som den på kalla sidan ( som följer kompressorn) borde det bli bättre??? Givetvis måste man komplettera med givare i acktanken så VP:n vet när den behöver ladda. En annan fördel borde vara att temp i tankens undre halva blir lägre och det är denna som VP:n skall värma upp vilket borde påverka COP-värdet i rätt riktning. Att dessutom gå över till flytande kondensering gör saken ännu bättre.

Bra tänkt.  Thumbsup

Citera
3. Jag har läst mycket om delta-T på varma sidan. Köldmediet är R407C och oftast verkar ca 7° rekommenderas. Jag har även sett en rekommendation från någon på Thermia som förespråkade 10°. Testar jag olika hastighet på pumpen kan jag få drygt 7° eller knappt 9°. Vilket är att föredraga??? Finns det för- eller nackdelar med någon av dessa temp.

Kör du mot acktank kan du säkert hålla 9 ºC. Kör man med flytande kondensering så kan COP sjunka med högre deltaVB än 7 ºC då framledningstemp måste ökas om flödet blir för litet.

Citera
För övrigt kan jag meddela att inkommande temp pÃ¥ kalla sidan redan 20 dagar efter islossningen har stigit frÃ¥n vintervärdet +3,5° till +9,5°. Varma sommrar letar det sig upp till +17°.  :D

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!