Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Endast elpatron vid -14?!  (läst 2314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrMalm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Endast elpatron vid -14?!
« skrivet: 12 februari 2006, 21:18:13 »
Hello kära värmepumpsfantaster,

Jag har en förhållandevis nyinstallerad Optima500 med 290AW, igår flyttade vi vår el-central och bröst strömmen under några timmar.

Sedan dess har jag aldrig sett pumpen gått utan endast elpatronen, har inte vakat den varje sekund, men varje gång jag tittat till den (cirka 8-10 gånger under 2 timmar) så har den gått på ren elpatron.  :o

Någon som har varit med om någonting liknande?

/Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Endast elpatron vid -14?!
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2006, 21:36:28 »
Om ni bröt strömmen genom att skruva ut huvudsäkringarna (inte slog av en brytande kontakt, alla tre faserna samtidigt) så har förmodligen motorskyddet löst ut.

Konsultera den medföljande manualen för att se var du skall återställa motorskyddet.

Lycka till.

(bryt gärna strömmen innan du micklar i värmepumpen och dess motorskydd)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borlänge/Dalarna
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Endast elpatron vid -14?!
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2006, 10:05:10 »
Hej -14
VP har inbyggt stopp vid -10 den startar när det blivit varmare
Det måste vara varmare ett par timmar innan den startar en fördröjning gör att man slipper en massa start/stop vid -9/-11 grader
IVT 290-700
villa tegel enplan med källare byggår -69 tot.boyta 240kv.garage i 2 våningar med lite värme, trolig årsförbrukning 18000 kw 11000 för värme & varmvatten 4 i familjen Borlänge/Dalarna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!