Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad Optima 700+290A/W, missljud i rören?  (läst 2993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Nyinstallerad Optima 700+290A/W, missljud i rören?
« skrivet: 20 januari 2006, 18:00:35 »
Hej, jag är en nybliven ägare till en Optima 700+290A/W som jag fick installerad i måndags. På måndagkvällen och tisdagen verkade allt funka som det skulle, men under onsdagen och torsdagen kunde man höra ett ljud som är något mer högfrekvent än själva utomhusfläkten (vars ljud inte är särskilt störande).

Sätter man örat mot elpannan kan man tydligt höra ljudet som sen fortplantar sig i huset och hörs mer eller mindre i alla rum. Misstänker att det kanske kan vara en cirkulationspump, eller nåt? Går det att göra någonting åt detta?

Tycker att det är lite märkligt att ljudet dök upp efter ett par dagar, särskilt då jag gick och toklyssnade efter missljud precis i början utan att upptäcka något då...

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Optima 700+290A/W, missljud i rören?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2006, 18:04:31 »
Kan det vara luft i systemet? Jag fick hålla på och lufta länge ...
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad morberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Optima 700+290A/W, missljud i rören?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2006, 18:06:37 »
Kan det vara luft i systemet? Jag fick hålla på och lufta länge ...
Bra tips, skönt om det bara hade varit det. Ska genast prova. Tack så mycket!

(Har för övrigt läst mycket på forumet innan mitt första inlägg; det verkar hänga ett riktigt järngäng här som sträcker ut massvis med hjälpande händer till vilsna själar - det känns tryggt även om min installatör också har varit mycket bra att ha att göra med än så länge.)

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Nyinstallerad Optima 700+290A/W, missljud i rören?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2006, 18:49:29 »
Jag höll också på å luftade ett tag, just av samma anledning som du, ett högfrekvent ljud.
Men ljudet låg kvar.
Men så slog det mig, att luftbubblorna i bland fastnar, hålls kvar i en hörna pga cirkulationen.
Så jag slog av systemet, lät det stå en halv timme, så all luft i lug och ro kunnde söka sig till högsat punkt, där man så helst ska ha en avluftning.
Så jag luftade ur, då mellan 290:an och Optiman, har aldrig hört ljudet sen.
Prova, kanske gäller samma hos dig, lycka till !

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Tobben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borlänge/Dalarna
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nyinstallerad Optima 700+290A/W, missljud i rören?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2006, 19:53:18 »
Har haft ljudet i 4-5 månader har inte fått bort det man har blivit lite van men det är störande, ska prova ditt tips att slå av anläggningen ett tag och lufta sen,jag antar att du luftade med den avstängd.
Återkommer i ämnet om det blir bra då många har problem med ylande element och så.
IVT 290-700
villa tegel enplan med källare byggår -69 tot.boyta 240kv.garage i 2 våningar med lite värme, trolig årsförbrukning 18000 kw 11000 för värme & varmvatten 4 i familjen Borlänge/Dalarna

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Nyinstallerad Optima 700+290A/W, missljud i rören?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2006, 21:33:44 »
Jepp, avluftning skedde ju då med anlägningen avstängd, annars skulle ju luften börjat å sticka runt igen !
Mina radiatorer är tämligen tysta, men det har dom varit hela tiden, det ljudet som jag hade, som du nu jagar, det hördes inte i radiatorerna, bara i förbindelsen mellan Optiman å 290:an.

Jag hoppas det blir bra, jag hÃ¥ller tummarna  :) :)

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!