Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥gar man lita pÃ¥ fasvakten?  (läst 1817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vågar man lita på fasvakten?
« skrivet: 07 december 2007, 21:11:19 »
Idag kom ett brev från Vattenfall som berättar att man har så ont om pengar att nätavgiften måste höjas :D. Jag har kvar mina huvudsäkringar på 25A sedan elpannetiden. Jag skulle spara 1500 kronor per år på att sänka till 16A. Om jag provar med att skruva i 16A-säkringar finns ju risken att jag blir utan en fas eftersom jag inte har någon effektvakt. Törs man eller är risken för stor att kompressorn brinner?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Vågar man lita på fasvakten?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2007, 22:00:45 »
Idag kom ett brev från Vattenfall som berättar att man har så ont om pengar att nätavgiften måste höjas :D. Jag har kvar mina huvudsäkringar på 25A sedan elpannetiden. Jag skulle spara 1500 kronor per år på att sänka till 16A. Om jag provar med att skruva i 16A-säkringar finns ju risken att jag blir utan en fas eftersom jag inte har någon effektvakt. Törs man eller är risken för stor att kompressorn brinner?
Ingen risk att något går sönder du har ett motorskydd som löser ut om du får fasbortfall... Din vp larmar då HP/MS..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vågar man lita på fasvakten?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2007, 22:04:17 »
VÃ¥ra hus behöver ungefär lika mycket värme. Mina huvudsäkringar är 16A. En julafton för ett antal Ã¥r sedan (2002?) var det ca -17. Pumpen gick ibland med 6 kW elpatron inkopplad samtidigt som spisen användes flitigt till julmaten. Jag var lite nervös men det fungerade. Tror faktiskt att det har varit  enda gÃ¥ngen som mer än 3 kW elpatroneffekt har varit inkopplad.

Med en pump pÃ¥ 7 kW lär det vara ytterst sällan som mer än 3 kW elpatron behövs. Kontrollera inkopplingen av spisen sÃ¥ att den inte snedbelastar faserna. Finns det inte nÃ¥gra andra stora förbrukare i huset, bastu eller liknande, tycker jag att det skall fungera med 16A. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vågar man lita på fasvakten?
« Svar #3 skrivet: 10 december 2007, 19:14:28 »
Jag kör också 16A, testa!
Om det går säkringar för dig kom ihåg vilken och när det händer.
Det kan va kraftig snedbelastning mellan faserna, det går fint att åtgärda.

Hos oss låg diskmaskin, uttag i kök och tvättmaskin/torktumlare på samma fas. Det var inte helt lyckat, trots att jag har effektvakt. Men den stoppar "bara" elpatronen!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vågar man lita på fasvakten?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2007, 11:29:44 »
Jag kör också 16A, är du osäker kan du alltid testa med att sätta dit 16A säkringar i huvudsäkringshållarna över vintern och testa innan du anmäler några ändringar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!