Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT C7HT+ eller Nibe Fighter 1225?  (läst 1815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ztepho

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
IVT C7HT+ eller Nibe Fighter 1225?
« skrivet: 11 mars 2008, 19:55:12 »
Bor i villa på 120kvm med 100kvm uppvärmd sutteräng-källare i Gbg. Vi har haft huset ca ett år, innan dess bodde här ett pensionärspar som hade halva huset svalt, gjorde av med betydligt mindre varmvatten och gjorde av med 1.5-2 kubik olja. Senaste 13 månaderna har vi gjort av med ca 3 kubik. Har även två små döttrar som antagligen kommer vilja duscha en del i framtiden.

Har fått in tre offerter som jag väljer mellan varav jag strukit en. De är:
IVT Greenline C7HT+, 120m aktivt hål, beräknat på 3 kubik olja.
Nibe Fighter 1225-8 140m aktivt hål, beräknat på 3.5 kubik olja.

Priset är mer eller mindre exakt samma om man räknar med att man vill ha 10-årsförsäkringen för Niben. Jag har fått förmig att 0/50-värdet är vettigt att jämföra mellan märken och det skiljer inte så mycket för IVT C7 (6.9/2.1) och 1225-8(7.1/2.2).

Vilken pump rekommenderas? Är C7HT+ närmare 1235 i funktionalitet än 1225? Niben kan producera 65 gradigt vatten mha elpatronen medan jag tolkar IVT som den gör det med enbart kompressorn, hur viktigt är det?

Kan inte bestämma mig så jag är mycket tacksam för åsikter då jag är väldigt grön på det här.






Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT C7HT+ eller Nibe Fighter 1225?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2008, 07:39:30 »
Vilken pump rekommenderas? Är C7HT+ närmare 1235 i funktionalitet än 1225? Niben kan producera 65 gradigt vatten mha elpatronen medan jag tolkar IVT som den gör det med enbart kompressorn, hur viktigt är det?

Det där spelar normalt ingen roll, aktivt borrdjup är desto viktigare, 140 meter är bättre än 120.
Annars är grejorna likvärdiga, ta den installatör du känner mest förtroende för (men köp till 20 meter borra extra om du väljer IVT).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: IVT C7HT+ eller Nibe Fighter 1225?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2008, 17:37:43 »
Bor i villa på 120kvm med 100kvm uppvärmd sutteräng-källare i Gbg. Vi har haft huset ca ett år, innan dess bodde här ett pensionärspar som hade halva huset svalt, gjorde av med betydligt mindre varmvatten och gjorde av med 1.5-2 kubik olja. Senaste 13 månaderna har vi gjort av med ca 3 kubik. Har även två små döttrar som antagligen kommer vilja duscha en del i framtiden.

Har fått in tre offerter som jag väljer mellan varav jag strukit en. De är:
IVT Greenline C7HT+, 120m aktivt hål, beräknat på 3 kubik olja.
Nibe Fighter 1225-8 140m aktivt hål, beräknat på 3.5 kubik olja.

Priset är mer eller mindre exakt samma om man räknar med att man vill ha 10-årsförsäkringen för Niben. Jag har fått förmig att 0/50-värdet är vettigt att jämföra mellan märken och det skiljer inte så mycket för IVT C7 (6.9/2.1) och 1225-8(7.1/2.2).

Vilken pump rekommenderas? Är C7HT+ närmare 1235 i funktionalitet än 1225? Niben kan producera 65 gradigt vatten mha elpatronen medan jag tolkar IVT som den gör det med enbart kompressorn, hur viktigt är det?

Kan inte bestämma mig så jag är mycket tacksam för åsikter då jag är väldigt grön på det här.


Din jämförelsemetod på värmepumpen fungerar bra, och visar att pumparna är likvärdiga för värme. Det som kan vara en faktor att fundera på i sammahanget, är däremot reglersystemet och installationen i övrigt.

En värmepump som jobbar mot 35 grader istället för 65 grader är mycket effektivare. Det innebär att om du har ett hus som klarar sig med mycket låg värme (golvvärme eller bra isolering) har du nytta av en installation som bygger på att värma huset för sig (lågtempererat vatten, hög COP) och värma varmvattnet för sig (högtempererat vatten, låg COP). Har du ett hus som ändå rusar iväg snabbt till 55 grader eller mer för att värma huset, förlorar du inte lika mycket på ett reglersystem som värmer både och genom att tvinga upp värmevattnet till den temperatur som behövs för att värma varmvattnet.

Jag har inte koll på om det fins någon skillnad mellan IVT och NIBE i dina offerter på det planet. Jag tror mig minnas att IVT kan värma högre temperatur genom kompressorn, vilket sparar pengar jämfört med elpatron, men bara om installationen är gjord så att man inte för att få den vinsten samtidigt tvingar upp värmesystemet till samma höga temperatur.

--- Mats ---

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT C7HT+ eller Nibe Fighter 1225?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2008, 18:56:50 »
mmm. mycket att tänka på. har själv svårt att bestämma mig, ju mer man läser på destå svårare blir det (många frågor dycker upp). Har själv fått bl.a. den uppfattningen att om man gör av med mycket varmvatten så måste man ha koll på den biten när man väljer VP (värma med elpatron blir ingen större vinst). Raka svar verkar vara svåra att få, verkar finnas mycket tyckande och tänkande, och förytsättningar.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: IVT C7HT+ eller Nibe Fighter 1225?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2008, 20:40:45 »
mmm. mycket att tänka på. har själv svårt att bestämma mig, ju mer man läser på destå svårare blir det (många frågor dycker upp). Har själv fått bl.a. den uppfattningen att om man gör av med mycket varmvatten så måste man ha koll på den biten när man väljer VP (värma med elpatron blir ingen större vinst). Raka svar verkar vara svåra att få, verkar finnas mycket tyckande och tänkande, och förytsättningar.

Det finns mycket tyckande och tänkande. Det beror på att det finns så många förutsättningar att ta hänsyn till. Fler än vad som är rimligt att ge sig på.

Som exempel har du rätt när du säger att varmvattnet är vitkigt vid val av värmepump. Väljer du en pump som är för liten, orkar den inte med att göra varmvatten utöver att värma huset, möjligen inte ens värma huset. Om den är för liten eller ej beror på hur mycket varmvatten du vill ha, och dessutom hur mycket värme ditt hus behöver, och vilken utetemperatur du ser.

Så långt kan du prova själv på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php, och se i tabeller och grafer beroende på ditt hus och din ort hur mycket elpatron som går åt utöver värmepumpen, med och utan varmvattenbehov.

Men till det kommer sedan att kanske du behöver högre tmeperaturer än pumpen klarar? Eller att temperaturen i elementen är lägre än den temperatur du angett för pumpens COP, eller att vissa värmepumpar innehåller funktionen att värma varmvatten, andra inte, ...

--- Mats ---

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!