Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?  (läst 4562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mythic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0

Ju mer man läser om alla värmesystem ju svÃ¥rare blir det  :-\

Ska fixa någon form av värmesystem till mitt blivande "olje-förbrukande" hus.
Har kollat på luft/vatten system nu för att jag vill få en jämn värme i huset.

I huset finns en Olje-ved panna installerad -96.
Om man sätter i elpatron i den pannan, fungerar det då att köra tillsammans med en luft/vatten pump ?


Och hur pass bra energibesparing fixar dessa system ?
Om jag endast köper pump (inte panna) vad kommer det kosta då ungefär ?



 Sc:,h

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2006, 11:16:11 »
Rent generellt är det svår att docka högtemp med lågtempsystem på ett smidigt sätt.

Har du Ack-tank så skulle du ju kunna för-värma tappvattnet innan VP med lite vedeldning. Då får du nytta av din gamla panna!

Utloggad Mythic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2006, 14:09:36 »
Okey, så då behöver jag ny panna också ifall jag ska få det att fungera bra.


maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #3 skrivet: 01 september 2006, 09:55:50 »
Det går nog inte svara så specifikt på din fråga utan att veta vad du redan har för ack-tank och eller VV beredare till din vedpanna.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #4 skrivet: 01 september 2006, 10:52:13 »
Här finns några förslag på hur du kan docka en L/V VP mot en befintlig panna:

http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/dockning.asp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad __OJ__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2006, 06:30:21 »
Hej
Jag hade elpanna och har nu bytt till L/V IVT. Jag kunde haft kvar min gamla panna men efter lite efterforskning så tjänar man inte så mycket. Själva pannan kostar inte många tusenlappar kommer ej ihåg exakt. Man är ändå tvungen att ha styrenheten och den kostar en del.

Sedan kan det vara svårt att synka ny/gammal enhet. Mitt råd är att ta hela paketet!! då får du optimalt ut av systemet.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2006, 17:26:15 »
Jag skall inte yttra mig i huvudfrågan men vill undertryka att just nu är el cirka 25 % dyrare än olja. Om Du behåller pannan skall Du överväga att toppelda med olja. Då belastar Du heller inte landets elförsörjning när behovet är som störst. När min nyinstallerade CTC 105 utan styrenhet och fast kondenserad mot olja/elpanna inte orkar längre kanske jag kommer att köra olja. Hela klabbet har kostat mig 35000 (Ecoair 105, cirkpump, ventiler, rör, isolering, lecablock och poleuretanskum). Att byta panna för att kunna köra flytande skulle innebära det dubbla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2006, 22:23:38 »
Jag skall inte yttra mig i huvudfrågan men vill undertryka att just nu är el cirka 25 % dyrare än olja.

Hur räknar du då, eldningsoljan kostar ca 9 000 kr/kbm vilket ger ca 1.20 kr/kWh räknat på 75 % verkningsgrad. Elen kostar ca 1:10 inklusiva moms och skatt. Fast du kanske glömde bort verkningsgraden?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2006, 08:07:37 »
Om Du tecknar elavtal i dag och lägger till nätavgifter landar du nog över 1,20. Oljan ligger strax över 9000 kr och det brukar anses att 1 kbm ger mellan 9000 och 10000 kWh. Självklart tar jag hänsyn till verkningsgraden. Uppgifterna kommer från diverse hemsidor, Om man räknar på värmevärdet brutto, så är det 10033 kWh per kbm. Och med 90 % verknigsgrad hamnar vi på 9030 kWh per kbm.

Jag har vidare räknat med bundet pris. Tillsvidarepris är i dag mellan 1,30 och 1,40 plus nätavgifter.

Rörligt elpris, vilket väl är den rättvisaste jämförelsen med dagspris på oljan är 1,15 plus nätavgifter.

Jag tror att Du måste ha en mycket dålig panna om du skall få 75% verkningsgrad. Olja har en stor mängd fördelar:

Belastar inte elproduktionen kalla dagar
Mycket hög effekt och snabb uppvärmning
Drad mycket luft genom huset och torkar upp källaren
HÃ¥ller liv i murstocken

Till nackdelarna är givetvis koldioxidproblemet, men tänk om det toppeldas olja för att skapa el till elpatron...

Vidare tillkommrr sotningskostnad, om man inte går kurs och sotar själv.

Oavsett ÄR oljan billigare just nu. Om det är 10 eller 30 procent må vara hänt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2006, 17:05:18 »
Hmmm...  det finns visst oljepannor med 90% verkningsgrad ja, min syrra har en Pulsonex, jag tror att hennes VVS-are har en extra säng i henns pannrum, så ofta är han där och fixar med den.  ;)

http://www.kundkraft.se/ så kan du se att senaste avtalet hamnade på under 1 kr/kWh inklusive skatt och moms.
(98.44 öre för 12 månaders avtal från 1/12 i år)
« Senast ändrad: 11 oktober 2006, 17:09:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2006, 20:08:47 »
vart i landet o hur stort hus.
Jag skulle överväga berg eller ytjordvärme. Det funkar ju oavsett utettemp. Ev med lite spets när det är som kallst!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2006, 07:27:55 »
Carl N!

Vi är nog överrens om att el inklusive nätkostnad blir över en krona. Att jaga lägsta elpris innebär nog att man hamnar bortåt 1:20. Vad det blir om man jagar lägsta oljepris har du tydligen inte velat kolla. Elavtalen har sjunkit litet sedan jag skrev.

Min panna går att köra under 150° rökgas. Då stannar 95% av värmet i huset, enligt mina överslagsberäkningar. Allt hamnar givetvis inte i radiatorerna, men det stannar i huset.

Poängen är dock att oljan kostar mindre än eller, möjligen, lika mycket som el just nu. Ingen uppmärksammar detta!

Angående Bertil, vill jag avråda från att borra sönder moder jord. Jag kan inte se att det går att räkna hem en sådan del, om man bor i den civiliserade delen av Sverige. I Lapphelvetet kan det nog löna sig, men där är alla på a-kassa eller sjukpension, så de kan hugga ved. *roflmao*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan jag använda befintlig panna ? Och vad spar systemen ?
« Svar #12 skrivet: 12 oktober 2006, 14:25:42 »
Carl N!

Vi är nog överrens om att el inklusive nätkostnad blir över en krona. Att jaga lägsta elpris innebär nog att man hamnar bortåt 1:20. Vad det blir om man jagar lägsta oljepris har du tydligen inte velat kolla. Elavtalen har sjunkit litet sedan jag skrev.

Min panna går att köra under 150° rökgas. Då stannar 95% av värmet i huset, enligt mina överslagsberäkningar. Allt hamnar givetvis inte i radiatorerna, men det stannar i huset.


Jag betalar 10 öre/kWh i rörlig avgift på nätpriset, därför 1.10 kr/kWh för elen. Den fasta avgiften betalar man ju i alla fall, jag kör på lägsta tariffen och får samma fasta avgift oavsett VP eller oljeeldning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!