Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Här är mina inställningar pÃ¥ ett ICKE fungerande system:  (läst 6443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
Aktuell info:

Ute 0
Rum 20,0 (19,5)
Panna 38 (48)
Framledning 38 (41)
Panna nedre 40 (53)
Hetgas 103
Kompressor Till
Fläkt Hög
Laddpump Till
Vp in/ut 36/40
Ute vp -1

Inställningar:

Vp Ja
Rumsgivare Ja
Elpanna 45c
Elpanna max kw 0,0
Elpanna nedre 45
Elpanna nedre kw 6
Fjärrstyrning NS

Husparametrar:

Max framledning 50
Min framledning Från
Husvärme från 16c
Lutning 50
Justering 2

Fabriksinställningar:

Sommardrift 16c
Vp max 55
Vp min 48
Larm hetgas 130c
Diff start/stopp 5
Startfördröjning 10


Nu skall det tilläggas att pumpen laddar nu men inte fasen kommer den någonsin över 42c och nu har den larmat 3ggr senaste dygnet för höghetgas och då stannar allt, imorse t.ex. var det 20c i övrepannan och 16 i nedre och patronen har inte gått något alls...
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Hmm

Du kan ha gasbrist i din pump med tanke på den höga gastemperaturen och låga VP-UT värdet. Varför har du VP-MIN satt till 48 grader? Pumpen kan knappast må bra att konstant jobba mot max vad den klarar av.

Övre elpatronen är ju bortkopplad och den nedre tror jag inte loggar att den används.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
De inställningar jag gjort själv är minimala, installatören har gjort de flesta inställningar efter arga samtal från mig i 1års tid nu...

Att det skulle vara gasen det beror på!? Skall man se något i glaset på pumpen alls eller varför är det där?

Att den inte loggar gissar jag men tempen borde inte kunna sjunka till 16c om den går på patron...

Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Om du öppnar luckan på ecoair ser du ett "glasrör" kolla om du ser några bubblor i det glaset när pumpen går. Bubblor kan tyda på gasbrist.

Nedre pannans elpatron går in om ecoair går sönder eller att det är för kallt ute (styrs av VP-MIN parametern) Höggaslarmet är nog inte samma sak som att ecoair rapporterar att den är trasig, därför startat inte nedre elpatronen. OBS att detta är min gissning
« Senast ändrad: 04 december 2009, 17:24:32 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Här är mina inställningar på ett ICKE fungerande system:
« Svar #4 skrivet: 03 december 2009, 18:57:28 »
EcoAir kopplas in i stället för nedre elpatron. Patronen kan bara gå in om pumpen stoppas pga att utetempen når "min utetemp ºC" i inställningarna eller om pman väljer bort pumpen i menyn.
Går pumpen sönder, måste man nog välja bort den i menyn, för att patronen ska gå in i stället.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
Ok, så har jag förstått allt rätt så är det ingen säkerhet med elpatronen. Man åker bort 1 vecka, det larmar och stänger ner, är -grader ute... = försäkringsbolaget nästa..

Levde i tron att patronen var där som en säkerhet samt även extra hjälp vid stark kyla.. Den skall ju slå in ifall att utedelen stannar. Inte skall man behöva slå på den manuellt...

Måste ta och jaga på juristen lite nu och ha honom att ta kontakt med Ctc för att få klarhet i detta också..

Jäfla tur att det var + grader senaste helgen för då var vi bortresta.. Vill inte komma hem till ett genomfruset hus..

Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Du Sylle du kanske skulle ta och läsa instruktionsboken innan du kontaktar juristen...........är du en av dom enda som gått till tingsrätt för att klaga på en produkt utan att ha en susning om hur den funkar och tydligen inte haft något intresse att lära sig om det heller.......

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Jag roade mig att effektberäkna ditt hus på dom siffror du lagt in här på forumet: 28210kwh tror programmet att du skall göra av med om du skall ha 20 ºC inomhus & ni är 4 i hushållet kopplar man en ecoel & ecoair 107 så skall du på samma siffror få en årsförbrukning på 12760kwh med den årsmedeltempen 4,9 ºC, 20% av det i solavdrag är väl ca 2500kwh, så säg att du skall ha en årsförbrukning på värme och varmvatten på ca 10000kwh
nu +/- 10 %. Däremot att pumpen löser pÃ¥  hetgastempen är fel & det skall den inte göra vilket du skall kontakta din installatör om.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
EcoAir kopplas in i stället för nedre elpatron. Patronen kan bara gå in om pumpen stoppas pga att utetempen når "min utetemp ºC" i inställningarna eller om pman väljer bort pumpen i menyn.
Går pumpen sönder, måste man nog välja bort den i menyn, för att patronen ska gå in i stället.

//Ronnie

Njaa....ungefär så.....om man har patronen i övre delen bortkopplad som Sylle har så funkar inte backupsystem som funkar så att kommer inte pumpen upp i shuntemp eller om den har stannat så tar det med fabriksinställningar 180 min för shunten att öppna upp mot den övre delen av pannan & ta elpatronvärme därifrån, därför skall man aldrig som jag ser det ha den övre patronen bortkopplad om man inte har full koll på sitt system.....

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Här är mina inställningar på ett ICKE fungerande system:
« Svar #9 skrivet: 04 december 2009, 12:00:06 »
Yes, jag är helt överens med Nisse-Gurra. Jag pratar enbart om nedre patronen och hur den fungerar.
Köper man en apparat för cirka 100 000, ska man givetvis sätta sig in i hur den fungerar och sköts.

Övre elpatronen är inkopplad i fabriksinställningarna, när man kopplar bort den, får man nog själv ta ansvaret för vad som kan hända på grund av att den är bortkopplad.
Det är ju mer eller mindre en sport, att trimma pumpen till att bli så snål som möjligt, men enligt CTC ska övre patronen vara aktiverad av diverse skäl.
Så länge man bara vet vad man gör, är det inga problem med att trixa med diverse egna inställningsidéer, men man kan inte gärna anklaga CTC för oväntade följder.

Övre elpatronen inställd på 6kW klarar ensam att värma huset minst lika bra, som pumpen gör ensam. Så länge laddpumpen går, fryser inget vatten i utedelen.
Lämnar man huset för en längre tid under vintern, ser man självklart till att elpatronerna är inkopplade med lämpliga värden, om man nu har patronen bortkopplad normalt.

//Ronnie
« Senast ändrad: 04 december 2009, 15:13:00 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
Klart man skall sätta in i systemet, installatören sade att bara de fått allt gjort så skulle vi gå igen det och de skulle visa hur det fungerar. Observera att det är dom som gjort de flesta inställningarna. Och den skolningen har jag väntat på i 1år 3mån nu, dom sade iofs inte vilket år det skulle ske...

I vilket program är den kalkylen gjord? Är inte den kalkylen säljaren gav oss när vi gjorde valet...

Hade ett samtal med en servicekille på Ctc idag, dom skall kolla upp vilket serienummer vi har för tydligen är det nån av dem som är felaktiga och som skall ha ett "åtgärdspaket", 107:an alltså..
Sen sade han även att det kan vara systemet som är "överfyllt" med gas som orsakar larmen och då skall det tömmas och fyllas pånytt enligt korrekta siffror.. Och patronen SKALL gå igång när det larmar!

Levde faktiskt i tron att säljare/installatören hade ett visst intresse att ha nöjda kunder att referera till..


Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
Enligt Ctc's servicekille så är övrepatronen till för att hjälpa värma vattnet till hushållet, alltså tappvattnet.

Nedre patronen är en säkerhet för att man skall ha varmt i huset om pumpen går sönder eller larmar eller pga extrem kyla då pumpen inte arbetar.

Alltså har den övre patronen ingenting med husvärmen direkt att göra. Det är det undre som skall gå om det händer något.

Fick alltså mina tankar bekräftade idag, dom har alltså logiskt tänkande på Ctc.
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
fråga din servicekille vart shunten hämtar stöttningen när inte värmepumpen räcker till, i den övre delen av pannan & det är den övre patronen som sköter stöttningen av värmesystemet.......

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Här är mina inställningar på ett ICKE fungerande system:
« Svar #13 skrivet: 04 december 2009, 17:40:06 »
Övre elpatronen är till för att spetsa varmvattnet OCH att för att gå in och värma huset tillsammans med pumpen när det blir ett par köldgrader och pumpen inte klarar värmen ensam.
De flesta verkar behöva övre elpatronen för husvärmen redan vid 1-2 grader kallt ute. Min övre elpatron gör inget annat än värmer huset, så övre elpatronen är i högsta grad inblandad i att värma huset.

Nedre patronen värmer normalt elpannan. Den kopplas bort och ersätts av värmepumpen när den väljs i menyn, kopplas pumpen bort av någon anledning, kopplas nedre patronen in.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
Det är inte det som är problemet, problemet är att det larmar och stänger ner allt. Så som du menar så skulle ju inte nedrepatronen alls behövas då, om den bara sitter sär till ingen nytta...
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!